| E diele, 10.05.2020, 05:18 PM |
ZEUSI I PLAKUR
…ose
historia e një libri poetik në vend të një prezantimi…
Nga
Timo Mërkuri
Pjesa I.
Leximi
i rastësishëm i poezisë “MPLAKJA E ZEUSIT” të poetit Sabit Rrustemi më krijoi
një dridhje në gjithë trupin e më gozhdoi mbi vargjet e saj. Simbolizmi i
fuqishëm i përdorur në ‘të, të krijonte
vizionin e një të “çarturi” në buzë të greminës që i qeshet erës
dhe tallet me humnerën ku mund të
rrëzohet, pa qenë i paisur me asnjë mjet mbrojtës në një rënie të sigurtë. Për
këtë arsye u interesova për historinë e krijimit të kësaj poezie dhe atë që
mësova po e ndaj me ju…
Imagjinojeni
një djalosh të ri, student në Fakultetin
Filozofik, dega Letërsi dhe Gjuhë Shqipe
në Prishtinë, në vitet ’80, shekulli I kaluar,
tek ecën rrugëve të qytetit me një tundje të lehtë supesh, thua se e
bezdiste ngushtësia që i bënin hapësirës pallatet në dy anët e rrugës. Sytë që
ndrinin nga zjarri rinor i lëviznin vrullshëm
qepallat, thua se me ‘to donte të
fshinte nga rrugët e qytetit policët serbë që lëviznin të vrenjtur. Mosha e
nxiste të rendtte aty ku pranvera çelte lulet e vajzat buzëqeshjet por grija e
qytetit dhe koha gri i brazduan rrudha të parakohëshme mbi ballë. Vetëm
qielli ishte i kaltër dhe drejt tij synoi ai.
Ky
djalosh ishte Sabit Rrustemi dhe porsa
kishte nisur të projektonte një libër poetik. Realisht këtë libër kishte nisur ta shkruante qysh në pranverën e
vitit 1977, kur revista rinore “Zëri i Rinisë” botoi një nga poezitë e para të poetit, me titull “Letër
nga Vjena”. I entusiazmuar nga ky sukses, bashkëpunon me të përditëshmen
“RILINDJA” , ku redaktori I saj I cultures at?7 kohë, shkrimtari Ibrahim Kadriu, i mirëpriste me dashamirësi dhe i
publikonte pothuaj pa i “ngacmuar fare” shkrimet e tij.
Ndodhi
që në vitin 1979 revista prestigjioze “JETA E RE”, ku aspironte ajka e
letërsisë shqipe e kohës organizon një konkurs letrar dhe djaloshi ynë njëzet
vjeçar merr pjesë me poezinë “SËMUNDJA E DHËMBIT”. Imagjinojeni befasinë
dhe entusiazmin e tij kur në përfundim
të konkursit e sheh vehten në mesin e fituesve ( vendi i dytë ). Kjo
fitore i shtoi besimin se mund të fluturonte në qiellin e poezisë si
shqiponjë,.Të sodiste, të klithte këngë nga lart për të gjithë ata që ishin aty
poshtë që do e shihnin dhe dëgjonin.
Në
të njëjtin vit ( 1979 ) edhe në Shkup,
në një konkurs të shpalllur nga gazeta e përditshme “Flaka e Vëllazërimit”,
zuri vendin e dytë, a çmimi për vendin
parë fare nuk ish dhënë.
Kështu
gjatë vitit 1980 ja nisi punës për
formësimin e librit paralelisht me studimet dhe punën si gazetar i revistës
studentore “BOTA E RE”, një revistë me emër të madh në kohën e saj. Këtë vit
djaloshi ynë e ndjeu veten të “forcuar” e të formuar poetikisht prandaj vendosi
të marrë pjesë në konkursin letrar të revistës “JETA E RE” me tri poezi,
“MPLAKJA E ZEUSIT”, “DOKUMENTI I GRISUR” dhe “SYRI I VERDHË”.Interesant ishte
fakti se ndërsa asnjera nga poezitë nuk u shpërblye, të tria ato u morën për
botim “në një moment tjetër”.
Po
në të njëjtin vit, triumfon me dy tregime në konkursin letrar të revistës “Zëri
i rinisë”, në Prishtinë. Dhe, triumfet nëpër konkurse anonime letrare, do të
vazhdojnë …
Duke
lexuar poezinë “MPLAKJA E ZEUSIT” dhe duke patur parasysh faktin se poezia
“SYRI I VERDHË” që simbolizonte UDB jugosllave (sinonim i Sigurimit të
Shtetit), poezia“DOKUMENTI I GRISUR” i
përkushtohej tribunit popullor Ramë Bllacës, i cili në vitin 1937, hapur kishte
kundërshtuar shpërnguljen e shqiptarëve për në Turqi, midis Beogradit dhe ate
në cilësinë e deputetit, dhe kuptojeni pse nuk u shpërblyen me çmime asnjëra
nga këto tri poezi, ndonëse tërhoqën vëmëndjen e jurisë.
Çfarë
simbolizon poezia “MPLAKJA E ZEUSIT” mjafton të lexoni poezinë e mëposhtme dhe
ta kuptoni, por le të dëgjojmë Sabit Rrustemin se çfarë thotë për këto kohë:
-
Unë..vetëm i doja që Zeusi ta lironte
Fronin në atë maje Olimpi... se u ba boll kohë.... dhe si duket, Ai,
(Zeusi) më dëgjoi. Vjersha ime u shkrua diku gjatë shkurtit e marsit të vitit
1980.... ndërsa vdekja Zeusin e poezisë
sime e largoi nga froni me 4 Maj 1980 ....
Një
ditë mesprilli të 1980 tës, diku mes
Institutin Albanologjik dhe Fakultetit Filozofik (kështu quhej atë kohë) Sabiti
përballet me Prof. Hasan Mekulin,
kryeredaktor i revistës letrare “JETA E
RE”.. i cili me një ton të qetë e pyet
si me humor:- "Ai Zeusi mos ishte i yti" ? të pyes sepse
tani e dime që ti i ke ca shprehje të
shkurtëra, të nyjta dhe godet si me
cunga ...pooor ne, nuk guxuam të ta shpërblejmë sepse do të binte shumë në
sy".
Sabiti
qeshi se e kuptoi që realisht e kanë mbrojtur nga kthetrat e pushtetit të asaj
kohe.
Po
të ishte publikuar ajo poezi, le të mos e mendojmë se çfarë do t’i ndodhte
poetit.
Në
fillim të majit, të po atij viti ( 1980 ), poeti ynë përballet me një ngjarje
tjetër sa komike aq dhe e besdisëshme. Me qënë se Sabit Rrustemi shkruante reportazhe të
bukura për revistën “BOTA E RE”, nga Redaksia i jepet detyrë të bëjë
një reportazh për të portretizuar rrugët e Prishtinës gjatë momentit të
ceremonisë të varrimit të Titos.
Zyrtarisht
nuk mund ta refuzonte, se kjo kushtonte shumë dhe s’dihej si do t’i vente filli
më tejë ndonjë refuzimi eventual, por sikleti më i madh i tij ishte se si mund
të shmangte tash përmendjen e emrit të Titos në shkrim, emër që nuk e kishte
përmendur thuaja fare në shkrimet e tij, sepse …”si do t’ju dilja para atyre që
më njihnin si antikomunist “…më thotë Sabiti në mesenxher.
Doli
rrugëve të Prishtinës, shetiti e shetit i vetëm ....i kënaqur që s'ishte i
detyruar ta ndiqte ceremoninë përmes televizionit…, po si t’ja bënte për
shkrimin e reportazhit, si të motivohej për të shkruar kur zemra i pulsonte sikletshëm prej një
shqetësimi të brendshëm? Në një çast,
mendja i shkon te Enver Hoxha. –“Hajt se po e llogaris kinse ka vdekur Enver
Hoxha dhe po meditoj si ndihen në atë moment këto rrugë tërësisht të
boshatisura ”!
Tani
që gjeti çelësin magjik, nuk e kishte
problem që ta shkruante.reportazhin...
Ditën
e nesërme ia dorëzon redaktorit të
revistës katër faqe reportazh në formatin A4.
"
Po ti paske ba namin" i tha redaktori duke ia rahur supet… “Të lumtë, të
lumtë”!
-Hajt
lexoje njëherë pastaj flasim i thotë Sabiti dhe del për.të pinte një çaj të një
zyrë
Tjetër,
kur e therasin me urgjencë te redaktori. I njëjti që i tha pak më pare,
"të lumtë", tash po habitej para tij: “Pash Zotin, si munde me i
shkrue gjithë këto faqe pa ia përmendur askund emrin?.
Ç’t’i
thoshte Sabit Rustemi, të vërtetën?Ishte
punë që s’bëhej.
Atëherë
pozicionohet në një kënd të vdekur mendor dhe e provon të “sqarohet”...
"Po kjo është krejt e nënkuptueshme;
"Ai " dihet cili është, nga faqja e parë e këndej e ke kudo
... dhe, lexuesit e kuptojnë fare lehtë për kë mbajnë zi rrugët e Prishtinës...
në këtë ditë pranvere.
Nejse,
ne e morëm vesh më në fund se kush ja “ndolli” vdekjen Enverit, ndaj mos pyesni
të tjerë…
Kur
doli numri ekskluziv i revistes "BOTA E RE", me reportazhin e Sabit
Rrustemit "Pranverë e
përlotur".... në mbledhjen e redaksisë, mori lëvdata, ndaj të cilave nuk u
entuziazmua fare, shkaku i “pikëllimit” që ishte shtrirë gjerë e gjatë syve të
tij.
Vetkuptohet
që këtë “hile” autori e ruajti për veten e vetë por megjithatë, për t’ju hequr
merakun po ju tregoj se kur ndodhi
vdekja e Enver Hoxhës më 11 Prill 1985, Sabit Rrustemi niset me kast nga
Zhegra për në Prishtinë, megjithëse ishte "i mbrojtur në liri" (një
lloj kufizimi në lëvizje) derisa të
sanksionohej përfundimisht dënimi, dhe shkon në redaksinë e revistës “BOTA E
RE” Pasi takon redaktorin (bashkëvendasin e tij
Behxhet Haliti ...tani zyrtar për informim nê Gjykatën Kushtetues)
, i thotë : A po e riboton tash
përnjëmend atë reportazh, sepse personi të cilit iu ka dedikuar para pesë
vitesh, dje ka vdekur....
Redaktori
I mbetur pa fjalë, pas një qeshjeje të lehtë
i kthehet: “Bash krejt kot nuk të kanë burgosur këta, o Sabit !...
Po,
le të rikthehemi përsëri te libri i parë poetik.
I
nxitur prej shkrimtarëve të mirënjohur si Ibrahim Kadriu, Beqir Musliu, Mirko
Gashi, Ali Podrimja, Shaip Beqiri, Agim Mala, Hasan Hasani, Ali Aliu, Ramiz
Kelmendi e sidomos Hasan Mekuli, të cilin e kishte dhe profesor në fakultet dhe
i ndihmuar nga miqtë bashkë - moshatarë
si: Behxhet Haliti, Faruk Tasholli, Xheladin Rexhepi ... e plot të
tjerë, yje në plejadën e shkrimtarëve dhe poetëve në Kosovë, në fund të vitit
1980, dorëzon për botim në Redaksinë e botimeve të "RILINDJA",
përmbledhjen në dorëshkrim, “KORZO E LIRË”.
Këtu
fati ishte me poetin sepse në mes të
janrit 1981 e kontaktoi redaktori i botimeve njëkohësisht dhe redaktori
i librit të tij të parë, poeti Ali
Podrimja, i cili pas një bisede shumë të ngrohtë siç i bënte të gjitha bisedat
Aliu, i sygjeroi që ta rishikonte dhe njëherë librin në dorëshkrim dhe t’ja
rikthente pa vonesë sepse sipas
tij, dorëshkrimi i përmbushte të gjitha kriteret për botim. Kështu ndodhi që
nga fundi i shkurtit e njofton
personalisht Ali Podrimja dhe i thotë
se libri kishte marrë dritën jeshile për
tu botuar.
Ndërkohë edhe një përmbledhje me tregime “MË FLISTE NJË ZË” kishte marrë
dritën jeshile për t'u botuar dhe ishte vlerësuar maksimalisht nga recensentët
Anton Pashku e Ali Aliu si dhe redaktori i librit në revistën "ZËRI I
RINISË" Shaip Beqiri.
Por
fati të punon edhe rengje të papritura, veçse këtë herë “fati i keq” u paraqit
zyrtarisht në formën e një gjykate.
Ndërsa
priste që viti 1981 të ishte viti i
hyrjes triumfuese në letërsi, demonstratat e
mars-prill 1981 si dhe një tregim i tij i botuar në numrin 7 të revistës
për kulturë, art e letërsi “FJALA”( me Kryeredaktor Sabedin Haliti) pikërisht në 1 prill 1981, me titull "Nën maskën e mysafirëve"
ndryshuan gjithçka në jetën e tij
krijuese e besa edhe jetësore.
Sabiti
arestohet dhe burgoset, në fillim të
majit 1981, ndaj të cilit filloi një proces i rrëndë gjyqësor i zvarritur me
vite të tëra, plot shtatë vite, me dy rigjykime dhe një epilog final nga 4 vite
burg- sipas gjykimit të parë, në 1 vit e gjysmë burg- në gjykimin e dytë dhe në
10 muaj burg në gjykimin e tretë (1987), Gjykata Supreme e Kosovës lë një dënim prej pesë muajsh burg dhe kjo
sigurisht që nënkuptonte edhe heqjen e të drejtës së botimit. Realisht heqja e
të drejtës së botimit ishte vënë në fuqi qysh
nga maji i vitit 1981 me një vendim politik, që “ u shfuqizua” nga
rrethanat e vitit 1990. Kjo ndodhi pas asnjë akt juridik ... por me një situatë
të re politike, me premisa plurale e demokratike.
Ndërkohë
që Sabit Rustemi pas përplasjeve sa në një gjykim, sa në tjetrin gjykim, po e
kryente shërbimin e detyruar ushtarak ( 1989/1990 ), poeti i mirënjohur Ali Podrimja, si një
dashamirës i madh i poezisë së Sabitit, jo vetëm e kishte ruajtur dorëshkrimin
në sirtarët e botimeve të "RILINDJA" por me shfaqjen e momentit të ri
politik e kishte futur librin në botim, duke ia ndryshuar vetëm titullin, nga
“KORZO E LIRË”, në titullin që e ka edhe
sot, “KU I LA LISAT ERA” duke bërë një
qasje me vargun e De Radës “Fryu era e maleve/Dhe rëzoi hijen e lisit”. Botimi i librit, ndonëse 9 vjet me
vonesë, e gëzoi Sabit Rrustemin si
një fëmijë. Në fakt ky libër, me një lexim të kujdesshëm dhe sidmos po të
merret në konsideratë konteksti kohor kur ishte
shkruar dhe kur ishin publikuar nëpër shtypin e kohës këto poezi,
duhet të cilësohen si paraprijëse dhe
paralajmëruese të ndryshimeve të reja
politikke e shoqërore që realisht u krijuan,
e për të cilat kishte dhënë kontributin e tij edhe Sabit Rrustemit nëpërmjet vargjeve e tregimeve.
Libri
u prit mirë fillimisht, po më pas mbeti nën hijen e zhvillimeve të reja e të
vrullshme dhe dramatike për Kosovën dhe kjo ishte e kuptueshme.
Kjo
e shpjegon edhe arsyen se pse në Shqipëri nuk njihen shumë botime të autorëve
kosovarë, ndonëse vlerat e tyre janë unikale Megjithatë udha u çel për Sabit
Rrustemin ... dhe librat pasuan njëra
tjetrën duke na dhënë portretin e qartë të një poeti dhe shkrimtari të
rrafshit të epërm të letërsisë.
.
. .
Po
ju paraqes poezinë “MPLAKJA E ZEUSIT” të poetit Sabit Rrustemi botuar në librin
e tij të parë poetik “KU I LA LISAT ERA”
, botim i Ndërmarrja Botuese “RILINDJA” Prishtinë 1990.
MPLAKJA
E ZEUSIT
1.
(Tatëpjetë Olimpit)
Duke
përbiruar botën
Nëpër
vrimë gjilpëre
Drita
të harroi
As
afër as larg nuk sheh
Sy-verbër
sy-shtrembër
Prej
të rënave qorre
Të
plasen timpanet
As
afër as larg nuk ndien
Vesh
i shurdhër
Paudhësitë
të shpunë
Nga
s’kthen më
Tatëpjetë
Olimpit të zbehur
Malit
pa zot
Me
gishtat që dridhen
S’futet
peri në vrimë gjilpëre
Bota
e vjell bukën që ia dhe
2.
(Kohët me vel të ri)
Si
i çmendur
Shikon
kohët që vijnë
-kohë
çudirat
Si
i çartur i pret
Kohët
me vel të ri
Një
dreq në di
ç’bluan
për të ç’thur
Në
vete çirresh e grihesh
Pa
zhurmë
Heshtjen
e ke modë
3.(Fashët
e reve)
Ato
re tymi fashë-fashë
Diellit
ia mbyllin këndet
Nga
niset për në tokë
Ftohtësia
zë vend
Rreth
neve botës
Zjarrin
e ruan gjetkë
Me
zili i sheh promethetë
Memec
i shekullit
Vetveten
sëpari ngrin
Vetveten
sëpari djeg
4.
(Kujtesë e harruar)
Po
plakesh
Tash
asgjë nuk të kujtohet
As
lëngu i ançarit
Humbe
lumit të madh i vockël
As
zot
As
yrnek
Kot
bëhesh servil
Fëmijë
reprize
Ushtron
cacitjen
Me
shkopin mashtrues
Prej
ballit kodër
Vëngër
vështron
Presat
e vdekjeve kah ndërrojmë
Tinëzaket
qorre
5.
(Vjeshta në kokë)
Dhe
flokët po të bien
Vjeshta
të rri në kokë
Vetmitari
cullak
Dikur
ti luaje me to
Tash
ato lojën po ta kthejnë
Me
spektatorët
Në
amfiteatrin e hapur
Sheh
ftohtësinë nëndhese
E
bindesh pa dashje
Nuk
ka bar shërues për mplakje
Kjo
fotografi e Sabit Rrustemit është e
vitit 1984, kur protestonte heshtazi me
një mjekërr të lëshuar, nga të paktët atë kohë në Kosovë që performonin me
mjekrra, të cilën ja hoqën në burgun e Gjilanit, më tetor 1988 kur vuajti dhe 1
muaj e gjysmë burg, pas atij të vitit 1981 në Prishtinë, që pat zgjatur 3 muaj
e gjysmë.