| E enjte, 15.10.2020, 08:22 PM |
REALIZMI I THEKUR I NJË PROZATORI
Rreth librit me tregime "TË JETË
ANA" të autorit çermenikas Qazim D. SHEHU
NGA ILMI
LEKA
Poeti, shkrimtari dhe publicisti i njohur, Qazim D. Shehu, me origjinë nga
Çermenika e rrethit Librazhd, është një nga krijuesit më në zë e më të spikatur
të kësaj treve me tradita të lashta e të reja patriotike e luftarake.
Krijimtaria e tij e ka zanafillën para viteve '90- të të shekullit të kaluar në
fushën e poezisë, duke ecur i sigurt, hap pas hapi dhe sot ai zë një vend të
nderuar, jo vetëm në shkallë rrethi, por edhe më gjerë. Këtë e tregojnë më së
miri dhjetë vëllimet me poezi, të botuara në shtypin e shkruar periodik e atë
elektronik, të cilat janë pritur me interes nga lexuesit e shumtë të vendit
tonë. Tashmë, pa diskutim, ai e ka krijuar individualitetin e tij krijues për
talentin e origjinalitetin e padyshimtë si poet i afirmuar e me perspektivë,
duke qenë gjithmonë vetvetja. Këto 10 - 15 vitet e fundit, krahas poezisë, Qazimi
ka afirmuar përpjekjen për t'u konturuar edhe në fushën e prozës së mirëfilltë,
në llojin e tregimit. Njëri nga ata është edhe vëllimi me tregime "Të jetë
Ana" (2008). Ky vëllim përmban 17 tregime dhe "dëshmon se z. Shehu ka
jetuar në periudhën historike të viteve të para dhe pas nëntëdhjetës, e jeton
intensivisht atë si vëzhgues i hollë edhe kohën e sotme, plot ngjarje e trauma
sociale dhe deformime të personalitetit njerëzor, nganjëherë edhe të humbjes së
identitetit". (Qamil Alushi, gazeta "Nacional", 24 dhjetor 2017,
fq. 15).
Mbi gjashtëdhjetë përqind e tregimeve u përkasin viteve të pasnëntëdhjetës,
por autori na jep bukur ngjarje, personazhe, tipa të ndryshëm, detaje, të meta
edhe të paraviteve '90- të, të cilat, në periudhën e ndryshimeve demokratike,
jo vetëm nuk janë zhdukur, por marrin trajta e forma të reja, ndoshta edhe më
të fëlliqura, për të cilat do të flasim edhe më poshtë.
Libri në fjalë, "Të jetë Ana", ka vlera të
shumta, por ne do të përqëndrohemi tek më kryesoret:
1. Një ndër vlerat e veçoritë
thelbësore të këtij libri, sipas mendimit tonë, është realizmi i thellë,
përmbajtja thellësisht realiste, deri në detaje, paraqitja objektive e fakteve,
të cilat janë produkt i vetë jetës së personazheve dhe të pozicionit kritik
ndaj gjithçkaje që nuk pajtohet me vlerat njerëzore. Ai nuk e zbukuron aspak
realitetin, por qëllon në shenjë, duke filtruar gjithçka e duke mbajtur qëndrim
kritik ndaj së keqes, për të afirmuar të renë, progresiven, duke dhënë mesazhe
të qarta e të gjithëpranuara. Notat realiste duken qartësisht kudo. P.sh. Në
tregimet "Vorbullimë", "Drejtori i madh",
"Pritja" etj. Tek i pari protagonisti shkon për të takuar
përgjegjësin e ZA, se i kishte pushuar nga puna ish - mësuesin e tij të parë, por
nuk e takon dot.
Në të dytin tregohet se shkolla ku ai punonte është në alarm, se do të
vinte drejtori i madh i Arsimit, por ai erdhi deri tek lokali dhe hëngrën një
drekë me drejtorin e vogël. Për çudi, të nesërmen nëndrejtori u kërkon mësuesve
të paguajnë drekën, nga 5000 lekë të vjetra. (!). Në tregimin e tretë shkon në
Ministri të Arsimit për të takuar shokun e tij. F. K për një hall personal dhe
gënjehet nga z. Zalo, poet roje, i cili i thotë se ai nuk ndodhet aty, në zyrë
etj.
"Kam një shije të hidhur në gojë, mendimet më vërtiten si grerëzat në
një zgavër lisi; nga dritarja e klubit shoh turmën që rrotullohet, e lodhur nga
pritja, e zhgënjyer, shpresëprerë. Ato ikën si nga një procesion, pasi kanë
varrosur prapa hekurave të Zyrës Arsimore shpresën e tyre për drejtësi.",
- shkruan autori. ("Të jetë Ana", fq. 13; "Vorbullimë").
Ky realizëm i thellë e përshkon nga fillimi në fund, sepse autori ngulmon
fort për ta paraqitur njeriun gjithanshmërisht, siç është dhe siç duhet të
jetë. U ka dhënë rëndësi nxjerrjes në pah të kushteve sociale, politike dhe
ekonomike të periudhave që ngërthejnë tregimet; duke e bërë më të besueshme te
lexuesi lëndën që ai paraqet. Çdo njeri që e lexon gjen në libër diçka nga
vetja, pastrohet që të mund ta shohë veten të çliruar nga ngarkesat që e pengojnë
për t'i dhënë vetes dritë tek njerëzit që e rrethojnë.
2. Në këtë libër ndihet kudo aroma e
koloriti i vendlindjes, në çdo tregim mësojmë se autori e njeh mirë edhe jetën
zakonore të zonës ku ka jetuar. Në to ndihet ajri i pastër e bukuritë e
natyrës, shushurima e zajeve, cicërimat e zogjve, mjedisi malor, të cilat ia
zgjojnë autorit kujtimet e fëmijërisë, e rikthejnë në imazhe dhe trille që të
befasojnë, duke kujtuar me nostalgji gjithçka të bukur për vete e për të
tjerët.
"Lumi rrëshqiste butë - butë, duke ecur ngadalë për t'u përplasur në
dy gryka të ngushta, pak më tutje, të cilat unë i lija pas shpine. Sa herë isha
larë në atë lumë, bashkë me Tanin! Táni notonte mirë. Më kujtohet sesi një herë
u zhyt në një guvë të thellë të lumit për të kapur një peshk, por kapi një
gjarpër uji... Lumi ishte fëmijëria jonë, me moskokëçarjet, aventurat, notin,
dinamizmin e brishtë që platitej shpejt", - kujton autori me nostalgji në
tregimin "Një rrugëtim"; fq 107.
3. Në mjaft tregime të librit ndihet
humori i hollë e therës çermenikas, karakteristikë e dallueshme për zonën tonë.
Finesa e humorit, kur personazhet dalin në pozicione të palakmueshme, e bëjnë
rrëfimin më tërheqës e interesant, duke iu afruar mençurisë popullore të kësaj
zone.
"Të pashë që dole nga Liqeni, me kë ishe? - e pyet shoqja e bangës.
- Me ty.
- Po unë isha në leksion.
- Unë të kisha në zemër"... i thotë personazhi Anës, shoqes studente,
në tregimin "Të jetë Ana"; fq. 7.
Ose në tregimin "Dy në dorë" (fq.98), ku tregohet për një vajzë
që sapo kishte mbaruar fakultetin e gjuhës e të letërsisë, me rezultate të
shkëlqyera, vjen për të kërkuar punë në zyrat e arsimit.
Shefi rrudhi buzët kur pa në kërkesën e saj gabime të tmerrshme
drejtshkrimore. Vetëm fjala unë, e shkruar tri herë, pa zanoren - ë – fundore,
- thotë autori.
- Vetë e keni shkruar kërkesën? - pyeti shefi.
- Vetë, - tha vajza.
- Mos ua ka shkruar babai, nëna, apo...?
- Jo, jo, - tha vajza me lehtësi...
- Si e ka emrin drejtori, ju lutem? - pyeti vajza.
- Mitrush Kuteli, - tha shefi.
- Numrin e telefonit? Vajza nxori një bllok dhe shënoi emrin e nr. e
telefonit.
Kur e telefonoi pas ca ditësh, i thotë:
- Jam ajo vajza për të cilën u ka folur deputeti Ndue:
- Alo, Mitrush Kuteli jeni?
- Jo.
- Po kush jeni ju?
- Lasgush Poradeci...
S'ka nevojë për koment. Epo, mirë ia bëri shefi. Të mbarosh Universitetin,
mandej edhe me nota të shkëlqyera dhe të mos dish se çfarë ishin Kuteli apo
Poradeci, hapu tokë e futu (!).
Pothuajse, çdo tregim përshkohet nga humori deri në sarkazmë ose nga një
romuze të tipit çermenike, që shërbejnë për të goditur të metat e veset
individuale të njerëzve ose të një grupi
njerëzish.
4. Një nga vlerat më të spikatura të
librit është kurajo për të shkruar të vërtetën për çdo gjë që rrëfen e shkruan,
edhe kur është fjala për problemet më delikate, siç janë ato të moralit e të
nderit, të tradhëtisë bashkëshortore etj.
Autori i ka shkruar tregimet në të dyja periudhat dhe të vërtetën e ka
pohuar hapur, duke përfituar nga e drejta për të qenë i lirë, për t'u mos u
vetëcensuruar. Është mjaft e rëndësishme që të kuptohet se pena e pabindur e
një krijuesi gjithnjë u bindet vetëm të vërtetave që ai i shikon vetë dhe i
mendon. Në tregimin "Lavdërimi" autori tregon se si gratë e martuara
dhe vajzat e reja bien viktimë e brigadierëve, manjatë të seksit, për pesë pikë
ose për një vend më të lehtë pune, duke shitur nderin e dinjitetin e tyre.
Kështu ndodh me Nepin, një grua rreth të dyzetave, apo me Argjentinën e
sapomartuar, nusen më të bukur të fshatit.
"Kur e shikonte brigadier Hamdiun, atë njeri të shkurtër me hundë të
madhe, habitej me vete sesi kishte mundur të shkonte me Nepin, e cila, vërtet
ishte një grua mbi të dyzetat, por ende mbahej mirë, ndonëse bukuria e saj po i
venitej" - nënvizon autori. ("Lavdërimi"; fq. 86). Këto janë
fjalët e Tinës (Argjentinës), e cila më vonë bie vetë në grackën e brigadierit.
Zoti Shehu shkon edhe më tutje. Dikush shkruan një letër anonime dhe e dërgon
në komitetin e partisë. Pas disa ditësh, për ta verifikuar, ia behu një
përfaqësues i këtij organi. Por, kur e pa Tinën, u mahnit nga bukuria e saj. Si
përfundim, brigadierin e çuan në brigadën e ndërtimit si punëtor, Tinën e çuan
në kurs rinie. Mesazhi është i qartë: jo vetëm baza, por edhe organet qëndrore
ishin të degjeneruara moralisht.
Kështu ndodh edhe në tregimin "Kartëmonedha" (fq.73), kështu
ndodh me drejtorin e shkollës etj. Po pse nuk ndodh edhe sot kjo dukuri e
fëlliqur me vajzat e reja, për një privilegj, ose për një vend të rehatshëm
pune?!
Kjo dukuri e ky ves i shëmtuar nuk ka asgjë të përbashkët me dashurinë e
vërtetë, atë ndjenjë fisnike e të pastër, për të cilën flet autori në këtë
libër.
Autori shkruan: "Përgjithësisht, kam një dobësi për femrat si qenie të
pambrojtura, të cilat mashtrohen fare kollaj nga fjalët premtuese të meshkujve
delirantë dhe epshi i tyre". ("Mjekërroshi"; fq. 52).
Pa përmendur këtu ato më të fëlliqurat e antinjerëzore, siç janë ngacmimet
seksuale e marrëdhëniet intime brenda fisit, aq më keq, brenda familjes, të
cilat po shtohen fatkeqësisht vitet e fundit.
5. Në shoqërinë e sotme autori përmend
edhe disa fenomene absurde, si në tregimin "Një rrugëtim", ku, Tani,
një shok i tij i fëmijërisë, kishte paguar pesëqind dollarë "për të
vdekur" përkohësisht. (!) Ai shkrim u duhej dy vëllezërve në Angli për të
marrë statusin e azilantit politik. (!) (fq. 109).
Kjo është e tmerrshme. Po ka edhe më të tmerrshme se kjo. Ka raste që
prindi, (ose një tjetër me pagesë), për arsye tepër ordinere, vret një njeri,
me qëllim që djemtë e tij të mund të kërkojnë azil politik në njërin nga vendet
perëndimore. Edhe ky rast është tepër i dhimbshëm, skajshmërisht tepër
absurd...
Qëndrimi i tij ndaj pervesiteteve pohon një pozitivitet që vjen nga morali
i gjithëkohshëm njerëzor, stigmatizimi i banales, madje, me sarkazmë therëse.
Kjo duket në disa tregime të këtij vëllimi. Ai e fshikullon personazhin që
futet në rrugë të gabuar; këshillon hapur e me nëntekst, jo duke u vënë në
pozicionin e një moralizuesi, por kjo vjen natyrshëm, përmes ngjarjes së
besueshme.
E veçanta e këtyre tregimeve mbetet se ato përfundojnë jo me një sforcim të
imagjinatës, por si rezultat i konflikteve që natyrshëm duhet të shkojnë në
zgjedhjen që pranon logjika artistike. Janë rrethanat e jetës që ndikojnë tek
këto personazhe dhe ato u binden atyre.
6. Mjeshtëria artistike, gjuha,
mbështetja në folklor, fjalësi e frazeologjizmat e përdorura, neologjizmat,
fjalurtat etj. janë një vlerë e shtuar e këtij libri. Përshkrimet e rrjedhshme,
plot ndjenjë, herë - herë ngrihen në nivelin e një proze poetike, me
figuracion, fjalë të rralla, përdorur në masën dhe vendin e duhur. Qenia e tij
poet e ka ndihmuar që Shehu poet dhe Shehu tregimtar të shkrihen dhe t'i japin
krah njëri - tjetrit. Duke marrë nga jeta e njerëzve subjekte, fjalë, ndjesi,
autori ka meritën se këto i riktheu në imazhe dhe trille që të befasojnë, duke
kënduar kështu për vete dhe për të tjerët. Ndaj, shpesh, në disa tregime gjejmë
veten, ku fabulat janë mjaft të zgjedhura dhe të goditura, mjaft rrezatuese
brenda përshkrimit të kursyer e një subjekti rrjedhës. Shprehje të tilla, si:
"E kush nuk e merrte atë shtatmenjollë...?"
"Nuk mund të futet dhjamë qeni në lëkurë sorkadheje...",
"vrundullimë ndjenjash";
"...ju shpëlaftë panuklla"; "të piftë kullunxha!";
"qenke vajzë për t'u pirë në kupë"; "Një bukuri më vetë, ndoshta
e pakundshoqe"; "Natën rri ku të jeshë e ha çfarë të keshë".
etj. etj, tregojnë se gjuha është e natyrshme, e kuptueshme, e pasur, pa fjalë
të mëdha dhe spikatin fjali e shprehje, fjalëformime të rralla të vendlindjes.
I frymëzuar nga folklori popullor, veçanërisht nga ai i zonës, autori na jep
pasazhe artistike nga më të bukurat, metafora, krahasime, përshkruan portretin
e gruas, duke përdorur një arsenal fjalësh të thjeshta e kuptimplote.
"Ishte në valle, kur ia hoqën lulet nga koka dhe njerëzit panë një
vajzë të bukur, zeshkane, flokëgështenjë, truplastare, buzë mishtore. Kënga u
mek. Njerëzit, sidomos gratë, i mbërthyen sytë tek ajo. Një paqe xixëlluese
bukurie vrushulloi butësisht midis tyre, duke dhënë një ngjethje të
lehtë". ("Lavdërimi"; fq. 84)
Një element tjetër i rëndësishëm që autori e ka shfrytëzuar me mjeshtëri
është edhe natyra, që do t'i shërbejë lexuesit edhe për të njohur bukuritë e
zonës dhe tiparet e hijeshisë së jetës, përmes përshkrimit të natyrës. Kjo i
bën edhe më tërheqëse tregimet, të bën që ato t'i lexosh me një frymë, të duket
sikur autori ka qenë i pranishëm gjatë bisedave që zhvillojnë personazhet.
Duket se edhe personazhi, edhe autori janë shkrirë në një, duke komunikuar me
lexuesin të dy njëherësh. Personazhet e tij nuk vuajnë nga individualizmi i
sëmurë; përkundrazi, shoqëri - individ - autor përbëjnë një trio interesante e
të pandarë.
Përfundimisht, mund të themi se autori është futur i sigurt në rrugën e
tregimit, të prozës së mirëfilltë e moderne. "Fraza e tregimit të tij
është e butë, e shkrifët si e pellushtë, në të cilën lëviz horizontalisht
rrëfimi xhentil me një tis të lehtë figuracioni, ndërsa në çdo fjali rri pingul
logjika e subjektit". (Q. Alushi; gazeta "Nacional"; 24 dhjetor
2017; fq. 15).
Të 17 tregimet e këtij vëllimi lexohen me endje, duke zbuluar botë
njerëzore, karaktere dhe tipa të ndryshëm, të cilët vizatohen me kujdes e
lirshmëri, ku subjektet interesante dhe detajet konfigurojnë një botë njerëzore
në lëvizje.