| E shtune, 23.05.2020, 12:45 PM |
Kultura e frikës dhe ikja në të kaluarën
Dhimbjet
e të tashmës nuk eleminohen duke përdorur qetësuesit e të kaluarës, të cilët
janë shpikur për dhimbje të tjera! Mjekësia popullore nuk mund të mposhtë
coronavirusin, ashtu si religjionet nuk mund t’u japin zgjidhje krizave të
ekonomisë globale! Droga të krijon iluzionin e përkohshëm të tejkalimit të
problemeve, por, më të kaluar efekti i saj, e sheh se problemet kanë mbetur aty
ku i ke lënë. Për më tepër atyre u ke shtuar edhe probleme të reja.
Shkruan:
Blerim Latifi
Kriza
e ekonomisë globale e para disa viteve dhe pandemia aktuale Covid-19, e kanë
krijuar një klimë globale të pasigurisë dhe të skepticizmit. Ajo që mendimtari
francez, Dominique Moisi, e quan “gjeopolitikë e emocioneve”, sot dominohet nga
kultura e frikës.
Kjo
është kulturë e frikës nga e tashmja dhe e ardhmja. Kur njerëzit ndihen të
pasigurtë për të ardhmën e tyre dhe të pafuqishëm përballë problemeve me të
cilat ballafaqohen në të tashmën e tyre, ata kanë prirjen t’i drejtohen të së
kaluarës për ndihmë.
Hapin
arkivat e pluhurosur të saj, tempujt e lashtë të saj dhe librat e vjetër të
saj, për të gjetur mekanizmat e luftimit të frikës dhe zgjidhjet për problemet
nga të cilat vuajnë.
Muslimanët
u drejtohen sureve kuranore dhe haditheve të Muhametit. Socialistët hapin
librat e vjetër të Shën Marksit. Nacionalistët u kthehen shembujve të
baballarëve të kombit. Të krishterët, etikës së Predikimit në Mal. Kështu e
kaluara rimerr pushtetin mbi të tashmën tonë.
Ky
pushtet, siç na thotë Niçe, manifestohet në dy forma: monumentale dhe
antikuare. Dhe, ne, befas shndërrohemi në idhujtarë të monumenteve dhe idoleve
të së kaluarës.
Nga
ky moment dashuritë dhe urrejtjet tona formësohen nga kjo idhujtari, e ne i
harrojmë shkaqet e vërteta të problemeve dhe brengave tona. Pastaj duhet të
kalojë kohë e gjatë derisa të kuptojmë se “zgjidhjet e së kaluarës” vetëm sa na
i kanë komplikuar edhe më shumë problemet e aktualitetit tonë.
Për
një arsye të thjeshtë: ato zgjidhje flisnin për kohën e tyre, e jo për kohën
tonë. Sepse, siç më të drejtë e thotë Hegeli, secila dituri, qoftë filozofike,
qoftë religjioze, qoftë politike, flet për kohën kur është krijuar.
Gjithsecili,
përfshirë gjenitë dhe profetët, është
produkt i kohës së tij. Askush nuk mund ta kapërcej kohën e tij, ashtu
siç njeriu nuk mund të dalë nga lëkura e tij.
Secila
dituri është përpjekje për t’i dhënë zgjidhje problemeve të kohës së saj dhe
për të përmbushur nevojën e njerëzve të asaj kohe që të kenë një sens të
kuptimit të jetës dhe botës brenda të cilës i konsumojnë ditët e tyre.
Shndërrimi i këtyre diturive në dogma të pakontestueshme me vlera universale
përbën një manovër ideologjike të grupeve sunduese që duan të përjetësojnë
sundimin e tyre mbi një grup tjetër.
Në
rrjedhën e historisë shoqëritë njerëzore kanë evoluuar, në kuptimin se janë
bërë më komplekse. Rrjedhimisht edhe problemet e tyre janë bërë të tilla. Kjo
gjë na mëson se dituritë e thjeshta të fiseve të lashta nuk ndihmojnë dot në
zgjidhjen e problemeve të shoqërive komplekse bashkëkohore.
Kolapsi
i sistemit financiar të një vendi, që lë papunë miliona njerëz, nuk mund të
tejkalohet duke iu rikthyer lutejve në xhami, kisha apo sinagoga. As hadithet e
Muhametit, as këshillat e Shën Palit, as meselet e Xhemail Obrisë nuk na
ndihmojnë dot në këtë punë. Ato, në fakt, u ndihmojnë atyre që jetojnë prej
tyre, klerikëve profesionistë.
Ua
mbushin xhepat dhe i bëjnë më të pushtetshëm në shoqëri. U ndihmojnë edhe
politikanëve, të cilët përpiqen t’i fshehin dështimet e tyre në raport me
shoqërinë.
Nuk
është e rastësishme që në shtetet e korruptuara rritet vazhdimisht numri i
“politikanëve religjiozë”. Të vjedhësh shtetin dhe të dukesh si njeri i Zotit,
kjo përbën një mënyrë mjaft efikase për të fshehur korrupsionin.
Strehimi
në të kaluarën, si formë e ikjes nga barra e rëndë e problemeve të së tashmës,
është një iluzion i madh i shpëtimit prej kësaj barre. Dhimbjet e të tashmës
nuk eleminohen duke përdorur qetësuesit e të kaluarës, të cilët janë shpikur
për dhimbje të tjera.
Mjekësia
popullore nuk mund të mposhtë coronavirusin, ashtu si religjionet nuk mund t’u
japin zgjidhje krizave të ekonomisë globale. Droga të krijon iluzionin e
përkohshëm të tejkalimit të problemeve, por, me të kaluar efekti i saj, e sheh
se problemet kanë mbetur aty ku i ke lënë.
Për
më tepër atyre u ke shtuar edhe probleme të reja. Niçe thotë se ka vetëm një
rrugë për t’i ikur këtij iluzioni të dëmshëm të shpëtimit të kërkuar në modelet
e të kaluarës. Kjo është rruga e qëndrimit kritik ndaj të kaluarës.
Të
jesh kritik ndaj të kaluarës do të thotë të jesh i lirë nga idolet dhe formulat
e saj. Do të thotë të përballesh realisht me problemet e të tashmës.
Do
të thotë të kërkosh zgjidhje reale, praktike dhe racionale për këto probleme.
Do të thotë të bëhesh hero i kohës tënde, e jo adhurues e imitues i verbër i
heronjëve të kohërave të vjetra. Progresi shkencor dhe teknologjik i njerëzimit
ka ardhur vetëm prej këtij qëndrimi kritik ndaj të kaluarës.
Shtetet
e zhvilluara e dinë këtë, prandaj ato, sot, investojnë në sistemet e edukimit
kualitativ, prej nga burojnë shkencat dhe teknologjia e avancuar. Ndërkaq,
shtetet që nuk e kuptojnë këtë gjë, herët a vonë do të përballen me dështimin e
tyre.
Marrë nga gazetaexpress.com