| E marte, 30.03.2021, 09:18 PM |
NJË LETËR E PANJOHUR E SHKRIMTARES MUSINE KOKALARI
(Ese
mbi dy shpirtra të letërsisë dhe kulturës)
NGA
URAN BUTKA
Qysh në vitin 1992, si një brengë
pamundësie të mëparshme, hulumtova nëpër arkiva veprat e shkrimet e Musine
Kokalarit, gazetën e saj “Zëri i Lirisë”, dokumentet arkivore mbi fatin e saj
tragjik dhe shkrova esenë “Mesazi i Musine Kokalarit” si edhe një skenar filmi
dokumentar për Të. Meqenëse këto sprova ishin të paplota dhe joshteruese,
jam marrë në vazhdimësi, çdo herë duke gjetur diçka të re në jetën dhe veprën e
saj, ende te pazbuluar tërësisht.
Në Arkivin e Shtetit zbulova këto
ditë një letër të panjohur të Musine Kokalarit drejtuar mikut dhe dijetarit
Sotir Kolea. Në arkiv ruhen gjithashtu disa letra të shkrimtares Musine
Kokalari me personalitetet kulturore të botës shqiptare e të huaj, që hedhin
dritë mbi personalitetin e saj intelektual të jashtëzakonshëm për atë kohë,
procesin e saj krijues, vetëdijën e shkrimit dhe veprimtarinë e saj
jetësore, kulturore e politike. Më i spikatur është letërkëmbimi me Midhat
Frashërin, Aleksandër Xhuvanin, Sotir Kolenë, Ernest Koliqin, Eqrem Çabej,
Xhuzepe Skiro, Angelo Leoti etj, letërkëmbim tashmë i botuar.
Sotir Kolea ishte studiues,
leksikograf, autor i një fjalori disagjuhësh me bazë shqipen, autor i “Një tufë
proverbash”, publicist dhe botues i gazetës ”L’Albanie” në vitin 1914 në
Zvicër, si edhe veprimtar i spikatur i çështjes sonë kombëtare, drejtor i
Bibliotekës Kombëtare gjatë viteve 1928-1937. Pas kësaj kohe, ai u vendos në
Elbasan, qendër e arsimit dhe e studimeve shqiptare. Pikërisht atje ia
dërgonte letrat Musineja dhe i kërkonte gjykin kritik për veprat e saj të para,
meqenëse mungonte një kritikë e vërtetë, siç shkruante ajo: “Në Shqipëri nuk
gjen kënaqësi ose nxitje, se nuk ka një kritikë në kuptimin e
vërtetë të fjalës”.
Shkrimtarja e parë shqiptare ishte e
ndërgjegjshme për udhën që kish zënë, origjinalitetin, por edhe vështirësitë në
drejtimin letrar të saj dhe botimet, duke u nisur që nga libri i parë (1944)
”Siç më thotë nënua plakë”, ku botën ajo e vëshron me sytë e mendësinë nënos
plakë, ndërsa te libri me përralla”Rreth vatrës” (1944), rrëfimi përrallor vjen
nga gjyshja plakë, por bota këqyret dhe jepet me syrin dhe mendësinë e
fëmijës edhe për fëmijën. Musineja, siç e pohon edhe vetë, del nga vetja e
zbret në moshën e fëmijëve, komunikon e dialogon thjeshtë me ta si një fëmijë,
ndryshe nga shumë shkrimtarë të tjerë që flasin e shkruajnë së lartmi nga mosha
e përvoja e tyre letrare dhe mbeten të ftohtë e të huaj. Ndonëse disa
shkrimtarë të njohur të asaj kohe kishin shkelur ne këtë taban, si Mitrush
Kuteli me “Tregime të moçme shqiptare”, Ali Asllani me “Hanko Halla”, apo
Ernest Koliqi me “Hija e maleve” etj., por ndryshe nga ata, vepra e të
cilëve është mirëfilli letrare, apo ndryshe nga “Përrallat” e Sotir
Kolesë, që ishin mirëfilli nga goja e popullit, Musineja ndjek udhën e vet
origjinale, ndërmjet narativës popullore dhe autorësisë së saj letrare.
“Mendimi im ka qenë që t’u jap të
vegjëlve një libër, që të mos i lodhë dhe vehten e tyre të mos e gjejnë
në një botë të huaj. Në një botë shqiptare, në një vatër, ku edhe të mëdhënjtë
të thonë se vërtet kështu kemi rrojtur. Kur e kam shkruar, nuk kam qenë unë, po
një Musine e vogël dhe si e tillë- me mendime të thjeshta dhe gjuhën
pyetje-përgjigje…Më duket që kam mundur të hyj në
shpirtin e të vegjëlve”- përsiat Musineja.
“Po ju dërgoj “Dasmën
gjirokastrite”, – i shkruante ajo Kolesë në një letër të mëparshme, – por
jo të gjithë, mbasi ende nuk ka mbaruar. Puna ecën ngadalë në shtypshkronjë. U
rri në kokë punëtorëve, por megjithëkëtë ka disa gabime. Të shohim sesi do ta
gjeni ju”…
Letra e sapozbuluar, mban datën
8.02.1945, është e panjohur dhe e papërfshirë në botimet e Musinesë. Ajo e
shkruan këtë letër në çastin më të mjeruar të jetës së saj. Dikush mund të
mendojë se koha më e tmershme e jetës së saj ishte ishte ajo e burgut të
Burrelit, më pas e internimit të gjatë dhe e sëmudjes së rëndë të kancerit, që
i mori përfundimisht jetën. Por jo, këto periudha të vuajtjes së parrëfyer të
jetës së saj ajo i kishte përballuar me dinjitet, me forcën e karakterit,
të vetmisë dhe të lirisë së brendshme.
“Shpirti ka nevojë për vetminë për
të qenë i lirë” shkruan ajo. “Ne e kërkojmë lirinë jashtë vetes,
ndërkohë që ajo është brenda nesh”.
Në letrën që po shqyrtojmë, gjejmë
momentin më të keq shpirtëror të jetës së saj, “e goditur rëndë, e mbuluar
me zinë dhe në dallgën më të madhe të jetës”.
Sapo regjimi komunist i kishte
pushkatuar pa gjyq vëllezërit e saj, Muntazin dhe Vesim Kokalarin. “Plumbat
që shtrinë përdhe Muntazin dhe Vesimin të vdekur, na kanë goditur edhe ne, nuk
na lënë kufoma të gjalla për jetë, për të vuajtur gjithnjë sa të
jemi në jetë” – shkruan hidhur ajo në këtë letër.
Musineja ishte nga një familje e
njohur e Gjirokastrës. Vajzë e vetme e juristit të njohur Reshat Kokalari,
motër e vëllezërve Muntaz, Vesim dhe Hamit Kokalari, veprimtarë të shquar të
kulturës shqiptare, themelues të librarisë “Venus” dhe të shtëpisë botuese
“Mesagjeritë shqiptare”, themeluar më 1942, që botonte dhe përhapte vepra
të vyera nga literatura botërore e shqipe, si “Hamleti” e “Makbethi” të
Shekspirit, “Rubairat” e O. Khajamit, “20 vjet ngatërresa ballkanike” të
Durhamit, “Ivanhoe” të Skottit, “Kosova-djepi i Shqiptarizmit”, të Hamit
Kokalarit, librat e Musinesë e të tjera.
Vetë Musineja ishte një intelektuale,
që ishte ushqyer me ideologjinë kombëtare të Rilindësve tanë të mëdhenj,
e quante veten nxënëse të Sami Frashërit, kishte idhull Naimin dhe
Mid’hat Frashërin, ndërkohë qe kishte kulturë perëndimore, ishte demokrate dhe
kundërshtare e çdo ideilogjie e praktike totalitare.
“Në odën time të vogël, shkruan ajo
në ditarin e saj, përballë kam vënë fotografinë e iluministit të shquar,
Samiut, të poetit Naim, të patriotit Sotir Kolea, të punëtorit të gjuhës shqipe
e të lëvizjes Kombëtare, Jani Vreto, të arsimtarit Koto Hoxhi, të mendimtarit
Naum Veqilharxhi, të të nderuarit De Rada dhe të të urtit Aleksandër Xhuvani.
Në vetminë time nuk jam vetëm, jetoj me njerëz të nderuar, të ditur e
demokratë, që kanë punuar për vendin, për mëmëdhenë gjersa mbyllën sytë…Unë jam
nxënësja e tyre…”
Kryetari i komunistëve, Enver Hoxha,
i cili e kishte kushërirë të dytë Musinenë, nuk e kurseu jo vetëm atë, por tërë
fisin e Kokalarëve. Më 12 nëntor 1944 terrori i kuq me urdhër të tij dhe
zbatuar nga Kristo Themelko, pushkatoi pa gjyq e pa faj pranë hotel
“Bristol”,11 personalitete të shqura të Tiranës, ndërmjet tyre vëllezerit e saj
Muntaz Kokalari dhe Vesim Kokalari. Po ashtu u pushkatuan pa gjyq Syrja dhe
Emin Kokalari, Hivziu vdiq në burg dhe Isai në internim. Muniri vrau
veten. Musineja u burgos dhe u internua. Bijtë dhe nipërit e tyre u hodhën
rrugëve, u internuan dhe u persekutuan pafundësisht.
Arsyen e këtij persekutimi familjar
na i rrëfen Muntaz Kokalari, vëllai i Musinesë, tek një letër më 9.11.1944, që
e kishte shkruar për znj.Makbule tri ditë para pushkatimi të tij:
“ Po përjetojmë ditë të vështira. Kam
vendosur me brengë në zemër, të largohem nga Shqipëria ime e bukur, nga familja
e dashur….Këtë vendim e mora mbasi më njoftuan disa nga miqtë e mi të besuar,
se jeta ime dhe e të afërmve të mi është në rrezik nga bashtua, Enver Hoxha. Ai
ka urdhëruar djajtë e kuq kundër nesh. Kjo kuptohet: thjesht për motive
personale.Kjo është fatkeqësi e kombit tonë dhe e Shqipërisë së gjorë, që ka
rënë në duart e një njeriu të përbindshëm, tinzar, hakmarrës, inatçi, dinak,
megaloman, egoist, kumarxhi e gënjeshtar, që i do njerëzit nën vete; edhe kur
qe jashtë për studime nuk dha asnjë provim, mbeti pas kabareve, kazinove etj.
Ne intelektualët gjirokastritë ia dimë të gjitha sa i vlen lëkura, prandaj
kërkon të na asgjësojë..”
Dhe i asgjësoi.
Musinenë e vrau shpirtërisht
persekutimi absurd e kriminal i familjes së saj. “Ky qe fati im , më i hidhur
se vdekja “ –i shkruante ajo S.Kolesë.
Njëherësh, edhe fati hidhur i
ndërprerjes së dhimbshme të krijimtarisë së saj. “Sot mora nga shtypi
librin e parë dhe po jua dërgoj. Ta kini për vete si kujtim të punës sime më të
mirë, që pandeh se kam bërë, dhe të fundit. E mbani për vete, mbasi nuk e
nxjerr në shitje. E para, se është dasmë dhe në zi’ duket qesharake; e dyta, se
nuk dua më as të punoj, as të shkruaj”.
Është fjala për librin “Sa u tund
jeta” (Dasma gjirokastrite, ku shkrimtarja paraqet saktësisht antropologjinë,
ritet, zakonet, veshjet, dialogët, këngët e vallet, lotët dhe gëzimet e dasmës
shqiptare, rezultat i një punë të gjatë, pasionante e të palodhshme ndaj
folklorit – por në funksion të tekstit letrar) ), libër që M. Kokalari ia
dërgonte të porsabotuar Sotir Kolesë si një kujtim të mbramë në një kohë zije,
por që e konsideronte edhe si punën e saj më të mirë, që për fat të keq ishte
edhe botimi i saj i fundit, sepse nuk mund të shkruante më.
“Përse të punosh? Përse të shkruash?
Përse të jetosh?” –klithte shkrimtarja Kokalari, në
dëshpërimin e saj të pafund.
Ky dëshpërim, por edhe revoltë
njerëzore dhe intelektuale e përfshin edhe atin e saj shpirtëror, Sotir
Kolenë, të nderuarin atë, -siç i thoshte ajo. Në letrën e përgjigjes së Sotirit
( dorëshkrimi gjendet në Arkivin e Ministrisë së brendshme, Fondi 140, dosja
2912,viti 1945, letër e pabotuar më parë), gjejmë dhimbjen e lotët e Kolesë per
humbjen vëllezërve të saj Muntaz dhe Vesim Kokalari, për të cilët “kam
qarë së largu dy miqtë e çmuar që hikën’ e na lanë në lulen’ e moshës; kam qarë
të dy të rinjtë që nuk qenë vetëm lavdijë për të vehtët, po qenë së bashku dhe
shpresa për ne, për të paskëtajmen, se kombi ka nevojë për bij që qenë Mumtazi
dhe Vesimi, me zëmër për së mbari, me gjykim të matur dhe mendje të pjekur”,
por gjejmë edhe papajtueshmërinë e tij ndaj persekutimit “me kaqë
egërsim”.
Ai i shkruan Musinesë: “Shuplaka e
fatit’ që shkrepi mbi ju, zonjëzë dhe mbi der’ të juaj është aq e tmerrshme sa
ndofta as emër nuk ka të posaqëm në gjuhën tënë, në gjuhën e një kombi që për
të gjat’ shekujve, ka pas’ qënë rrahur dhe pjekur’ e djegur’ ndër cen e
rrëbjera. As fjalë ngushëllimi nuk kam ku t’i gjenj se helëm i zi, që ju
shtrydhi zemrën juve dhe të juajve, është nga ata që nuk kan të zbutur me fjal
as me lotë. Bashkë me ju dhe me miqt të mirë të derës’ së juaj, kam qarë së
largu dy miqtë e çmuar që hikën’ e na lanë në lulen’ e moshës; kam qarë të dy
të rinjtë që nuk qenë vetëm lavdijë për të vehtët, po qenë së bashku dhe
shpresa për ne për të paskëtajmen, se kombi ka nevojë për bijë që qenë Mumtazi
dhe Vesimi, me zëmër për së mbari, me gjykim të matur dhe mendje të pjekur.
Zemërës së juaja dhe Zotit Hamit ju qoftë ngushëllimi të kryerët të detyrave të
ra dhe të rënda që her’ e prap’ e sotëme ju shtroj mbi gjithë të tjerat edhe
faqe pindërvet dhe faqe të miturve dhe nënave të tyre, që jeta nëpërkëmbi me
kaqë egërsim”.
Gjithsesi, i urti Kolea, edhe ai në
prag të vdekjes, i jep kurajë, forcë dhe uzdajë Musinesë, për ta vazhduar jetën
dhe punën e saj, se puna është ilaçi i gjithçkaje, por edhe detyra ndaj vetes,
njerëzimit, kombit dhe botës.
“Një gurrë ngushullimi gjithë aq
të vërtetë do t’ ju falinj puna, kjo detyra e shenjtë edhe faqe vehtesë edhe
faqe botësë, që është prejt’ e zemrës, shëndet i trupit dhe pus’ i harrimit për
troces të jetës; detyrë faqe vehtes jo vetëm sa rreh zemëra po dhe më pas, se
jeta zgjatet pak a shumë edhe përtej varrit, detyra faqe hjerësvet, që ka
njeriu te të vetët dhe faqe atyre që kanë qenë më parë, detyra faqe miqve dhe
faqe njerëzimit, detyra faqe kombit, atdheut edhe botës”.