| E marte, 15.09.2020, 08:51 PM |
Mirko Gashi ishte koprrac artistik i fjalës
Kësaj radhe ky
manifestim ishte pak më ndryshe. Ishte poeti Mirko Gashi, me rrënjë nga
Karadaku, që e bëri më kuptimplotë këtë ngjarje kulturore, teksa krijimtaria e
tij e lënë në dorëshkrim dhe e mbledhur në librin me titull “Blegërimë resh”
Të shtunën (12
shtator) krijues, familjarë dhe miqë të Mirko Gashit e përkujtuan 25 vjetorin e
shkuarjes së tij në amshim. Ky aktivitet u mbajt në kuadër të manifestimit
tradicional “Trekëndshi poetik i paqës”, që organizohet, nën drejtimin e
shkrimtarit Sabit Rrustemi, çdo vit në Grykën e Karadkut.
Kësaj radhe ky manifestim ishte pak më ndryshe. Ishte poeti Mirko Gashi, me
rrënjë nga Karadaku, që e bëri më kuptimplotë këtë ngjarje kulturore, teksa
krijimtaria e tij e lënë në dorëshkrim dhe e mbledhur në librin me titull
“Blegërimë resh”, në redaktim e me parathënie të Anton N. Berishës, si dhe me
shënimet bibiliografike nga P. Buzhala, ishte shkas për një diskutim nga ana e
studiuesve dhe shkrimtarëve.
Anton N. Berisha: Mirko Gashit i interesonte mbi të gjitha arti arti i
fjalës
Anton N. Berisha,
duke shkoqitur raportet letërsi-tematikë-art, theksoi: " Mirko Gashi
gjakoi ta shtjellojë tekstin sa më artistikisht, t’i shqiptojë në mënyrë sa më
komplekse e thellësore disa dukuri qenësore jetësore e shpirtërore, në mënyrë
që poezia e tij të komunikojë sa më intensivisht me marrësin. Duke mbetur, në
rastet më të shpeshta, në një rrafsh të lartësuar të transponimit poetik të
botës, ai shprehu mospajtimin; ironizoi kohën dhe veprimet e njerëzve, të cilët
e fshehnin fytyrën e vërtetë; shprehu dhe u ngrit kundër tragjikes që pësonte
bota që i përkite, prandaj poezia e tij shpesh shquhet me përmasën e protestës
e të kundërvënies; nëpërmjet artit zhveshën e denoncohen ata që ia trazuan e ia
lëkunden jetën atij dhe popullit të tij, që kurdisen sprova, të papritura e
ligësi të ndryshme. Poeti qenësisht jetoi me kohën dhe me problemet e kohës së
vet, po njëherit edhe me të kaluarën, e cila është thellë e pranishme në të
tashmen. Mirko Gashi hyn në radhën e atyre pak poetëve tanë bashkëkohorë, që
ishte i dhënë qenësisht pas krijimit të poezisë dhe se me përkushtim e zhvilloi
dhe e thelloi procesin e vet krijues poetik. Në atë proces, u shkrua poezia pas
një përimtimi e hulumtimi paraprak të objektit që Mirko Gashi donte ta
trajtonte.
Poezia e Mirko
Gashit është ideja, është ëndrra, është ndjenja, është kumtimi e komunikimi
ndryshe të zakonshmes, është fjala e zgjedhur, vargu, shtjellimi... është vlera
estetike edhe shumëçka tjetër... Dhe, kjo shumëçka arrihet nëpërmjet gjuhës që
është materiali ndërtimor i vetëm i shkrimtarëve, pra edhe i Mirkos, i cili
materialit të tillë i kushton kujdesin meritor. Është ndër mjeshtërit e hollë
që di ta skalisë fjalën me çekanin e urtisë popullore, ndoshta edhe pse e njeh
jashtëzakonisht mirë kuptimin e saj.
Tridhjetë vjet më vonë, po i qasëm përsëri poezisë së Mirko Gashit –
asaj të lënë në dorëshkrim e të botuar pas vdekjes së poetit, që me titullin
“Blegërimë resh”, po ribotohet nga shtëpia botuese “Beqir Musliu” e Gjilanit,
të drejtuar nga shkrimtari Sabit Rrustemi, që ka meritën kryesore për daljen në
dritë të këtij libri, të pasuruar me të dhëna bibliografike për veprimtarinë e
poetit si dhe me faksimilet e disa poezive në dorëshkrim, nënvizoi Anton Nikë
Berisha.
Nexhat Rexha: Stigmatizim i vlimeve shoqërore
Poeti Nexha Rexha
foli për vokacionin krijues të Mirko Gashit duke u përqendruar në trajtat e
mbisundimit të mendimit poetik në poezitë e Mirko Gashit, të cilat sipas
tij, kanë fuqinë e dëshmisë artistike;
ato krijojnë pasionin e brendshëm përmes të cilit skaliten idetë në jetëdhënie
të synimeve shpirtërore.
“Traumatizimet shoqërore në poezitë e këtij vëllimi, janë trajtuar me optikën e
përjetimit, ato të japin tejpamjen e thellësive të dhembjeve shpirtërore për të
kundërvënë mungesën e lirisë. Trysnitë, trazimet
e detyrueshme për të mundur të keqen dhe vizioni për të komunikuar me dhembjet
e plagosjet shpirtërore vijnë si vargëzim poetik në kapjen e çështjeve të
ndjeshme që themelojnë vend të qëndrueshëm në diktatin e zemrës. Në këto pritje
e mundime kohësh, poezia shpalos realen përmes meditimit si refleksion dhe
depërtim në arteriet e poetit. Vrojtimet e përditshmërisë kanë arritur të
prekin pulsin poetik të autorit, me performancën stilistike të dalluar, për t`i
dhënë jetëgjatësi artit, brendisë artistike.
Gjithsesi poenta e
vargut ka ngulitjet në përzbardhimin e ëndrrës, me të cilën Mirkoja ka medituar
në krijimet e veta artistike.
Në këto poezi të
shkuara në vitet e fundit të jetës së Mirko Gashit, sikur stigmatizohen vlimet
shoqërore, rizgjojnë absurdin dhe ato trokasin në ndërgjegjen e njeriut. Në
këto depërtime të botës e të fatit të tij poezia arrin në prekje të duhura,
sepse poeti i ka ruajtur lidhjet e gjakut nëpër këto vonesa të pazbërthyeshme
për njerëzit e gjakut e të gjuhës, të nëpërkëmbur e të përvuajtur. Marrëdhëniet
në kontekst të kohëve në poezinë e Mirko Gashit, aktualizojnë gjurmët e
qëndresës së njerëzve, të cilët e bënë historinë. Historia njerëzore ka të
bëmat e veta nga më të ndryshmet, e këto ndryshime i kanë edhe veçantitë e
tyre, sepse personalitetet e dalluara kanë ruajtur e ndjekur gjenin e tyre”,
tha Nexhat Rexha.
Emin Azemi: Skadon afati i harresës
Sipas këndvështrimit të Emin Azemit, ani kur jemi takuar sërish me poezinë e
Mirko Gashit, pikërisht në 25 vjetorin e shkuarjes së tij në amshim, e cila
vjen në vëllimin poetik BLEGËRIMË RESH, nën kujdesin e botuesit Sabit
Rrustemit, dhe vlerësimin kritik të studiuesit Anton Nikë Berisha, na imponohet
ta vështrojmë këtë botë poetike në prizmin e një ridimensionimi të ri
teoriko-letrar, kur harresës i skadon afati dhe kur vetëdija kritike për
rivlerësim bëhet pjesë e një preokupimi të kombinuar në mes të një shkrimtari,
si Sabit Rrustemi që me këtë rast ka luajtur rolin e një arkeologu të
suksesshëm i cili nxjerr në sipërfaqe margaritarë të çmuar të verbit poetik dhe
të një studiuesi i cili e ka ndjekur në vijimësi rrugën e formimit dhe zhvillimit
të poezisë së M.Gashit, duke bërë tani një bilanc të ri vlerësimi për pjesën
mbetur në dorëshkrim të këtij poeti.
Gati si në të
gjitha rastet kur një emër qëndron i stampuar në plikot gjysmë të mbyllura, tha Azemi, edhe Mirko Gashi
gjatë një harku kohor ishte dikund afër nesh, gati sa nuk e shtypnim me këmbët
e rënda të neglizhencës shoqërore e institucionale. Ai jo vetëm që nuk e kishte zënë vendin e
merituar në procesin e komunikimit letrar, por për një kohë të gjatë një numër
i konsiderueshëm i krijimeve të tij letrare kishin mbetur të shpërndarë në
letra dhe notesë që ai i kishte lënë si relikte të një kohe prozaike, e aspak
poetike, atëherë kur M.Gashi poezinë e shkruante dhe e mbante si një armë pa
leje, sepse vetëm në atë mënyrë ai arriti ta vret murin e heshtjes dhe
indiferencës, nënvizoi Azemi.
“Dëshmi për këtë
është vet kjo përmbledhje poetike, e cila përpos që bart te ne informacionin
për krijimtarinë e fundit të M. Gashit që kishte lënë në dorëshkrim, ajo na
udhëzon edhe për një proces të ri receptiviteti, duke ruajtur gjithmonë
pashkëputshmërinë e gjurmëve autoriale të një shqetësimi poetik. M. Gashi, si
çdo poet i këtij formati, është i vetëdijshëm se poezia nuk e ndryshon botën,
por ai thellë në subkoshiencën krijuese e mbart farën e kujtimit të patretur
për të kaluarën , por edhe krenarinë e njeriut të panënshtruar nga hallet. DURO
BIRI IM, është dëshmia më e mirë e kësaj krenarie , teksa poeti e thotë shkoqur
‘Më mirë koria se uria...’, tha E. Azemi.
Prend Buzhala: Gandiana poetike
Poeti më herët
këndonte: "Vetëm fëmijët dhe kafshët/ të duan pa hile”. “Vestalet”
janë figura që i përdorte vetëm Mirko Gashi. Ato janë metafora të virgjërisë së
shpirtit e të dëlirësisë së fëmijës. Në një letër dërguar së ëmës, në janar
1799, poeti gjerman, Helderlin, e quan krijimin poetik “më të virgjrin nga të
gjitha profesionet." Në mitologjinë antike romake Vestia e moçme, ishte
perëndeshë e virgjëreshave, e zjarrit, e vatrës dhe e familjes. Vestiat
përdoren edhe në shumës. Ato mishëronin zjarrin e shenjtë, zjarrin e vatrës
familjare dhe zjarrin e qytetit. Janë personifikim i vatrës familjare, i rojës
e i flakës së shenjtë të sigurisë së jetës që digjet pa pushim në Atrium, në
lterin (altarin) e shtëpisë e të tempujve; nga ana tjetër, simbolizojnë forcën
e thelbit të jetës. Mishërojnë dhe simbolizojnë betimin më të përkushtuar të
pastërtisë dhe virgjërisë, dëlirësisë dhe bekimit, thjeshtësisë dhe harmonisë
familjare. Ndërkaq, vestalet ishin virgjëresha, që shërbenin në tempullin e
Vestias, duke e mbajtur pareshtur në duar zjarrin e shenjtë, për nja tridhjetë
vjet. Gjatë kësaj kohe ato shtrëngoheshin të çonin një jetë plotësisht të
dëlirë e të denjë, e mandej mund të liroheshin nga shërbimi dhe të martoheshin.
Mirëpo, nëse gabonin, ato muroseshin të gjalla. Virgjëria do ruajtur e po bëre
mëkat në këtë betim, atëherë edhe e pëson.
Kësisoj, Mirko Gashi, madje, shpesh e shpesh nëpër të gjithë librat e tij
poetikë i përmend vestalet. Këto i hasim edhe në këtë vëllim poetik: Vestalet
e strehuara/ në syrin tim/ ma flakërojnë shikimin
Vestalet
risemantizohen dhe marrin domethënie të reja në kuadër të kontekstit të
përgjithshëm të poezisë. Krijuesi Mirko Gashi zë e kompozon dhe strukturon aso
vokalesh a fonostilemash që shpërthejnë nga brendia e qenies, si burime
paralele frymëzimesh, temash e idesh; ai nuk resht së kërkuari për t’u
paraqitur me qenien e poezisë së tij e të folësit të tij lirik, herë te bukuria
e një luleje e herë te shpirti i një blete, herë te ringjalljet shpirtërore të
një feniksi e herë te vestalet e tij të përshpirtësisë e të mënyrës së
gjëllimit, herë te gjuha e heshtur dhunshëm e një peshku apo te memoria e
ngurosur e Ikariusit ...”, nënvizoi Buzhala.
Sherafedin Kadriu: Poezi e vlerave të larta poetike
Studiuesi
Sherafedin Kadriu vuri në dukje se Mirko
Gashi dallohej nga krijues tanë të tjerë nga fakti që dinte çfarë donte nga
secila poezi, dinte si ta ngjizte realitetin dhe imagjinatën në tematikën e
motivuar nga një tip dualizmi karakteristik, ku bashkëveprojnë dy polet
ekzistuese: e mira dhe e keqja, e bardha dhe e zeza, drita dhe errësira,
qiellorja dhe tokësorja; gjithnjë duke shpërfaqur nuanca të këtyre kategorive
filozofike, sociale, etike e etnike. Poezia e Mirko Gashit është ideja, është
ëndrra, është ndjenja, është kumtimi e komunikimi ndryshe të zakonshmes, është
fjala e zgjedhur, vargu, shtjellimi... është vlera estetike edhe shumëçka
tjetër... Dhe, sipas Kadriut, kjo shumëçka arrihet nëpërmjet gjuhës që është
materiali ndërtimor i vetëm i shkrimtarëve, pra edhe i Mirkos, i cili
materialit të tillë i kushton kujdesin meritor. Është ndër mjeshtërit e hollë
që di ta skalisë fjalën me çekanin e urtisë popullore, ndoshta edhe pse e njeh
jashtëzakonisht mirë kuptimin e saj.
Nga
poezitë që krijon Mirko Gashi, tha Sherafedin Kadriu, nuk mund ta heqësh as
edhe një fjalë, lë më një varg sepse prishet dukja, figura, kuptimësia, vetë
shtjellimi. Shpesh diçka mbetet e pathënë, po pikërisht kjo “zbrazëti” shkakton
te lexuesi një varg përsiatjesh e mëdyshjes.
Poezitë
e këtij vëllimi, në kuptimin e çiltërisë, sjellin edhe një përmasë nxitjeje e
ndjenjësimi, që bëhen vetvetiu pjesë e tërësisë kuptimore, saktësoi Kadriu
Afrim Demiri: Tekëndshi i vërtetë poetik Lasgushi - Camaj - Gashi
Poeti Afrim Demiri
duke qenë pjesëmarrës i këtij takimi, tek ai ngjallet një asociacion sa i
përket emërtimit të manifestimit
“Trekëndëshi poetik”, asociacionin e një trekëndshi të vërtetë poetik Lasgushi
- Camaj - Gashi!
“Pse pikërsisht
kjo ndërlidhje, në mes të bjeshkëve të Karadakut, të tre poetëve nga tri viset
shqiptare ?! Askush më mirë se ata nuk kanë bërë estetizimin e mitologjisë
shqiptare. Nëpërmjet të frazeologjizmave të gjuhës popullore ata jo vetëm që
kanë ruajtur tashëgimininë, por atë e kanë ngritur në një nivel estetik të
fuqishëm, nëpërmjet të gjuhës së
figuracionit poetik. Mirkon e shoh si
një vazhdim të natyrshëm të Camajt, i cili la një zbrazëti në Kosovë, pas
emigrimit në Gjermani, kurse që të dy ndoqën rrugën e shprehjes sa mitike, po
aq edhe hyjnore të poetizimit të një realiteti, i cili kalon të magjikshmën. Më
lejoni të nxjerri tre shembuj të Gashit
si tri brinjë të një trekëndshi për të mbështetur pohimin e
mësipër. “Hana si drapër, kositke valët
e detit”, “ ma mirë i uritur se
koritur dhe “unë kalorës i ylberit”. Ju kujtohet kënga popullor ku
thuhet “ma mirë qiri i fikun se djalë i koritun”, apo legjendat për kapërcimin
e ylberit dhe Mirko nuk ndalet duke i ricikluar këto figura mitologjike si
Kalin e varreve, Gjarpërin e shtëpisë etj., pikërisht si Camaj apo si Lasgushi
që shpesh na sjellin në hamëndësime mos
janë duke shkruar vargje popullore apo
të rikrijuara, për të kuptuar më vonë fuqinë e tyre artistike.
Po si mund të
kundrohet Gashi, nga kjo largësi kohore?! Në rend të parë si një rrënues i
stereotipeve komuniste, tamam si Lasgushi. Ai ishte një desident origjinal, i
cili ecte në mes nesh. Poeti i cili në orët letrare me rreth një mijë studentë, në Fakultetin
Filozofik të Prishtinës, në kohët më të vështira, recitonte vargjet e tij se: “
as deti nuk ka ujë t’i lajë pelenat e fëmijëve tanë”, duke iu kundërvu
politikave neo-maltusiane të Sërbisë. Ai para se të kundrohet si një poet
bohem, duhet të shikohet si një poet i revoltës qytetare, fjala e tij poetike,
sjellja e tij, qëndrimi tij ishin një desidencë e llojit të vet karshi
burokracisë komuniste. Bohemia si protestë, si rebelim!”, tha Afrim Demiri.
Përmbledhur prej Emin Azemit