| E marte, 11.08.2020, 08:53 PM |
Kisha e Shën Sofisë
Nga
Ismail Kadare
I
Vezirët
po zgjoheshin njëri pas tjetrit. Meqenëse asnjëherë nuk ishin gdhirë aq pranë
(shatorrja e ministrit të Luftës ishte pothuaj ngjitur me atë të ministrit të
Punëve të Jashtme, dhe kjo e fundit dy hapa larg nga shatorrja e vezirit të
madh, çka e bënte edhe më të rrokshëm shkallëzimin), pritej që, si në çdo shtet
të përsosur, ata të ngriheshin nga gjumi sipas shkallës hierarkike. Mirëpo
ishte mëngjesi i 30 majit, kaltërsia e qiellit ishte marramendëse, veç kësaj,
shumica e tyre ishin të bindur se, bashkë me Konstandinopolin, krishterimi i
gjithë ishte rrëzuar, kështu që lajmi se veziri i madh ishte zgjuar ndërkaq, e
ata ishin ende në shtrat, nuk iu duk kaq i fundjetshëm. Disa, ashtu siç pritej,
kishin brofur në këmbë, por kishte pasur të tjerë, që edhe pa qenë të plagosur,
ishin kthyer në krahun tjetër, për të përfituar edhe një grimë gjumth, madje
flitej se drejtori i Pallatit të Ëndrrave i ishte përgjigjur thirrjes
lajmëruese të fqinjit të tij, ministrit të Thesarit, me fjalët: “mos më çaj
kryet”.
Vetëm
kur u mor vesh se vetë sulltani ishte zgjuar, gjithçka u lëkund si në një
tërmet. Ata ngriheshin rresht, me sy të fryrë, me qeska të zeza poshtë tyre,
shkëputeshin mundimshëm nga vargorët e gjumit, donin të shpëlanin gjakun që iu
dukej se i kishte përlyer përsëri në ëndrra, të befasuar shihnin njëri-tjetrin,
thua se habiteshin dhe vetë se si kishin mundur të dilnin nga ato guva,
thoshin: ç’ishte ky gjumë plumb, o Zot, disa përligjeshin duke u kujtuar që
kishin dy muaj pa mbyllur sy, përmendnin thënien “gjumi është vëlla i vdekjes”
e të tjerët thoshin: desh vdiqëm vërtet, të sigurt se kishin qenë me fat që e
kishin kaluar këtë provë të fundit.
Qielli
ndriste ngazëllueshëm dhe ata, që një ditë më parë s’e kishin pasur për gjë të
rrezikonin jetën te muret e skëterrshme, befas druheshin se mos gërriceshin
tani te kulmari i shatorres, i shmangeshin një grethi, qeshnin edhe vetë me
këtë kujdes të tepruar, gjersa në vetëdijen e tyre mbërrinte i plotë e i
ndritshëm mendimi se ishin gdhirë në një kohë të re, vërtet të re, ku jeta
çmohej një mijë herë më fort.
Që
larg, nga kryeqyteti i pushtuar vinte zallahia e ushtarëve, që ishin ndërkaq në
orën e tridhjetë të plaçkitjes e të orgjisë.
Edhe
dyzet e dy orë, tha me vete arkitekt Kauri. Ishte i shtrirë në shtratin e
fortë, as i fjetur, as i zgjuar. Ca pamje, me të cilat fare lehtë mund të
ndërtohej një ëndërr dhe po aq lehtë të rrëzohej, i rrinin në sy. Përpiqej të
merrte me mend se cilat ngrehina ishin rroposur ndërkaq dhe ç’do të
shkatërrohej ende në dyzet e dy orët që iu mbeteshin ushtarëve nga afati
triditësh, gjatë të cilit qytetin do ta kishin në mëshirën e tyre. Kishin
pritur më tepër, si ata, si komandantët, në mos një javë, së paku, pesë ditë,
por urdhri kishte dalë drejt e nga shatorrja e sulltanit: tri ditë, sipas
traditës, asnjë orë më shumë.
Jashtë
u dëgjuan thundrat e një kali që u ndal vështirshëm, pastaj zhurma e njeriut që
u hodh përdhé dhe, së fundi, zëri i tij: Tenda e arkitekt Kaurit? E kërkon
sulltani, në çast!
Roja
e arkitektit u shfaq me fytyrë të llahtarisur.
–
Arhond, arkitekt efendi, sovrani të kërkon.
–
E dëgjova, – u përgjigj arkitekti dhe u ngrit. U vesh me ngut, hodhi krahëve
zhgunin e bardhë me shenjën e arkitektit të ushtrisë në qafore dhe u nis.
Që
larg e kuptoi pak a shumë se përse e thërritnin. Drejt sheshit të madh, përpara
shatorres mbretërore, po rendnin, të ndjekur nga rojat e tyre, dinjitarët dhe
komandantët e lartë. Kur mbërriti, e mori vesh saktësisht: do të bëhej hyrja
ngadhënjyese në Konstandinopol.
Me
lëvizje të kokës ai iu përgjigj përshëndetjeve të gjithkahshme. Ngazëllim i
tillë s’ishte parë ndonjëherë në asnjë kremtim. Dukej si një gdhirje në parajsë
pas një tmerri.
Sulltani
doli, më në fund, nga shatorrja e tij. Diçka i thoshte vezirit të madh duke
treguar tejpamjen. Ishte, me sa duket, ai vetë dhe jo kipci i tij.
Vargani
i gjatë, pasi kapërceu ngushticën, zbriti nga anijet e u rreshtua prapë në
bregun tjetër, ku prisnin kuajt. Që larg, kulmorja e kishës së Shën Sofisë
ndriste në diell. Kryqi ishte ende sipër saj. Fytyrat e dinjitarëve ishin të
shqetësuara: do të hynte vallë sulltani në ngrehinën që mbante shenjën e
mallkuar?
Arkitekti
nuk i ndiente më këmbët. Ëndrra për t’u futur në kishën më të madhe të botës i
ishte dukur aq e pamundur, sa dhe pavdekësia. Shpejt, thoshte me vete, shpejt.
I dukej se nga çasti në çast, përpara se ata të mbërrinin, kisha do të shembej
ose do të shkimej larg.
Kreu
i varganit kishte arritur ndërkaq te hyrja. Njerëzit ngriheshin mbi shalët e
kuajve, për të parë ç’ndodhte te porta. Dëgjoheshin fjalët “po hyjnë, po
hyjnë”. Vezirët po zbrisnin nga kuajt, disa kthenin kryet pas të lemeritur, si
të bëheshin gati të iknin me vrap. Porta e kishës po gëlltiste dalëngadalë
gjithçka. Falmë, o Perëndi, tha arkitekti, kur kapërceu pragun.
Kryet
dhe trupi iu thithën befas nga lart. Një dritësim i pabesueshëm, me një gazavaj
midis, vinte që nga kulmorja. Arkitektit iu duk se po zbërthehej. Muskujt e
trupit, dejtë lidhës, kyçet po i bëheshin fir me ngut. Ishte befas në qendër të
gjithësisë. S’e kishte menduar kurrë se drita e burgosur midis mureve të një
ngrehine të ishte më e dendur dhe më e pamatë se ajo e lira, e jashtmja. Ai
dritësim ishte i tillë që e treste njeriun dhe ashtu të shtrupëzuar, si në një
ethe qiellore, e hidhte në shtjellat e pafundësisë.
Arkitekti
e ndjeu se të gjithë ishin nën goditje. Sytë iu ishin zbardhur, ndihej që ishin
duke mposhtur natën brenda vetvetes, dhe terrin dhe kaosin, dhe se kjo ishte më
e mundimshme se çdo krusmë.
Ai
hetonte fytyrën e sulltanit për të kuptuar ç’vendim do të merrte. Korat e arta
rrëzëllinin vajtimthi. Fytyrat e Krishtit e të nënës së tij, madje, dy
perandorët e pikturuar të rënë në gjunjë përpara tyre, ishin të gjithë të pikëlluar.
Ndihej ende era e qirinjve dhe e temjanit të meshës së fundit, mbajtur një ditë
më parë.
Sulltani
ngriti prapë kryet drejt dritës së padurueshme, që vinte nga kulmorja. Arkitekt
Kauri i mori me mend fjalët e tij: Të shembet kjo dritë e paturpshme. Të
zhbëhet! Qysh tani.
II
Sikur
ta kishte dëgjuar pëshpërimën e sulltanit te veshi i vezirit të madh, një turmë
e mbledhur ndërkaq përjashta, me fytyra të trembura, e shpërndau atë
gjithandej: kisha, me sa dukej, do të shembej.
Pa
dalë ende perandori nga ndërtesa, kasnecët, të rrëmbyeshëm si era me shi,
ngarendën kudo për të çuar urdhrin.
Te
pragu, arkitekti ktheu edhe një herë kryet. Një çast iu duk se rrënuesve nuk do
t’u durohej sa të dilnin dinjitarët e fundit për ta rroposur ngrehinën. Mendimi
se ndoshta do të duhej të kthehej brenda e të shihte si do të rrëzohej ai
dritësim qiellor, i erdhi ftohtësisht. Mendoi se më parë mund ta bënte, po tani
kishte ikur tepër larg.
Përjashta,
drita e ditës, e rëndomtë, e zvetënuar, si një rrobë e larë mijëra herë, rrinte
mbi qytet. Që larg vinin zhurma, trokitje portash dhe klithma grash. Ai
falënderoi Zotin që i kishte dhënë mundësi të shihte ndërtesën më të bukur të
botës, përpara se të binte.
Iu
duk se dëgjoi shungullimën e parë të rrënojës dhe mbylli sytë. Por ishte një
kalorës që u shemb përbri tij, si të binte nga lart. E kërkonte sulltani, këtë
herë përnjëmend, jo bashkë me të tjerët, por vetëm.
Kur
ai hyri, ata e prenë të folurën. Ishte hera e parë që e shihte nga afër sulltan
Mehmetin. Deshi t’i thoshte: së paku, për shembjen e saj mos më cakto mua,
imzot. Por s’fliste dot.
Mehmeti
i Dytë ia kishte ngulur sytë me njëfarë habie, në skajin e së cilës kishte një
nënqeshje.
–
Kam dëgjuar për ty, – tha pa e vështruar.
Nënqeshja
ishte e përzier me kureshti, madje, me një hije frike dhe arkitekti deshi prapë
t’i thoshte: mund të gjeje tjetërkënd për këtë.
–
Të gjithë presin që unë të jap urdhër për shembjen e Shën Sofisë, – tha
sulltani. – Topat janë gati ndërkaq. Rrënuesit me vegla në duar, gjithashtu.
Dhe fuçitë me vajguri, dhe vozat me squfur. Dhe ti arkitekt, mbase je bërë
gati. – Sytë e ngushtë të sulltanit ishin ngulur jo mbi fytyrën e arkitektit,
por diku më poshtë, ndoshta te mesi i trupit të tij. – Kështu pra, ju të gjithë
jeni bërë gati…
Unë
jo, tha me vete arkitekti. Kam Zotin dëshmitar.
Sulltani
buzëqeshi, më në fund, vërtet.
–
Kurse unë do t’ju zhgënjej, – tha me zë të ulët. – Unë do të bëj tjetër gjë.
Madje, të kundërtën e asaj që doni ju.
Arkitekti
nuk po iu besonte veshëve. Sulltani thoshte se sapo kishte dhënë urdhër që të
ndërpritej plaçkitja dhe orgjitë e ushtarëve, ndonëse ishte ende mesi i afatit
triditësh, se turqit nuk ishin si grekët që i mbytnin e i bënin rrafsh qytetet
e pushtuara, se Konstandinopolin do ta bënte kryeqytetin e perandorisë së tij
dhe se Shën Sofinë, që thoshin se ishte qendër e botës, jo vetëm nuk do ta
shembte, por do ta bënte edhe më të bukur.
Arkitekti
nuk gazmohej dot. Ndiente ftohtë në gjymtyrë dhe më ftohtë në shpirt. Si mund
të bëhej më e bukur Shën Sofia, o Perëndi, thoshte së brendshmi.
–
Ty të kam zgjedhur për këtë, – tha sulltani.
Ai
tregoi me dorë trupin e arkitektit, thua se mund të dyshohej se arkitekti mund
të ishte dhe tjetërkund.
Përse,
deshi të pyeste Kauri. Përse më ke zgjedhur, imzot?
–
Siç thashë, as do ta shemb, as do ta djeg Shën Sofinë, – vazhdoi mbreti. – Siç
thashë, do ta bëj më të bukur.
–
Jo.
Ishte
vonë që atë “jo” ta gëlltiste prapë. Kishte dalë, ndërkaq, dhe të gjithë kthyen
kryet gjithandej, thua se fjala e shkurtër vërtitej si zog i plagosur përreth.
–
S’bëhet më e bukur Shën Sofia, madhëri, – tha arkitekti.
Sulltani
nënqeshi. Ishte i vetmi që e thërriste “madhëri” dhe “imzot”, sipas mënyrës së
kaurëve. Por kjo atij i pëlqente.
–
Bëhet, Kaur, – tha ai. – Unë Shën Sofinë do ta kthej nga kishë në xhami. Dhe ti
që guxove të thuash “jo”, ti pikërisht do ta bësh.
Të
tjerët pritën që arkitekti të binte në gjunjë, të kërkonte ndjesë për “jo”-në e
parë, të thoshte një “jo” të dytë, përpara se të vdiste, të përgjërohej për
besimin që po i jepnin, të thoshte: vramë, po këtë s’e bëj dot, të kërkonte
afat, para, vdekje. Por ai s’bëri asnjë nga këto, veç qëndroi i ngurosur në
vend, i bardhë në fytyrë.
–
Ty të kam zgjedhur për këtë, sepse ti je më i zoti dhe… më i përshtatshmi, –
tha sulltani. – Ti je i vetmi që je në mes… as i krishterë, as mysliman… madje
kam dëgjuar se je një midisës… as burrë, as grua… – Arkitekti ishte më i bardhë
se gëlqerja. Sytë e perandorit ishin ngulur prapë te qendra e trupit të
tjetrit. – Deledashët te ne i mbajnë për të shenjtë, – vazhdoi, me po atë zë të
lodhur. – Ndaj ty po të besoj qendrën e botës.
Këto
ishin fjalët e fundit, pas të cilave ai nuk priti përgjigje. Ktheu krahët dhe
doli i ndjekur nga rojat.
III
Ditë
me radhë ai vërtitej rrotull kishës. Ata që e ndiqnin me sy nga kureshtja,
spiunët që e përgjonin, për të njoftuar pastaj çdo lëvizje të tij, të dërguarit
e fshehtë të sulltanit nuk kuptonin asgjë. Nuk kishte hyrë brenda asnjëherë,
veç sillej përqark, thua se merrej jo me vetë ngrehinën, por me hijen e saj.
Kështu edhe ishte shkruar në kumtimet: “duket sikur sheston hijen e kishës”.
Në
të vërtetë, atë hetonte, hijen. Mendonte se më mirë se prej gjithçkaje tjetër,
një ndërtesë kuptohej nga hija e vet. Në të ndihej, më qartë se kudo, edhe
pesha, edhe ankthi i saj.
Dy
herë tek përendej, i ra sëmundja e tokës. Njëra nga rojat e tij, që ishte edhe
mjek, ndërsa ia mbante kryet që të mos i dëmtohej, i bënte me shenjë tjetrit të
shënonte vendin e rrëzimit, meqë mendonte se mund t’i duhej më pas.
Ai
vetë i ndiente shikimet që e përcillnin me kureshtje, dashakeqësi apo mosbesim.
Përveç atyre që mezi ç’prisnin që tempulli të ndërronte shpirt, ishin ata që
luteshin që më mirë të rroposej se të kthehej në xhami, e të tjerë që s’dinin
ç’të bënin, të gëzoheshin që s’u shemb apo të brengoseshin për përdhosjen.
Një
nga përgjuesit e dërguar enkas prej sulltanit tha se, sipas mendimit të tij,
arkitekti, me atë endje si prej të përhijturi, s’bënte gjë tjetër veç rrënonte
dhe ndërtonte diçka brenda vetes, me fjalë të tjera, përgatitej për atë që do
të bënte.
Atë
ditë që do të hynte në kishë, bëri një banjë të gjatë. Me sytë nga qielli,
sikur trupin e tij lakuriq po e sillte si dëshmi përpara Zotit, u lut një kohë
të gjatë. Por në lutjen e tij kishte edhe përhirim, edhe pezm, edhe kërcënim të
verbër. Mëshiromë, i tha Zotit, por fjalët i nxirrte njëlloj sikur të thoshte:
mos më ndërhy.
Në
pasqyrën e argjendtë ishte trupi i tij i zbehtë, gati i tejdukshëm, me një
ngjyrë midis së bardhës e së dylltës, krejt si midis qiellit dhe tokës, dhe me
dejtë e kaltër, nëpër të cilët gati-gati dallohej gjaku që rendte nga veriu në
jug e nga lindja në perëndim.
Deledash,
përsëriti me vete fjalët e sulltanit, pa i hequr sytë nga seksi i tij, një lloj
sythi i sapobuthtuar, si i ndalur në mëdyshje midis trajtës mashkullore e
femërore, me puhizën e pangjyrtë të leshnajës sipër tij. S’kishte lindur më kot
më 23 shtator, ditës që në shumë vende i thoshin sanatadita. Një midisës,
kujtoi prapë fjalët e sovranit, me shikimin e ngulur te mesi i trupit të tij.
Një dykahs ose, më mirë, askahs.
Ai
u lut përsëri dhe prapë lutja kishte brenda egërsi dhe shfrim. Puhiza sipër
seksit dukej se nga çasti në çast do të valëzohej e do të nxihej.
Përpara
se të vishej e përfytyroi hyrjen e tij në kishë dhe dritësimin që vinte nga
lart, me të cilin shpresonte të merrej vesh. Tretmë, i tha atij dritësimi, si
t’i drejtohej një fisanaku të vet.
Deshi
të qante, po, për habinë e vet, qeshi. Kishte një liri që s’i duhej dhe që
s’kishte frikë ta humbte. E dinte që, po ta humbte, do të ishte edhe më i lirë,
por as kjo s’i duhej.
S’i
duhej, pa dyshim. Veç në qoftë se… në ditën e largët… të martesës së tij me…
vetveten.
IV
Ata
që në krye habiteshin nga sheshi i ndërtimit rrotull kishës e mblidhnin veten
shpejt, madje dhe e qortonin. Natyrisht që ky shesh s’kishte si të ngjante me
asnjë tjetër, përderisa këtu kryhej një gjë vërtet e paparë, diçka që s’ishte
as ndërtim e as shkatërrim, ose që ishte përzierje e të dyve, ose jashtë të
dyve, ose midis.
S’ngjante
me kurrfarë ngrehine në ngritje ose në prishje. S’ishte as kështjellë, as mur,
as piramidë, as mashtrim në formë pirgu lëvizës. Ose, pa qenë asnjëra, ishte
gërshetimi i të gjithave bashkë me një tërmet të ndodhur nëntëqind vjet më
parë, përvoja e të cilit u shërbente, sipas rastit, të dy kaheve. Më fort do të
mendoje se ishte muri që po e ndërtonin së bashku kinezët dhe barbarët, ose
kështjellë e përbashkët e mësymësve dhe e mbrojtësve, ose kali i drunjtë (ky i
fundit, për shkak të qytetit të saporënë dhe fjalimeve të fundit të sulltanit,
ishte bërë temë e ditës), që s’dihej kujt do t’u shërbente: grekëve kundër Trojës
apo Trojës, më pas, kundër grekëve.
Arkitekti
vështronte mendueshëm gropat e gëlqeres, qereçin, grumbujt e gurëve, rërën,
qerret që venin e vinin me kërkëllimë. E kishte rrethuar nga të gjitha anët dhe
ashtu, ngadalshëm, si nëpër gjumë do ta shtinte në dorë tinëzisht. Hyjnitë i
kishin dhënë, më në fund, mundësinë të kryente atë që ishte në harmoni me
natyrën e tij. Do të rrënohej e do të ndërtohej ai vetë prej saj. S’do të dihej
kurrë cili ishte i fituari e cili i munduri, ashtu siç nuk e kishte kuptuar
kurrë se cila prej të dyja fillesave do të nga-dhënjente në trupin e tij:
mashkullorja apo femërorja.
Ishte,
pa dyshim, ngrehina e vetme në botë që vihej përpara provës së ndërrimit.
S’besonte se do t’ia shkulte përnjëmend krishterimin, më shumë shpresonte ta
kthente në shtëpinë e parë, ku do të rrinin nën të njëjtin pullaz dy fetë e
mëdha të botës.
Hetonte
ngjyrën e gëlqeres që herë rrëzëllente nga një dritë e brendshme e herë
murrëtohej gjithë trishtim. Ishte vështirë, pa dyshim. Ishte njëlloj si të mendoje
dy shpirtra strehuar në të njëjtin trup.
Herë-herë,
sidomos në prag të rënies së sëmundjes së tokës, në atë grimë kohe gjithë çarje
dhe dritë, i dukej se hynte në lidhje me tërmetet që e kishin dëmtuar, për të
marrë vesh diçka më shumë. Por çasti përpara goditjes ishte i shkurtër, kurse
trallisja pas tij e linte të vrarë për një kohë të gjatë.
Ngjyrat
me të cilat do të mbuloheshin fytyrat e Krishtit e të Shën Mërisë ishin aty, në
vedra të mëdha, të përgatitura tashmë, në pritje. Por ai nuk ngutej. E kishte
nisur ndërrimin me katër fraza të Kuranit, që po vizatoheshin në katër kënde
përballë njëri-tjetrit. Vendin ku do të lartësohej minareja e kishte gjetur,
gjithashtu. Dhe tremen e lutjes së sulltanit. Më vështirë ishte theksimi i
drejtimit të Mekës dhe zbehja e atij të Jerusalemit, që binte në sy qysh në
vështrimin e parë.
Çdo
fundjavë sulltani kërkonte një njoftim të veçantë për punën. Ditën kur sollën
gjysmëhënën prej bronzi, që do të zëvendësonte kryqin mbi kulmore, erdhi veziri
i madh. Ndërsa litarët e vargorët e ngjitnin gjysmëhënën lart, nëpër po atë
humnerë përmes së cilës ishte zbritur kryqi, të gjithë ngrinë në pritje. Po nuk
ndodhi asgjë. Rrezet e diellit ndriçonin shkujdesshëm bujtësen e re, që i ishte
afruar pa drojë qiellit. Përkundra, ishte hëna ajo që, kur doli, e përndriti
fare ftohtë shemrën e saj.
V
Lëndimthi
ata kalonin furçat me gëlqere mbi fytyrën e Krishtit e të nënës së tij. Por
gëlqerja ishte aq e hollë, saqë pas tharjes, rishfaqeshin, në krye, kurora me
gjemba, që dukej se e griste e para pengesën, pastaj plagët e kryqëzimit e pas
tyre gjithçka.
Mjeshtrit
vinin për t’i kumtuar me pyetjen e heshtur në sy: a do ta trashte, më në fund,
gëlqeren? Arkitekti bënte të kundërtën: e hollonte edhe më, si të donte ta
ngjasonte me qiellin.
Tani
Krishti dhe Shën Mëria dukeshin si prapa një hukatjeje në qelq. Spicëtarët,
ndërkaq, kishin arritur të çonin letrat gjer te sulltani. Kur e lajmëruan të
paraqitej, e dinte ç’do të ndodhte. Klithmat “kaur!”, “tradhtar”, “bukëshkalë”,
i dëgjoi mospërfillës, si të thuheshin përpara një kufome. Ndryshimi i vetëm
ishte se ndodhej në këmbë.
Kur
i erdhi radha të shpjegohej, foli shkurt dhe qartë. Mënyra si po e mbulonte ai
pamjen, që duhej mbuluar, ishte e vetmja. Përndryshe, shpirtësia e krishterë, e
ndryrë krejtësisht pas gëlqeres, do të ishte më e fuqishme. Ajo ishte atje, ai
e ndiente brenda çdo guri, madje më thellë. S’duhej mbytur vrazhdësisht,
kurrsesi. Vetëm ashtu, gjysmë e lirë, siç e linte ai, do të dobësohej
natyrshëm.
Si
përherë, doli ngadhënjyes. Por, kur u kthye në kishë s’kishte asnjë gëzim. Një
kohë të gjatë hetoi gëlqeren në vedra. Ishte aq e mjegullt, saqë ia pasqyronte,
ndonëse zbehtë, fytyrën. Një kohë të gjatë u mahnit pas asaj pamjeje. I ngjante
një maske. Kështu ndoshta pamja e pandryshueshme e njeriut skajohej diku në
librin e botës.
Si
përherë, i ra një copë herë kryq e tërthor kishës. Një pjesë e shtyllave ishin
me dy fé, ndërkaq. Ana e majtë e kulmores, gjithashtu. Trembëdhjetë prej dyzet
dritareve, lëkundeshin. Kisha tërhiqej ngadalë. Dukej sikur lëshonte pe, por mu
midis sprapsjes mësynte befasisht. Ai bënte të njëjtën gjë. Ia duronte trillet,
madje s’mund ta mendonte ndryshe veç ashtu: trillane. Nganjëherë jepej pas
hamendjeve për të ardhmen e saj. Ç’do t’i bënte vallë kjo frymë e re që po i
futej: do ta plakte papritur, do ta rinonte, apo do ta bënte të pavdekshme?
Shumica, ashtu siç pritej, e kishin kuptuar këtë ndërrim si ngadhënjim të
islamizmit. Një pjesë, më e vogël, përkundrazi, si qëndresë të krishterimit.
Kurse disa të paktë kishin kapur në të një kumt të ri: kapërcimin e të
pamundurës. Ishin të tmerruar nga kjo zbulesë, kishin rendur nëpër shtëpira,
kishin mbuluar kryet me thes, për të mos menduar më, pastaj, kur kishin parë se
kështu mendohej më rrezikshëm, i kishin mbajtur sytë hapur me ditë të tëra,
madje, kishin prerë flokët gjer në rrëzë, nga frika se mos grimca të dyshimeve
kishin mbetur në to. Së fundi, e kishin kuptuar se e gjithë kjo ishte e kotë
dhe asgjë s’mund t’i shkulte as dyshimin, as pyetjen nëse të dyja fetë e mbyllura
në të njëjtin burg do të jetonin të dyja apo do të vdisnin të dyja.
Era
e thatë, që nisi të frynte nga stepat, e shtonte trazimin. Nganjëherë midis
kuisjes së saj dukej sikur ndihej ulërima e ujkut të hirtë turk, shenjë e
vjetër e osmanëve, por askush nuk e kuptonte dot se ç’kishte në atë ankim të
zgjatur.
Arkitekti
vejevinte midis altarit dhe vendit të lutjes së perandorit. Nën shakullinën e
erës, shtyllat ngjanin edhe më të heshtura. E treta, e katërta, e shtata,
shtylla që djersitte, ajo që thoshin se ia hiqte dhembjen e kryes perandorit
kur mbështeste ballin në të, e dymbëdhjeta, me një të fshehtë në pjesën e
sipërme të saj, e katërmbëdhjeta, ku besohej se ishte strehuar pendimi i një
zonje të lartë, pastaj tjetra, dhe tjetra përbri, dhe e fundit gjithë pezm.
Ka
kohë, thoshte me vete, ndërsa ecte me hapa përherë e më të shpeshtë. Kishte
kohë, pa dyshim, për të kuptuar më mirë, për t’i shembur ose për të rënë në
gjunjë përpara tyre.
VI
Lutja
e parë islamike u bë të premten. Sulltani u ul i vetëm në vendin e vet. Të
tjerët zunë vend rresht në tremen rrotullore. Imami e lexoi Kuranin me shpatë
zhveshur, çka do të thoshte se tempulli i fituar me gjak, po me gjak do të
mbrohej.
Sulltani
nuk e ngriti asnjëherë kryet nga kulmorja, për të mos dhënë asnjë shenjë se po
mendonte shembjen.
Thirrja
“Allahu është i madh”, e dalë nga qindra mushkëri, rikumboi një copë herë,
gjersa ra e ftohur gjithkah.
Pas
lutjes, sulltani mbeti i fundit, me një pjesë të vezirëve dhe rojat. Nuk dha
asnjë shenjë se i dhembte kryet, veç kur iu afrua shtyllës së famshme
djersitëse, e mbështeti ballin në të.
Njerëzit
e shpurës nuk dinin ç’të bënin: të shtireshin sikur s’kishte ndodhur asgjë, të
habiteshin apo të thërrisnin kryemjekun.
Koha
rridhte ngadalë dhe vështrimi i vezirit të madh ishte gjithë shqetësim. Mpirja
i kishte ngurosur rojat. Sulltani me sytë gjysmë të mbyllur dukej se do të
flinte. Vetëm njëri sup i tij, i djathti, lëvizi dy herë rresht si nga një
ngërç. Pastaj, me një lëvizje të beftë, jo vetëm balli, po krejt trupi iu
shkëput prej shtyllës, si t’i shmangej një goditjeje. Dora e djathtë, e
mbërthyer te milli i thikës, iu duk të gjithëve e verdhë. Të tjerët kujtuan se
lëshuan një “ah”, që s’e dëgjoi megjithatë askush. Sulltani diçka murmuriti
nëpër dhëmbë, por thikën nuk e nxori. Madje, e shqiti dorën prej millit dhe e
çoi te balli.
Në
kohën që kryemjeku po vinte me vrap, sulltani i ktheu shpinën shtyllës dhe, pa
vështruar kurrkënd, eci drejt daljes.
Arkitekt
Kauri mbeti, më në fund, vetëm. Në veshë kishte ende fundin e një murmurime, që
shpura e kishte lënë pas, si fëshfërimën e gjatë të një rrobe. Shtylla… deshi
ta… godiste… pabesisht… mbretin…
Ai
iu afrua shtyllës, një grimë hetoi një njollë të lehtë lagështire, pastaj i
mbylli sytë. Kur i hapi, kishte shpresë se diçka do të shfaqej në spikamën e
zbehtë të njollës. Por ajo ishte njëlloj si më parë, pakëz më e thellë ndoshta,
me një shkëputje midis. Ai iu afrua edhe më, e mbështeti ballin dhe priti.
Shtylla ishte e ftohtë. Megjithatë, një si rrahje e lehtë që, me sa dukej, i
përgjigjej rrahjes së ballit të tij, ndihej përherë e më qartë. Folë, tha me
vete arkitekti, duke e ngjeshur krejt trupin pas saj. Më jep një shenjë, nëse
mundesh.
VII
Nuk
është e vërtetë se desha ta godisja sulltanin. Gjithçka ishte pjellë e trurit
të tij. Qysh se e mbështeti ballin tek unë, e ndjeva në çast ngjashmërinë me të
tjerët. E njoh mirë këtë racë mbretërish. Gjatë nëntëqind vjetëve që jam këtu,
me dhjetëra perandorë të Bizantit kanë mbështetur ballin mu ashtu si mbreti
turk, duke kujtuar se çliroheshin nga dhembja e kokës. Në të vërtetë, më shumë
se nga kokëdhimbja lehtësoheshin nga të tjerat. I kam njohur mirë ankthet e
tyre. Si dridhmat kalonin nëpër trupin tim dyshimet e para, pas të cilave vinin
të dytat, dy herë më të zeza, e kështu me radhë: mëritë, që ata vetë i merrnin
për dashuri, filizi fillestar i krimit, tmerri i zbrazëtisë dhe vetëtima e
braktisur e vjeshtës së vonë, e parë në ëndërr bashkë me brilantet e krimbura
të kurorës.
Ata
iknin nga unë të lehtësuar, por herën tjetër kur vinin, dejtë mend iu çaheshin
nga gufmimi i helmit. Dhe kapeshin pas meje përherë e më fort, si i mbyturi pas
litarit, duke shpresuar të pamundurën.
T’i
them të gjitha këto jo se m’i kërkove, jo se më the: më jep një shenjë në
mundsh (oh, ata të gjithë më janë lutur kështu), por sepse ti je ndryshe… Qysh
se e mbështete qendrën e trupit tënd pas meje dhe unë ta ndjeva atë heshtje
tempulli, e kuptova se ti je ndryshe nga ata. Ti je si unë.
Qindra
vjet nuk jam marrë vesh dot me ta, pikërisht ngaqë kërkonin nga unë të
pamundurën. Vinin të mbështesnin ballin, me fytyrë të ngrysur, kinse të
vuajtur, kurse, në të vërtetë, mezi ç’prisnin sa të ngjeshnin trupin. Pas
mëndafshit të qëndisur me ar, ua ndieja seksin të ndehur po aq pamëshirshëm si
thikat e tyre. Kurse e çara e grave ishte edhe më e humnershme. Ndërsa burrat
kërkonin të më depërtonin, ato donin të kundërtën: të përdhunoheshin prej meje.
E mbështetnin seksin më egërsisht se burrat dhe prisnin ethshëm, çmendurisht.
Sepse asnjëra prej të dyja palëve nuk e merrte dot me mend se unë nuk isha
ashtu siç shpresonin ata, por ndryshe.
Unë
jam si ty, i ëmbli im, ndaj dhe po merremi vesh bashkë. Gjithë historinë e
këtij shteti mijëvjeçar që u përmbys dje, e kam këtu, në poret e mia. Si çmërs
vetëtimash, mendimet e tyre, duke vrujuar poshtë e përpjetë meje, kanë lënë
gjurmë kudo. Dhe pak më parë, kur truri i sulltanit lëshoi rrëkezën e parë të
mendimit, ai e ndjeu se ajo u ndesh me mbeturinat e tyre. Sepse ata janë të së
njëjtës racë, i ëmbli im. Pavarësisht se ç’shenja mbajnë mbi petkat e tyre dhe
ç’hyjnive iu falen.
Unë
i di të gjitha, madje e di se pikërisht për këtë jam bërë e rrezikshme. Unë e
njoh qysh më parë thikën që do të përgjaket. Dhe te druri pranveror që ju i
dalloni veç gjethet, unë kap arkëmortin e fshehur, që do të bëhet prej
dërrasave që do të dalin prej tij… Kaq herë më është dukur se s’do të jem në
gjendje ta përballoj këtë ngarkesë të fshehtë dhe një ditë do të plas. Ata e
dinë këtë, ndaj shpesh kanë menduar të më heqin qafet.
Ti
mund të mendosh se unë jam një shtyllë e marrë. Sidoqoftë, ti nuk do të jesh aq
i egër sa ata, i ëmbli im. Shumë-shumë ti do të kërkosh që një pjesë të trupit
tim të ma lidhin me fashë të hekurt, ashtu siç iu vënë të çmendurve këmishën e
forcës. Ndërkaq, ti do të jesh aq fisnik, sa të mos e shpallësh çmendurinë
time. Do të thuash vetëm se nga droja që kjo shtyllë e vjetër të mos plasë,
është bërë ky meremetim. Dhe turistët, duke u vërtitur rreth meje do ta besojnë
këtë dhe ndoshta, për herë të parë në jetën time nëntëqindvjeçare, unë do të
provoj keqardhjen e të tjerëve… Ti po qan, ndërkaq?
Tiranë, prill 1994