| E hene, 22.06.2020, 01:54 PM |
Vushtrria vendlindja e çetnikut Živko Gvozdi?
Nga Dr.
Qazim Namani
Kronisti osman Evlija
Çelebiu gjatë udhëtimeve të tij nëpër trevat shqiptare në mesin e shekullit
XVII, ka lënë disa të dhëna me interes për vendbanimet dhe popullatën shqiptare
në Kosovë. Çlebiu kur e përshkruan
rrjedhën e Lumit Gnalab, (Lab) thotë se rridhte prej Albanie, dhe përmes
qytetit të Mitrovicës derdhej në Lumin Morava (shih fig. 1).[1]
Fig.1
Për Lumin Llap, Çelebiu
shkruan se në dokumentet osmane, në origjinal quhet Gnalab (shih fig.2).[2]
Fig.2
Çlebiu, për strukturën e
popullatës së qytetit të Vushtrrisë shkruan se, nuk dinin të flasin gjuhët
sllave, por ata flasin në gjuhen shqipe dhe turke (Shih fig. 3).[3]Nga
kjo kuptojmë se në qytetin e Vushtrrisë gjatë sundimit osman, nuk kishte
popullatë serbe. Gjatë shekullit XVII, popullata e këtij qyteti e fliste gjuhën
shqipe, ndërsa administrata e përdornin gjuhen osmane. Besohet se në këtë
periudhë kohore, popullata e qytetit por edhe në rrethinën e Vushtrrisë nuk
ishte islamizuar në tërësi. Duke e pasur parasysh këtë fakt, duhet të besojmë
se popullata e krishterë në qytet, por edhe në fshatrat e afërta, ishte popullatë shqiptare e krishterë, dhe e
flisnin gjuhën shqipe. Gjatë shekullit XIX, siç shihet popullata e krishterë
ortodokse e qytetit të Vushtrrisë, nën ndikimin e hapjes së shkollave laike në
gjuhen serbe, dhe seminareve kishtare serbe, kjo popullatë e krishterë
shqiptare, nën ndikimin e tyre, në fund të shekullit XIX dhe fillim të
shekullit XX është serbizuar. Ndikimi i shkollave serbe, të hapura në trojet
shqiptare gjatë shekullit XIX, ka ndikuar edhe në familjen e Živko Gvozdi?, i cili në
fund të shekullit XIX, dhe gjatë luftërave ballkanike e Luftës së Parë
Botërore, luftoi kundër shqiptarëve përkrah ushtrisë serbe.
Burimet historike nuk njohin raste kur popullata sllave,
gjatë dy shekujve të fundit të sundimit osman në Kosovë, prej veriut të shpërngulen në territoret shqiptare në
jug, e as në Kosovë. Në anën tjetër ka mjaftë shumë burime historike, që e
dokumentojnë të kundërtën, që nga Kosova dhe territoret tjera jugore, popullata
e krishterë kishte shkuar në drejtim të veriut, e kryesisht në qytetin e
Beogradit.
Se popullata e krishterë ortodokse, që jetonte në qytetin
e Vushtrrisë, gjatë shekullit XIX e XX, ishte shqip folëse, dëshmohet edhe përmes
një guri të varrezave, që u zbulua më 25. 02. 2020, në rrënojat e varrezave të
vjetra ortodokse të qytetit. Fotot e gurëve të varrezave, së pari u zbuluan nga
Jetush Ademi, punëtor në Drejtorinë për Kulturë, në Komunën e Vushtrrisë. Pas
incizimit dhe fotografimit, këto foto mi ka dërguar kolegu im Burim Rexhepi,
arkeolog, po ashtu i punësuar në Drejtorinë për Kulturë të kësaj komune. Me pëlqimin
e Burim Rexhepit, tw cilin e falenderojë shumë, për herë të parë, këto foto po
i publikojë unë në këtë punim.
Foto1 dhe 2, Gurë i
zbuluar në varrezat ortodokse në qytetin e Vushtrrisë, Fotografuar nga
arkeologu, Burim Rexhepi
Fig.3
Për rrjedhën e lumit
Lim, Evlija Çelebiu shkruan se rridhte prej Albanije, prej qytetit të
Plavës,kalonte kasaban Rudo dhe bashkohej me Lumin Drin afër Vishegradit (shih
fig.4).[4]
Fig.4
Nga udhë përshkrimi i
Evlija Çelebiut vërejmë se në rajonin e Lumit Llap, qytetit të Artanës,
Vushtrrisë, Mitrovicës, Plavës edhe gjatë shekullit XVII jetonte popullata
autoktone arbërore dhe këto vise njiheshin si treva shqiptare (Albani).
Živko
Gvozdi?
Živko Gvozdi?, i lindur në qytetin e Vushtrrisë. Në
Beograd e ka kryer shkollën ushtarake dhe e merr gradën e rreshterit. Pas
themelimit të organizatës “Cerna Ruka” në Shkup, në vitin 1901, i bashkohet
kësaj organizate. Gjatë Luftës Civile të Maqedonisë 1903-08, ai luftonte në
anën perëndimore të Vardarit, nën
komandën e Gligor Sokoloviqit. Siç shihet në këtë njësit ishte edhe një numër i
shqiptarëve. Prej vitit 1903-1908,
udhëhoqi një njisit të çetnikëve që ishin aktiv në Serbi dhe Maqedoni. Në
luftërat ballkanike 1912/13, ky e udhëhoqi një regjiment të ushtrisë serbe.
Edhe gjatë Luftës së Parë Botërore Živko Gvozdi?, ishte udhëheqës i një njësiti
në ushtrinë serbe. Ky me njësitin e tij kishte qenë shumë aktiv në regjimentin
e ushtrisë së tretë serbe, që e përfshinte Medvegjën, të cilin e udhëhiqnin komandantet me gradat e
kapitenit, Dušan Sekuli?, Ljubomir
Vulovi? dhe Nikodim Raci?, këta tre komandantë të ëtij regjimenti, vepruan në malet e Prapashticës, në kodrën
Lisina (Lisica), kjo pikë kufitare në atë kohë quhej “Zorra e Trashë”. Ky Regjiment bashkëpunojë edhe në ushtrinë
serbe të udhëhequr nga Božin Simi? (Sfirca), sulmoni prej Novo Bërdës në
drejtim të Kaçanikut, pastaj me njësitin
e Vojislav Tankosi? dhe kapiten Dragutin Nikoli? e cila veproi prej
Kuršumlisë-Merdare-Llap-Shtimje-Carralevë-Prizren-Lumë, njësiti tjetër nga
Lukova nën komandën e kapitenit Pavle
Blažari? që filloi aksionin Lukovo-Madlikë-Drenicë, dhe njësiti prej Kolashinit
në komandën e Vukajlo Božovi?it. Përkrah këtyre njësiteve ushtarake serbe ishin
edhe dy njësite më të vogla që ju paraprinin ushtarëve serbë në lumin Ibër,
njësiti i pari i kryesuar nga toger
rezervë Panta Miladinovi?, ndërsa i dyti i kryesuar nga vojvoda çetnikë Živko
Gvozdi?, të dytë këta vepronin nën komandën e Marjanoviqit
Foto 3. Živko Gvozdi?, (
i ulur në rendin e parë nga ana e majtë),
Grigor Sokolovic (në rreshtin e dytë, i treti nga ana e majtë), me një grup të njësitit të çetnikëve, gjatë Luftës Civile të Maqedonisë 1903-08.