| E premte, 30.10.2020, 06:29 PM |
Rrallë ka komb në botë, me tolerancë fetare, si i yni
Vazhdimi i trembëdhjetë i artikullit ,,15 veçorit e kombit tonë,, publikuar në
këtë portal, më 05. 06. 2020.
Nga
Reshat Nexhipi
Rreth
tolerancës fetare në Shqipëri
Përveç bektashizmit, të
cilin, siç thamë në artikullin e
fundit,, e adhuronin dhe e pranuan përveç figurave më të ndritura të kombit
tonë, myslimanë dhe ortodoksë, por edhe mjaf personalitete të nacionaliteteve të tjera, tolerancës
fetare, i kontribuan edhe faktorët në vijim.
1.Deklarimi
i heroit tonë dhe babait të tij, herë për katolikë, herë për myslimanë,
nvarësisht nga interesat kombëtare, siç preferonin edhe Ali pashë Tepelenës, për t’u bërë ortodoks, Faik Konicës, katolik
etj.
2.Laramania fetare e
pjesëmarrësve në Kuvendin e Lezhës, të v.1444, të Lidhjes së Prizrenit, 1878,
të Kongresit të Alfabetit, në Manastir, 1908, në atë të Vlorës, 1912, si dhe në
tëra kuvendet, qeveritë dhe parlamentet
etj., të Shqipërisë, gjer më sot.
3.Martesat e përzjera të
figurave tona të shquara, siç ishin Gjoni, babaj i Skenderbeut, me Voisavën, ortodokse, por, kuptohet: me
origjinë shqiptare, Ali pashë Tepelena, me Vasilikinë, greke,
poashtu ortodokse me origjinë
shqiptare, Ahmet Zogu, me
Geraldinën, Ismail Qemali, Sali Berisha, Ismail Kadare
etj.
4. Origjina
shqiptare e disa personaliteteve botrore,
katolikë, ortodoksë etj., siç
ishin Gariballdi, i njohur si
,,Baba,, i Italisë, Napoleoni i Francës, Qemal Ataturku i
Turqisë, Vashingtoni i Amerikës, dy mbretëreshat e Anglisë-Elizabeta
I dhe II, mos flasim për 16 princët e Rumunisë, dhjetra, për të mos
thënë qindra figura të shquara të
Greqisë, kryeministra, arkitektë, shkencëtarë, politikanë etj.
5. Shtatë papët e Romës, me
origjinë ilire ose shqiptare, ose figurat më të njohura politike, shkencore
etj., të Kroacisë, por,, kapaku,, i të
gjithëve, është përkatësia katolike e
Gonxhe Bojaxhiut, e njohur si ,,Nënë e tërë botës,,.
6. Përkatësia
ortodokse ose katolikë e disa
patriotëve dhe dijetarëve tanë të
shquar, si: Fanoli, Petro N. Luarasi, Mihail Grameno, Papa
Kristo Negovani, Konstantin Kristoforishi, Luigj Gurakuqi, Migjeni,
Aleksandër Mojsiu, por, siç thamë, mësëtepërmi Gonxhe Bojaxhiu.
Veprimet
e disa personaliteteve tona,, të cilat,
i kontribuan tolerancës fetare
(Sipas
rendit alfabetik)
Abdyl Frashëri. Kur disa dibranë, u
drejtuan kundër banesës së atentatorit, që desh të vrasë këtë patriot të
rrallë, ky, i pengoi dhe përfitoi rastin
të apelojë për ndërprerjen e hasmërisë, duke
apostrofuar sidomos tolerancën
fetare.
Ahmet Zogu, gjatë betimit për mbret, sipas Blendi Fejziut, njërën
dorë e kishte vënë mbi biblën, tjetrën,
mbi kuranin, veprim ky, mjaft i qëlluar, lidhur me çështjen që është
në fokus të këtij artikulli.
Ali pashë Tepelena dhe Kozma Etoliani. Ky i
dyti, ishte demokrat dhe mik i ngushtë i Ali Pashë Tepelenës. Me rastin e
vrasjes së tij, Aliut ia shpunë kokën e prerë. Ky, në shenjë respekti, ia
fërkoi tri herë mjekrën,
Ali pashë Tepelena...gjë që
nuk u pëlqeu disa muslimanëvefanatikë, që ishin të pranishëm aty. Aliu, i vuri
re, dhe, u tha: “Sillmëni një
mysliman, si ky krishter, dhe do t’i
puth jo vetëm mjekrën,por edhe këmbët”. Se
sa mesazh i qëlluar ishte ky,
lidhur me tolerancën fetare, nuk është rëndë për ta kuptuar.
Ali pashë Tepelena, siç thashë
më sipër, preferonte botërisht të ndrojë fenë, të bëhej ortodoks
dhe të quhej Aleksandër, duke aluduar te Leka i Madh, të cilin e
konsideronte për stërgjysh të shqiptarëve. Se çfarë efekti ka patur kjo lidhur
me çështjen që kemi në fokus, nuk ka nevojë për sqarim tjetër.
Andrea Gropa. Fisnik
shqiptar i shek. XIV, në Ohër, veç
tjerash, ngriti kishën e Shën Klementit. Dr. Mixhait
Pollozhani shkruan se anëtarët e kësaj familje, kanë mbajtur gjallë
jetën kishtare të këti qyteti.
Andrea Gropa...Sesa,
këto kontribute, për atë kohë, tepër të
rëndësishme, i ka kontribuar tolerancës
fetare, fare lehtë mund të kuptohet,
edhepse, albanofobët sllavë,
gjegjësisht, maqedonas, nuk përmendin fare emrat e autorëve të kishave, me të
cilat mburen dhe i bjenë gjoksit.
Atanas Anesti. Shqiptar
ortodoks, profesor i shkrimtarit të njohur Kuzman Shapkarevit nga Ohri
dhe bashkëshortes të tij. Në një rast, Kuzmani, për shkak të gjendjes të rëndë
ekonomike, duhej të ndërpresë shkollimin, por, falë profesorit shqiptar, nuk i
ndodhi kjo, sepse,
Atanas Anesti...ndërmjetsoi
te Mitropoliti i Pellagonisë i cili e
punësoi dhe i dha mundësi të vazhsojë shkollimin. Se sa kjo ndihmë,
reflektonte në marrëdhëniet ndëretnike
dhe fetare, të asaj kohe, nuk ka nevojë për elaborim të posaçëm.
Atanas Anesti. Them
,,të asaj kohe,, sepse, kjo, që sapo tregova, nuk evidentohet fare në librat
maqedonase, për fat të keq, as edhe në tonat. Nuk është modeste, por, rasti e
kërkon të them, se, mund të jem i vetmi që, e nxjerr në dritë këtë rast?.
Bajo dhe Çerçiz Topulli. Për të
dytin, në literaturën historike thuhet se
ishte bërë myhyp bektashi
dhe si i tillë, bashkë me të vëllanë, ka lojtur rol të madh në drejtim të
tolelerancës fetare, sepse, patriotizmi i tyre çmohej nga të gjithë shqiptarët,
pa marrë parasysh përkatësinë fetare të tyre.
Borjarët e Krushevës, dy
vëllezër puro shqiptarë, krijuan fabrikën e parë për armë në Maqedoni,
si dhe topet legjendare prej qershie, unike në botë, të cilat mbajtën gjallë
emrin e Republikës së Krushevës, si dhe të Kryengritjes së Ilindenit, të
v.1903, nëpërgjithësi.
Borjarët...Se
çfarë kontributi ishte veprimi i tyre në drejtim të bashkëjetesës dhe,
kuptohet, tolerancës fetare, nuk duhet sqarim tjetër. Por, edhe për këtë rast, do tregoj jomodesti,si te puna
e Atanas Anestit,
Borjarët...sepse,
pothuajse, jam i vetmi, që theksoj faktin se
fabrika e parë e armëve në Maqedoni, është vepër shqiptare, gjë të cilën
jo vetëm historia sllave, maqedonase, por, këtë, Borjarët... nuk e
shkruajnë as shqipfolësit tanë, me
përjashtim ndoshta të dr. Ilmi Veliut, të cilin, me të drejtë, disa e
konsiderrojnë për ekspert të Republikës së Krushevës. Nëse gaboj, kërkoj
ndjesë, por, nuk besoj.
Çajupi, te ,,Baba Tomorri,, (mali
i shenjtë i perëndive): ,,O
shqipëtarë të gjorë, ndëgjoni Baba Tomorrë: Kombi Juaj nuk vete mbarë, se
besët, (fetë-R.N.) u kanë ndarë. Besa e bashkon njerinë, Ju pse e ndani
Perëndinë?
Çajupi...Të
Krishterë e Myslimanë, të gjithë një Perëndi kanë,. Ini
një gjak o të mjerë, se ndë një vend
kini lerë. Ini gjithë Shqipëtarë, nuk ini Grekë as Tartarë. Mblidhuni të bëni
benë, të kujtoni Skenderbenë,, i cili, siç thamë, i çmonte njësoj tëra fetë.
De Moro Xhaferi, ishte
i vetmi që pati guxim të jetë mbrojtës i Gjorgji Dimitrovit në gjyqin
e Lajpcigut, i akuzuar nga regjimi nazist-hitlerian.
Se sa ndikim ka patur kjo në drejtim të tolerancës
fetare, lehtë mund të kuptohet.
Dervish Cari.
Kryengritja e tij, 1843-1844, lojti rol
mjaft të rëndësishëm në drejtim të çështjes në fjalë, Ja pse. Në literaturën
historike, thuhet: ,,Bektashinjtë, me ideologjinë e tyre për barazi të plotë
midis myslimanëve dhe të krishterëve, ishin
Dervish Cari
nxitësit kryesorë të kryengritjes në
fjalë dhe se ,,Duke
iu falenderuar edhe përkrahjes së popullsisë së shtresave të ulta krishtere,
të cilat dinin ta çmonin qëndrimin e drejtë
të bektashinjve, sepse, veç tjerash,
edhe Dervish Cara ka preardhje bektashiane, gjë të cilën e dëshmon edhe emri i tij,,.
Dervish Hima, Manastir, 1910, në
Kongresin II: ,,Prej sot e tutje mos për mendim më fjalët
toskë, gegë, bektashi, synit shihit, ortodoks, katolik, krishter, mysliman etj.
por vetëm shqiptar, se të gjithë shqiptarë jemi, një origjinë, një gjuhë dhe
qëllim kemi,,- ka porositur ky atdhetar i Ohrit.
Emin Be Shkupi, shpëtoi
Urrën e Gurit, që ishte përgatitur për t’u minuar nga gjermanët. Me
vetë financimin e tij, rinovoi disa objekte në çarshinë e vjetër, si Kapanami
Surjani, etj.,
Emin Be Shkupi...të
cilat u shërbejnë tërë popullatës së qytetit, pa marrë parasysh cilës konfesion
fetar i takojnë. Se sa veprimi i tij afroi shkupjanët e feve të ndryshme, nuk
është vështirë për ta kuptuar.
Faik Konica, nga musliman në katolik. Kjo
ndodhi në vitin 1895, kur mori emrin Faik Domenik Konica. Qëllimi i tij
ishte të bindë edhe intelektualët e tjerë të bëjnë të njëjtën gjë, gjegjësisht t’i
kthehen fesë së parë, katolicizmit, që kishte, siç thashë, edhe babaj i Skenderbeut.
Faik Konica...Këtë
e arësyetonte me faktin se, vetëm në këtë mënyrë, Shqipëria
dhe shqiptarët nëpërgjithësi, do të fitonin përkrahjen e Europës ose Perëndimit
dhe nuk do mbeteshin prapa botës, etj.etj. (Dr.Thanas L. ,Sikur të kishin
dëgjuar Faiki Konicën ,,Koha,, 27 maj 2010)
Faik Konica. ,,Pa
marrë parasysh, sa kishte të drejtë, një është e sigurtë: Iniciativa e tij
ishte në favor të tolerancës fetare,, thuhet në një tekst të internetit,
por, me autor anonim dhe, pa e elaboruar mendimin e tij, sepse, çdo lexues i
rëndomtë, mund ta kuptojë, gjë që vlen edhe për veprimin në vijim.
Fanoli, 1908, bëhet prif. Rreth
një vit më parë, në vendin Hadson,
Massaçusets, të SHBA-ve, kish
vdekur një i ri shqiptar ortodoks. Prifti grek, refuzoi të kryente shërbesën
fetare, sepse, djaloshi, njihej si “nacionalist,,.
Fanoli...Kështu,
varrimi i tij u bë pa ceremoni fetare. Shqiptarët ortodoks të Masaçusetit, të
indinjuar nga kjo ngjarje, vendosën të kenë prift shqiptar,
Fanoli...gjë që
më 1908, u realizua, e ky ishte Fan Noli. Se sa kjo shkonte në favor të
tolerancës fetare në Shqipëri dhe jo
vetëm, nuk ka nevojë për sqarim tjetër.
Gjerasim Qiriazi. Në një
rast, ka thënë: “Përçarësve të kombit
në baza fetare, u takon litari”.
Gjergj Qiriazi. Patriot
dhe internacionalist i shquar nga Manastiri. Bashkëpunëtor i mjaft
personaliteteve të dalluara në këtë qytet, të të gjitha feve dhe etniteteve,
kontribuoi tepër në drejtim të çështjes në fjalë.
Gjergj Qiriazi...Punonte
edhe si përkthyes ose zyrtar në Konsulletë e Austrisë, me seli në Manastir, duke
u shërbyer tërë popullatës së qytetit, pa marrë parasysh fenë ose kombësinë e
tyre.
Haxhi Shaza (Shazivari), nga Sellca e
Tetovës, kishës, që gjindet në dalje të
këtij qyteti, i ka falur këmbanën, të blerë në Sham të Damaskut, në
vitet e Luftës I Botërore...gjatë qëndrimit të tij në haxhillëk thuhet në një
tekst të internetit dhe shtohet se për atë kohë një dhuratë e tillë nuk
krahasohej me asgjë për popullatën e atëhershme krishtere.
Hristo Qiriazi, shtypshkronja. Ishte
iniciatori kryesor për ngritjen e saj, më 1909, në oborin e shtëpisë së
tij, nga e cila sot nuk ka as nam as nishan, edhepse ajo lonte rolin e çerdhes
të bashkëjetesës, për shkak se në të,
Hristo Qiriazi...ishin të
punësuar nga tëra fetë dhe kombësitë,
gjë që, kuptohet, ka lojtur rol të rëndësishëm në drejtim të tolerancës fetare
jo vetëm në Manastir, por në tëra trojet shqiptare, ku disperzoheshin 300.000 tekstet në 13 gjuhë të
botës.
Hristo Qiriazi... 20% të
fitimeve nga libraria e tij, ia jepte një gazete të Manastirit, kurse më 1926
bëri një kartpostale për teatrin e qytetit, i cili ishte në renovim e sipër. Sponzoroi
edhe shoqatën e artistëve të teatrit të Manastirit.
Ismail Medala, nga
Pribilca e Krushevës, e kishte nxitur vajzën e vet, të qendiste flamurin e
Kryengritjes të Ilindenit, shkruar Shaban Prevalla në një tekst historik të para disa dekadave. Por,
për fat të keq, përveç Prevallës, këtë shënim, tepër i rëndësisshëm që ka të
bëjë me tolerancën fetare, përveç aurorit të këtij shkrimi, sa kam dijeni, nuk e ka shkruar njeri?
Josif Bageri dhe Naim Frashëri. Edhepse,
njëri ortodoks, tjetri mysliman, i pari, aqë tepër e adhuronte të dytin,
sa që kur recitonte vjershat e
tij, vishej si bari dhe përmes zileve ose komborave, imitonte atë që
thuhej në vjershë, në lidhje me bagëtinë dhe jetën në fshat në për gjithësi.
Josif Bageri, viziton Naimin para
vdekjes. Kjo
ndodhi aty nga fundi i vitit 1899, kur
Naimi ishte i sëmurë nga se edhe vdiq më
1900-tën. Në gazetën ,,Shqypeja e Shypenis,, 23.1.1910, Josif Bageri shkruan se
edhe pse ishte para vdekjes, na fliste për çështjen kombëtare,
Josif Bageri...duke
apostrofuar sidomos tolerancën fetare, të cilën, siç kam
shkruar disa herë, më qartë, e ka theksuar në mesazhin e tij, të cilin e kam
evidentuar më poshtë, te emri i tij. Pëprndryshe, , ka shkruar Josifi, ka
shkruar edhe një poezi plot me
dhimbje me rastin e vdekjes së Naimit,
në tetor të v. 1900.
Kukuzeli, muzikolog, nga Durrësi, i shekullit XI-XII, si
kompozitor, u shqua aq tepër, sa që, e
quajtën “Xhevahir të krishterizmit”, kurse kleri ortodoks e shpalli
të shenjtë.
Kukuzeli...Sistemin
e ri muzikor të tij, Europa, e përdori 5 shekuj me rradhë. Se
sa ky shqiptar me këto vepra, kushtuar krishterizmit, kontribuoi në drejtim të
tolerancës fetare, nuk ka nevojë për koment të veçantë.
Kumbarajt e Shkupit, veç
tjerash, financuan rinovimin e
disa monumenteve kulturo-historike në
çarhinë e vjetër të qytetit, etj., të cilat tërheqin mjaft vemendjen e
turistëve të huaj, me çka emri i Shkupit, afirmohet kudo.
Mitat Frashëri, në
një rast, ka thënë: “Bektashinjtë janë mushkëri të Krishtit”. Se çfarë
kuptimi dhe qëllimi ka patur ky patriot i madh
dhe tepër i rrallë shqiptar, me këtë thënie, dhe çdo të thotë kjo për tolerancën fetare, po ua lë lexuesëve
ta sqarojnë.
Naim Frashëri. Nuk po
e tepëroj që disa herë nëpër tekstet e mia të këtij dhe të portaleve të tjera,
kam cituar mesazhin më të qëlluar dhe më të dobishëm të tij, lidhur me
tolerancën fetare: ,,Gjithë njerëzit që janë, vëllezër janë të tërë, një
mëmë një at kanë, nga një baltë janë bërë,,.
Nijazibe Resnja, me
shpalljen e Hyrjetit, 1908-tën në Manastir,
liroi tërë popujt e Perandorisë osmane, nga zgjedha e rëndë e
sulltanëve, pa marrë parasysh përkatësinë e tyre fetare, gjë që i ka kontribuar tepër tolerancës
fetare në trojet shqiptare. Ky konstatim vlen edhe për piktorin në vijim.
Onufri, Prilep,
Zërzë. ,,Në këtë fshat malor, në veriperëndim të qytetit në fjalë, gjinden
dy objekte të vogla kishtare të fshatit, në të cilat janë ruajtur afreska dhe
ikona të këtij piktorit shqiptar,, shkruan dr.Mustafa Ibrahimi në “Zërin e Pellagonisë”,
nr.7,nëntor 2001,
Onufri...kurse
në në një tekst tjetër, shtohet se ,,Onufri, ka bërë ambientimin vizual të
brendësisë së qindra kishave e manastireve që aktualisht ndodhen në
Maqedoni,, dhe se disa nga freskat e tij gjinden në fondin e mitropolisë të
Manastirit.
Pitu Gurri, nga Krusheva, shqiptar
nga i Ati, vlleh nga e ëma, flijoi veten, në betejën ,,Meçkin kamen,, vetëm e vetëm për të
lënë gjallë emrin e Republikës së Krushevës dhe të Kryengritjes së Ilindenit,
nëpërgjithësi. Se sa kjo martesë e përzjerë dhe ky veprim i rrallë,
Pitu Gurri...kanë ndikuar në atë kohë në tolerancën fetare,
mund të merret fare lehtë me mend. Them,,Në atë kohë,, sepse, për fat të keq,
rrallë kush, për të mos thën asnjë historian maqedonas i kësaj kohe, nuk
përmend origjinën shqiptare të tij.
Ramizi dhe Boroja. Për të
mos e thyer besën e dhënë se do luftojnë bashkë të pandarë edhe në vdekje,
Ramizi, edhe pse mund të shpëtonte jetën, nuk pranoi kushtet e xhelatëve dhe
u vra bashkë me shokun e vet të nacionalitetit dhe konfesionit tjetër fetar-thuhet në
literaturën historike, kushtuar besës shqiptare dhe tolerancës fetare.
Skënderbeu,me
betejat e tij legjendare, që i zhvilloi edhe në disa vende të Maqedonisë së
sotme, ringjalli emrin Maqedoni,
i cili, pas vdekjes të Lekës së Madh,
filloi të harohet dhe të zavendësohet me
emra të ndryshme, nvarësisht nga emri i
zaptuesëve.
Skënderbeu…Ky
kontribut, siç duket, është vlerësuar tepër nga sllavët maqedonas të mëparshëm,
të cilët, i kanë kushtuar mjaft këngë dhe legjenda në gjuhën sllave, siç është
edhe kënga “Skenderbeu dhe vajza e Manastirit” Skënderbeu…kurse
Grigor Përliçevi edhe vepër të posaçme për të.Se sa e tërë kjo, i ka kontribuar
tolerancës fetare, fare lehtë mun ntë kuptohet nga ana e lexuesëve të këtij
portali mbarëkombëtar.
Sulejman Karmini, Sofja,1921.
Në këtë qytet, gjatë këtij viti, sipas Ivan Katarxhievit, është mbajtur
Kongresi i parë federativ maqedonas, në të cilin merrte pjesë edhe shqiptari në
fjalë, si përfaqësues i oragnizatës shqiptaro-maqedonase dhe ishte
zgjedhur kryetar i dytë i atij kongresi. Sulejman Karmini...Kongresin
e hapi Hristo Dallkaçiev,i cili, përveç të tjerave theksoi se Maqedonia
duhej t’iu siguronte të drejta të barabarta të gjithë banorëve që jetonin në
të, pa marrë parasysh përkatësinë e tyre kombëtare, fetare etj.
Sheh Fejza. Ky
bektashi, nga f. Bulqizë, përmes rezistencës të tij, lojti rol të madh në
drejtim të tolerancës fetare, sepse atij iu bashkangjitën, përveç myslimanë
edhe plot të krishterë.
Sheh Fejza...Në Historinë e popullit shqiptar thuhet se midis
dibranëve kishin shpërthyer grindje të yshqyera nga një pjesë e klerit
reaksionar, mysliman, synit, i cili luftonte
kundër bektashinjëve të Dibrës dhe udhëheqësit të tyre- Sheh Fejza nga
Bulqiza.
Themistokli Gërmenjidhe Goce Dellçevi me, u
pajtuan që shqiptarët të përkrahin kryengritjen e Ilindenit, kurse maqedonët
të pajtohen me vendimet e Lidhjes së Prizrenit: Për bashkimin e trojeve
shqiptare. Këtë e shkruan shkrimtari maqedonas Sterio Spase.
Xheladinbe Ohri, veç
tjerash, i dha fund korupcionit, vjedhjeve etj.,kështu që një ortodoks,
falsifikator të parave, e kish dënuar me
vdekje:ngulje në hu, kurse myslimani që kishte dhunuar një të krishtere,
qe varrur në litar.
Zef Lush Marku. Me
shpresë se përmes PKJ, shqiptarët do çlirohen nga prangat serbe, më 1919, u bë një nga aktivistët më të shquar
të kësaj partie,, prandaj dhe në dhjetorë,1920, ishte gjetur i therrur natën në
gjumë nga ana e pushtetit serb. Sesa emri i këtij shqiptari me fe krishtere, ka
ndikuar dhe ndikon në tolerancën fetare, nuk ka nevojë për elaborim të posaçëm.
Veprimet
e disa personaliteteve të huaja, të
cilat i kanë kontribuar tolerancës fetare në Maqedoni dhe në trojet e tjera
etnike shqiptare në ish Jugosllavi
(Sipas
rendit alfabetik)
Aleksandar Protogerovi e çmonte
tepër Bajram Currin, të cilit në një rast i shkruante: “Zotni
kolonel, do të jesh si kurdoherë, Princ dhe Këshilltar i parë në luftën që do
ta bëjmë për çlirimin e Kosovës dhe Maqedonisë…”.
Aleksandar Protogerov,
gjatë v.1920, kishte kërkua nga Italia, të organizojnë akcione të përbashkëta
midis shqiptarëve dhe italianëve në Maqedoni, kundër okupatorëve serbë, gjë që
nuk mbeti pa efekt.
Aleksandar Protogerov...Në
Sofje, me atë rast kishte shkuar përfqësuesi shqiptar Viktor Pëllumbi,
për t’u takuar me Protogerovin” dhe për të realizuar qëllimet e përbashkëta në
Maqedoni.
Aleksandar Protogerov... Se sa
kjo shkonte në favor të marrëdhënieve të mira ndëretnike dhe tolerancës fetare,
fare lehtë, kuptohet. Në këtë drejtim, shkojnë
edhe qendrimet proshqiptare të
figurave në vijim:
Antonio Milloshevski, si Ministër i Jashtëm i
Maqedonisë, gjatë një vizite në Amerikë,
ka thënë: ,,Maqedonia preferon Kosovën e pavarur se sa staus-kuanë,,
(Iliria, 13-16 korrik, Njujork 2007,
Atanas Llozançev, luftëtar
maqedonas i periudhës së Ilindenit, në kujtimet e tij shkruan se gjatë një
rasti ishin zbuluar 6 barrë me armë dhe se, edhepse ishin terorizuar në
maksimum asnjëri nga furnizuesit shqiptare nuk tradhëtoi.
Atanas Llozançev: “Isha
prezent në një moment kur furnizuesit shqiptarë dorëzonin armët dhe habitesha
se si ajo bëhej, duke i bërë pyetje vehtes a jam në Turqi apo në Hënë,,!.
Bozho Janjiq,
socilog serb: „Me aneksimin e Kosovës gjatë luftrave ballkanike, Serbia i ngarkoi vetes një gur rreth qafës“ (
Koha, 27 gusht, 2008)
Branisllav Nushiqi,
komediograf me famë, nga gjyshi shqiptar,
në një rast, ka thënë:,,Mburem që në në venat e trupit im, ka
rrjedhur edhe gjak shqiptari,,
Branisllav Nushiqi.. gjë
që vlen edhe për heroin legjendar Pitu Gulin e Krushevës, nga babai shqiptar,
por, për dallim nga Nushiqi, nuk ka pranuar një gjë të tillë.
Branko Panov, ka
shkruar ,,Sllavët kishin kaluar lumin Danub dhe kishin sulmuar Ilirët
dhe Thrakët, dhe këto janë të gjitha ato zona nga Deti Adriatike deri në
Carigrad,, (Stamboll-R.N)-gazeta 24 Orë,
22, tetor, 2009. Pra, ky maqedonas, ortodoks, pranon se stërgjyshët e tija
janë ardhacake, kurse tanët, atohtonë.
D. Jovanoviq, konstaon :
Shqiptarët, çështjen e lirisë e vënë
mbi fenë, që do të thotë janë tolerantë
ndaj çdo feje të huaj. Se sa kjo flet për tolerancën fetare, nuk do sqarim
tjetër.
Dame Gruevi, revolucioner
i shquar i periudhës së
ilindenit, i cili, vetëm te shqiptarët kishte besim të plotë. Në burgun
e përbashkët në Manastir,
Dame Gruevi...ku
kishte nga të dy konfesionet fetare, ua tregonte planet
e Organizatës revolucionare të v.1903,
kundër osmanëve-shkruan, bashkëfshatari i tij dr.Dushko Konstantinov në
veprën kushtuar Gruevit.
“Dame Gruev” . Kjo
aradhë partizane që mbante emrin e tij, e formuar në Maqedoninë Perëndimore,
lojti rol të dukshëm edhe në drejtim të
tolerancës fetare, sepse, edhe për shkak të emrit, në të ka patur 10 shqiptarë, myslimanë dhe të
krishterë...
“Dame Gruev”... thuhet
në literaturën historike dhe shtohet se rol të njëjtë lojtën edhe Batalioni i rinisë Shqiptare në Dibër,
Kompania luftarake në Strugë, aradha e tretë shqiptare tetovare,
dibrane-kërçovare etj. të përbëra nga njerës me fe të ndryshme, siç ishte
edhe Brigada e Katërt ,,Shqiptare,,
“Dame Gruev...edhepse
qëllimi i themeluesit, Svetozar Vukmanoviq-Tempo ishte përçarrja midis shqiptarëve, gjë të cilën
vetëm ballistët ishin në gjendje ta kuptonin. Pa marrë parasysh këtë, meqenëse
Brigada, siç thamë, ishte multifetare, lojti rol në favor të tolerancës fetare.
Dane Cekov, pjesëmarrës
aktiv në LNÇ, ka pranuar: “Tetovën e çliruan antifashistët shqiptarë,, gjë që
nuk mund të mbetej pa efekt në drejtim të tolerancës fetare.
Denko Maleski. Si ekspert
i marrëdhënieve ndërkombëtare në Shkup, ka deklaruar: “Realitetet e reja e
bëjnë Kosovën shtet sovran”
Dimçe Buzhva.Në
korrik të vitit 1922, bashkë me Pavle (Pavel) Hristovin, Angjel Vasilevin dhe
Stefan Haxhën, nga ana e Manastirit, gjindeshin në Shqipëri, për të krijuar
teren kundër pushtetit serb ose,për
të shpëtuar nga ndjekjet e pushtetit serb. Përndryshe,
Dimçe Buzhva, një
kohë kishte hapur në Tiranë një rojtore e cila shërbente si vend takimi
për shqiptarët dhe maqedonasit, vllehët bullgarët, etj., kundërshtar të
pushtetit serb.
Dimitar Milladinov. Ky
shkrimtar i njohur nga Struga, një kohë, ka jetuar në Shqipëri dhe gjuhën
shqipe e ka njohur aq mirë sa që nxënësve të vet, të feve të ndryshme, fjalët e panjohura greke ua
ka sqaruar përmes gjuhës shqipe.
Dimitar Vllahov, ka
shkruar: ,,Shqiptarët ishin ata që e detyruan sulltanin të shpallte Hyrjetin e
vitit 1908 si dhe të marrë fund sundimi i tij në Kosovë e Maqedoni në vitin
1912,, dhe se shqiptarët, në një
rast, e kanë shpëtuar nga burgu Petar Çaulevin e Ohrit i cili,
Dimitar Vllahov...ka
lojtur rol të rëndësishëm në Kryengritjen antiserbe në Maqedoni më 1913,
ecilësuar nga qarqetsi Luftë e Tretë Ballkanike, për shkak të intezitetit të
saj, gjegjësish pjesëmajes masovike të popullatës shqiptare dhe pjesërisht të
asaj maqedonase.
Dimitrie Tucoviqi. Ky socialist serb, ka shkruar “Gjysma e
popullit shqiptar ka mbetur brenda kufijve të Serbisë dhe Malit të Zi dhe
se
aneksimi i Dibrës ndau bujkun prej arës, bagëtinë prej
kullotës, tufën prej lugjeve, fshatin prej mullirit...,,.
Dushan Protiq, shkruante: 10
fshatrat shqiptare, nga rrethi i Dibrës dhe Gostivarit, gjatë vitit 1912,
deklaronin se do të kalojnë në katolikë, nëse Porta, nuk lejon hapjen e
shkollave shqipe me alfabetin e Manastirit.
Dushan Protiq. Pra,
kërkesa e tillë e popullatës në fjalë, flet qartë se sa shqiptarët ishin indiferent ndaj fesë, në
krahasim me kombin, gjë që shkonte në favor të tolerancës fetare në Maqedoni
dhe jo vetëm.
Gjorgji Radullov-Radule.Profesor
universiteti, pranon se “Në v. 548, sllavët
e shkatëruan Ilirinë” dhe se sipas Prokopiut “i therrë tërrë njerëzit që u
ranë në dorë... pa dallim moshe të re ose të vjetër”dhe se “Iliria e
tërë...u mbush me kufoma, shumica të pavarosur”.
Vijon
në numrin e ardhshëm