| E marte, 18.02.2020, 09:19 PM |
Prof. Arshi Pipa (1920-1997) nga burgu në Shqipëri, doktor filozofie në SHBA
Në
përkujtim të 100-vjetorit lindjes
Nga
Klajd Kapinova
Kohët e fundit kam parë një libër voluminoz, Shqiptarët e
Amerikës, të botuar në New York, e cila për informacionin e pasur dhe shumë
foto origjinale të panjohura më parë si paraqitje formale është model.
Çdo libër i shkruar mirë ose keq, ka vlerën e vet dhe autori
mbetet i nderuar, mbasi në vorbullën e jetës plot konkurencë e mbijetese në
ShBA, ka sakrifikuar kohën e çmuar, për t'i ofruar lexuesit një informacion me
përshkrime historike.
Kjo nuk do të thotë, se për përmbajtjen e librit të ndaj të
njëjtat mendime, mbasi servilizimin nuk e pëlqen asnjë jetëshkrimor ose
historian.
Në librin voluminoz dhe luksoz në fjalë, diferencimi i
figurave kryesore të diasporës me ose pa reputacion, është bërë me para
pëlqimin krahinor, politik, kulturor, arsimor, etj., sesa i nisur nga misioni
profesional në pasqyrimin me realizëm, të kontributin e madh ose të vogël të
tyre.
Në një libër jetëshkrimor për Shqiptarët e Amerikës, për të
cilën u bë shumë zhumë mediatike, mungon jeta e një ndër profesorët më të
shquar të komunitetit shqiptaro amerikanë dhe qarqet e perzgjedhura
intelektuale universitare amerikane sikurse ishte e mbeti prof. Arshi Pipa, që
ishte njëherazi kryetar i Federatës Panshqiptare Vatra (1912) dhe editor i
gazetës së saj Dielli (1909).
Organzata në fjalë,i ka propozuar shpesh me shkrim qeverive të
majta dhe “djathta” në vendlindje, që të dekorohen me tituj nderi disa “figura”
ende gjallë dhe të moshuar të komunitetit tonë, duke lënë pas dore qëllimisht prof.
Arshi Pipën etj.
Autori i këtij shkrimi,gjatë një takimi të hapur në zyrat e
Vatrës, Bronx, New York, i cili ato ditë po shoqëronte së bashku me studiuesin
dhe Sekretarin e Lidhjes së Prizrenit zotin Tomë Mrijaj, dhe kryetarin Ismet Berisha
etj., delegacioninnga Koosva, të përbërë nga profesorë dhe punonjës shkencorë të arkivit të shtetit, që kishin
ardhur për të marrë arkivat dhe dokumentet e Lidhjes së Tretë të Prizrenit
(1962), ngriti shqetësimin e drejtë, për mungesën e vlerësimit të figures së
intelektualit shkodran prof. Arshi Pipa, i cili, nuk është propozuar asnjëherë
në listën e gjatë të hartuar nga Vatra, për tu vlerësuar nga Presidenca e
Shqipërisë…
Gjithsesi të shkruash për prof. Pipën duhet të kesh një
njohje të gjërë, të thellë dhe për më tepër aftësi të madhe interpretative të
mendimeve dhe studimeve me vlera, që në formë relike ia la amanet qytetit të
lindjes.
Unë, kam pasur fatin dhe nderin, që të jem i pranishëm kur në
Shkodër mbërritën 45 kuti me libra dhe dorëshkrime, që profesori Pipa i la
qytetit të vet dhe si nderim vendlindja kishte disa vite që i kishte ngritur në
bronz dy portrete vëllezërve: martirit avokat Mysafer Pipa dhe prof. Arshi
Pipës, në Muzeun Historik të Qytetit...
A mund të quhet shkencorë e historik, një libër që ka
shpieguesin e emrave, dhe nuk ka asnjë literaturë referuese apo hulumtuese në
arkivat private apo shtetërore në ShBA!?
Në libër mungon diversiteti i mendimeve teza dhe hipoteza,
ballafaqimi me faktet e argumente të diskutueshme për një figurë me ose paemër.
Monotonia e përshkrimit të njerëzve, uniformiteti dhe
vetëlavdërimi i intervistuesve të improvizuar, është shoqëruesja kryesore në
disa faqe të saj.
Risitë janë dhënë të prera me thikë, se kështu është dhe nuk
ka ndryshe. Si nuk u gjet një dëshmi autentike në asnjë librari, arkiv
shtetëror ose bibliotekë private, si fjala vjen, një certifikatë e lindjes ose
të regjistrimit të një shqiptari (në shtetin e Luizianës), që para 150 viteve
paska ardhur në ShBA dhe është vendosur në shtetin e Luizianës, ku “mendohet” se është “vendosur” edhe komuniteti më i madh shqiptar, të pakonstatuar nga
shtypi amerikan!?
Në libër mungon analiza e vendosjeve të emigrantëve në grupe
ose veçmas dhe dëshira ose prirja e emigrantëve për t’u marrë më shumë me
bisnesin se sa me shkollimin apo prirjet për t’u integruar si lider shoqëror
ose politik (karrierë profesionale), dukuri kjo shumë e përhapur në trojet
etnike shqiptare.
A nuk e tregon këtë suksesi apo ekzistenca e 24 perandorëve
me origjinë ilirë në periudhën e Perandorisë Romake (Romë dhe Konstandinopojë)
apo drejtimi e shërbimi me besnikëri në Perandorinë Otomane të 45 kryeministrave
(vezirave) me origjinë arbër apo shqiptar!?
Kush nuk do të kishte dëshirë të lexonte ecurinë e integrimit
të shpejtë me sukses e pa vetëmburrje në universitetet amerikane të emigrantëve
rinj, që janë shumë më lart shkollarisht se parardhësit bashkatdhetarëtë ardhur
dikur nga Shqipëria, Kosova, Mali i Zi e Maqedonia, se sa të lexojnë për të
asimiluarit “shqiptar”, që nuk dinin as shkrim as këndim.
Pipa vuajti në burgjet komuniste
Prof. Arshi Pipa lindi në
Shkodër, në një familje intelektuale të qytetit antik.
Pipa, diplomohet për filozofi, në Universitetin e Firences,
në vitin 1942. Ai dha mësim në Amerikë në Kolegjin e Arkansasit si profesor i
filozofisë dhe më vonë si profesor në Universitetin e Minesotës, ku ligjëroi
letërsinë italiane.
Mësimet fillore dhe të mesme i mori në
vendlindje, të parat te Kolegji Saverian e më tej për 8 vjet në Gjimnazin e Shkodrës në degën
klasike, që e përfundoi më 1938.
Me përkujdesjen e të atit për edukatën
fetare, ndiqte mësime në medrese pasditeve.Më
1936 me poezinë Në lamën e luftës fitoi çmimin e tretë në një
konkurs poezie të shpallur nga e përkohshmja katolike Cirka.Më pas studioi
Letërsi e Filozofi në Universitetin e Firences, laureoi me tezën Morali dhe feja tek Bergson.
U kthye në Shqipëri dhe nga viti 1941
dhe deri në fund të vitit 1944 dha lëndën e filozofisë në Licetë Shtetërore të
Tiranës, Shkodrës dhe të Durrësit. Në vitin 1944 drejtoi revistën Kritika,
botuar nga Myzaferi.Kur Lidhja
e Shkrimtarëve nisi botimin e organit Bota e Re, Pipa
me Kutelin ishin
të vetmit jokomunistë në këshillin drejtues.
Ai mori pjesë në Kongresin e Parë të
Lidhjes në tetor të 1945, drejtuar nga Skënder Luarasi. Për pak kohë, në vitin 1945, qe mësues i italishtes dhe i
gjuhës shqipe në Kolegjin e Mësuesve, Tiranë.
Pasi u arrestua miku i tij Hysen
Ballhysa më 4 dhjetor 1946, Pipën e arrestojnë më 27 prill 1947 dhe pas tyre u
arrestuan edhe Preng Kaçinari me poliglotin Pashk Gjeçin.
Pipa u akuzua se gjatë kohës së luftës
kishte "drejtuar revista me ideologji fashiste për të mashtruar popullin dhe për të maskuar okupacionin fashist" dhe
se vijonte punën me studentët e vet duke e akuzuar pushtetin komunist si terrorist,
akuza për të cilat u dënua me 20 vjet heqje lirie.
Pipa u burgos dhe vuajti në burgjet dhe
kampet e shfarosjes (Durrës, korrik 1948 Vloçisht, nëntor 1948 Gjirokastër, Korçë, Artizanati
i Tiranës, Burrel etj.), ku përveç punës së detyrueshme u bë një nga dorëzanët e
mësimdhënies së letërsisë, filozofisë dhe gjuhëve përgjatë dënimit,ku shkroi
librin me poezi Libri i Burgut.
Familjen e shpërngulën disa herë derisa
në nëntor 1949 bashkë me 20 familje të tjera të persekutuara i shpërnguli në
disa shtëpi boshe në plazh. Gjatë rrugëtimit, i ati që ishte i paralizuar,
ndërroi jetë.
Lirohet më 26 prill 1956 dhe një natë
të fundverës së 1957 arratiset bashkë me të motrën, Fehimen. Vendoset në
Sarajevë deri në vitin 1958.
Prof. Pipa oktor në filozofie në SHBA
Disidenti Pipa emigroi në Shtetet e
Bashkuara më 1959. Në fillim punoi si arkëtar në një hotel në New York.
Emërimi i tij i parë ishte në kolegjin
Philander Smith, Little Rock, Arkansas, ku ligjëroi për filozofi më 1960. Vitin
akademik pasues, drejtoi departamentin e gjuhës italiane në City University,
Georgia, në Shkollën e Gjuhëve dhe të Gjuhësisë dhe në të njëjtën kohë jepte
mësim filozofi, në Kolegjin e Arteve të Lira (verë 1961 dhe 1962).
Ka qene pedagog i gjuhës italiane në
universitetin Kolumbia në vitet 1961-1962, dhe profesor i asociuar i gjuhës
italiane, në universitetin e Delfit, Garden City, dhe, në të njajtën kohë,
gjatë verës, dha filozofi në Kolegjin e Arteve të Lira..
Në vitet në vazhdim ligjëroi tema
filozofike në kolegjin Adelphi Suffolk. Nga viti 1963-1966 ishte profesor i
asociuar në vitin akademik 1963-1964 në departamentin e gjuhës italiane, në
universitetin e Kalifornisë,
Berkley.
Atje jepte kursin e letërsisë moderne
italiane dhe drejtonte seminaret e kritikës letrare, (De Sanctis, 1963, Kroçe,
1964, Viko, 1965), po ashtu si dhe në gjuhën shqipe, letërsi dhe folklor më
1965, si dhe filozofi romake.
Në vitin 1966, drejtoi disertacionet
për gradën e doktorit në filozofi (Ph.D).Përkrahu lëvizjen studentore të
Berkley University të Kalifornisë, e njohun si “Free speech movement”, dhe
arrin të bëhet kritik i paanshem i poltikës.
Nga viti 1966, ka qenë në fakultetin e
Universitetit të Minnesota-s dhe Minneapolis, fillimisht si profesor i asociuar
(1966-1969), dhe më pas si profesor i gjuhës italiane, në departamentin e
gjuhëve frënge dhe italiane (Departamenti i Gjuhëve Romane gjatë vitit 1968).
Prof. Pipa Arriti të jetë pjesëtar i
Universitetit të Minesotes, si anëtar me të drejta të plota dhe gjithashtu
kontribuonte në planifikimin, hartimin dhe ndarjen e diplomave të studimeve të
gjuhës italiane.
Programi për gradat e master-it u
themelua në vitin 1968, ndërkohë ai ishte drejtues i programit master
(“graduate school”) në gjuhën italiane. Temë-diplomat për master dhe
disertacionet e PhD u shkruan dhe u miratuan nën drejtimin e tij.
U ka dhënë mësim kurseve të
ekstrakurrikulare të gjuhëve, të ndara në kurse të ulët dhe të larta, kurseve
të qytetërimit dhe të kulturës në anglisht, dhe në veçanti, kurseve
ekstra-kurrikulare për shkrimtarët e mëdhenj, (Dante, Bokaçio, Manzoni,
Leopardi), në zhanret e “Poezisë kalorësiake”, “Letërsisë Utopike”, dhe temat
krahasuese (Marksizmi dhe Ekzistencializmi në tregim dhe dramë), përfshi
seminaret (Ungareti dhe Montale, Viko dhe Kroçe).
Ai ka dhënë mësim bashkërisht, kurseve
të diplomuara të gjuhëve frënge dhe italiane, (Simbolizmi Francez dhe
Hermetizmi Italian, Romantizmi në Francë dhe në Letërsinë Italiane), duke
pasuar me themelimin e programeve të master-it, në gjuhët Frënge dhe Italiane
(1970), të konceptuar dhe hartuar me iniciativën e tij.
Me daljen në pension u vendos
përfundimisht në Washington, D.C., pranë së motrës, ku edhe mbyll sytë...
Editori Pipa ishte i mprehtë në analizat e temave bashkëkohore
Pipa, shquhet për veprimtari botuese në
larmin e shtypit periodik. Ai ka qenë botues dhe kryeredaktor organesh letrare
e shkencore.
Në vitin 1944, kur Shqipërija vuante
nën pushtimin e huaj, në një moshë të re nxori revistën Kritika Letrare, në të cilën dallohet për trajtim original dhe
objektiv të personaliteteve të letrave shqipe; veçori që do ta shoqërojë ate
gjithnjë më vonë, kur do të shkruaj veprat madhore në këtë fushë.
Në faqet e revistës ravijëzoheshin
kulmet e letërsisë e të kulturës shqiptare si Noli, Konica, Migjeni.
Kulme në historinë e kritikës sonë
letrare kanë mbetur edhe këto punime të Pipës.
Eseja e shkruar për Konicën e dëshmon
atë si një kritik të kategorisë së parë.
Në vitet 1945-1946, qe anëtar i
redaksisë së revistës Bota e Re. Më 1987, anëtar i redaksisë së revistës tremujore
për mendimin kritik Telos (Kaliforni).
Në vitin 1990, filloi të botoj në Washington
D. C. revistën “Albanica – A quarterly
Journal of Albanological Research and Criticism”, revistë me vlera të mëdha
shkencore albanologjike.
Mbas tre numrash, për arsye financiare,
u ndërpre ky botim aq i nevojshëm e i rëndësishëm sidomos për paraqitjen para
botës të gjendjes së vertetë ekonomike e politike të trojeve tona, dhe
shkencave albanologjike.
Mbrojtja e çështjes shqiptare në të gjitha
trojet tona qe qëllimi i revistës. Numri i parë iu kushtua “Tragjedisë së
Kosovës dhe aktorëve të saj”. Në ballin e revistës u vizatua harta e Kosovës së
bashku me pjesën veriore të Shqipërisë.
Së bashku me shkrimtarin dhe publicistin e mirënjohur malësor
prof. Martin Camaj ishin disidentë, që punuan në mërgim dhe që dhanë një
kontribut të madh intelektual në fushën e gjuhësisë, letërsisë, filozofisë,
sociologjisë dhe publicistikës.
E
njëjta indiferencë edhe në 22-vjetorin e vdekjes së Arshi Pipës. Sot është dita
kur kritiku, poeti, publicisti, u nda nga jeta në SHBA, ndonëse për asnjë
moment nuk u nda prej Atdheut të tij të lindjes.
Pothuajse
cdo vit ka heshtje rutinë ndaj figurës së madhe të intelektualit të shquar
prof. Arshi Pipa.
Kjo
për faktin e keq, se institucionet kulturore, letrare dhe kulturore në Shkodër
(Bashkia e qytetit), Tiranë (Akademia e Shkencave të Shqipërisë), etj., vazhdojnë
të sundohen nga ish përfaqsues të rregjimit komunist, të cilët kanë pushtet
kudo, duke vazhduar ta urrejnë kritikun e pafalshëm të tyre prof. Pipën, për
inerci të diktatorit dhe diktaturës së largkjoftit të Dullës së Gjirokastrës.
Heshtje
varri. Asnjë fjalë nga institucionet e Tiranës, por as ato lokale, në Shkodër,
të vetëquajtur nga e kaluara si “djepi i
kulturës”.
I
vetmi rast pozitiv është fakti se studiuesi dhe pedagogu i Fakultetit të
Histori Filologjisë, Lisandri Kola, ka pasur një përballje të hapur publike.
Për
më tepër, dy
herë me radhë (përmes gazetës “Panorama”), Kola i është drejtuar Bashkisë së
Shkodrës për ngritjen e një memoriali kushtuar Pipës, por indiferenca është ajo
çka ka pasuar si gjithnjë pseudopushtetarët që hapur mohojnë qytetarët e vet, që
janë ndera dhe krenaria e qytetit tonë.
Por
njerëz të mirë ka kudo. Kështu ndër homazhet e pakta, duket të jetë ai i
revistës “Kens”, botuar nga Lisandri dhe Aristea Kola, me një Komisi Shkencore
e përbërë nga Arben Prendi, Çezarin Toma, Dhurata Shehri, Edlira Tonuzi,
Persida Asllani, Marsel Nilaj, Vjollca Osja, Vinçens Marku, ia ka kushtuar këtë
numër pikërisht prof. Arshi Pipës.
Ai
përfundoi arsimin e mesëm në vendlindje, e më pas studioi për filozofi në
Universitetin e Firences (Itali).
Prej
vitit 1941-1946 Pipa dha mësim në shkolla të mesme të Tiranës e Durrësit. Gjatë
viteve ’40, emri i Pipës do të ndeshet në shtypin e kohës.
Ai
do të botoj poezi dhe kritika. Në vitin 1944, edhe pse në moshë fare të re, ai
bëhet botuesi i revistës letrare Kritika, një nga më të rëndë- sishmet e kohës
së vet, në të cilën ai botoi traktate për kritikën letrare, përse duhet dhe a
kemi.
Përveçse
botoi kritika të autorëve të ndryshëm të kohës, ai vetë mori në shqyrtim veprat
e Nolit, si dhe ushtroi kritikën e kritikës, duke u përballur me të tjerë
kritikë, si në rastin e Mitrush Kutelit. Pena e tij prej kritiku ishte goditëse
dhe nuk do të kalonte pa u vënë re.
Por
ky udhëtim nuk do të zgjaste shumë. Me vendosjen e pushtetit popullor, Kritika,
ashtu si edhe gjithë simotrat e saj, u mbyllën.
Në
prill të vitit 1946, Pipa u burgos nga regjimi komunist dhe vuajti për dhjetë
vjet (1946-1956) në burgjet dhe kampet e punës në Durrës, Vloçisht, Korçë,
Tiranë, Burrel etj. Atëherë lindi edhe libri me poezi Libri i Burgut.
Pasi
del nga burgu, arratiset në vitin 1958 dhe vendoset përfundimisht në Shtetet e
Bashkuara të Amerikës.
Ndonëse
nuk e pati të lehtë, ia doli të bënte atë që dinte të bënte më mirë, të jepte
mësim në universitetet më të dëgjuara të SHBA. (Kolumbi, Kaliforni, Minesota
etj.), si dhe të shkruante e të botonte poezi, estetikë, filozofi dhe kritikë
letrare.
Ka
shkruar “Lundërtarë”, “Libri i Burgut”,
“Rusha” dhe “Meridiana”, pak të njohura nga lexuesi shqiptar, si dhe
“Tipologjia dhe periodizmi i letërsisë shqiptare”, “Fan Noli si një nga figurat
kombëtare dhe ndërkombëtare shqiptare”, “Humanistët italoshqiptarë”, “Bisedë
përmbi Kadarenë”, “Fenomeni Kadare” etj.
Disa
vite më parë u botua vepra e tij filozofike “Skica e një konceptimi mbi jetën
plotësuar me Mbi gjeniun”, shkruar në gjuhën italiane në burgun e Burrelit, në
vitin 1955. Ndërkaq ka ende shumë për t’u botuar dhe njohur për Arshi Pipën.
(Revista Kens, Pipa – Epus, Numër Special, 2017)
Mllefi kundër
Professor Emeritus Arshi Pipës
në mediat e “djathta” në vendlindje
Miku
im shkodran Bep Kuqani ish i burgosuri politik, njëkohsisht ish-bashkëvujtës me
të ndjerin prof. Arshi Pipa, para se të ndërroi jetë këtu nëNew York, më dhuroi
dorëshkrimin e tij mbi prof. Arshi Pipën.
Ai
ndër të tjera, me një shqetësim të madh më shprehu indinjatën e tij ndaj gazetës
gjoja të “djathtë” me emrin e cuditshëm 55, tëdatës 4
tetor 2002
(që cirret se përfaqson nenin 55 të agjitacion e propagandës të ish Kushtetutës
së Shqipërisë të kohës së komunizmit, që e mban vetën të “pavarur”, kundërkomuniste
e rrjedhimisht e spektrit të djathtë, t’i lejojë vetës botimin e shkarravinave
të tilla, plot mllefe dhe urretje kundër një disidenti të mirëfilltë kunërkomunisti
dhe përsonaliteti të madh si prof. Arshi Pipa.
Kështu nën titullin: “Hetim i ri për vrasjen e Mehmet
Shehut”, gazeta 55 synonte të njolloste padrejtësisht një ndër figurat më
të mëdha e më të pastra të disidencës komuniste, që mund të quhet me të
drejtë krenaria e
kësaj desidence, jeta dhe vepra e të cilit e kanë nderuar dhe do t’a nderojnë
gjithmonë Shqipërinë dhe shqiptarët e kudondodhur, sepse e tillë ka qenë e do
të mbetet figura e të mirënjohurit Profesor Emeritus Arshi Pipa.
Pipa,
Apostull i Demokracisë
Për disa dekada në SHBA, Boston dhe New York, në drejtim të
gazetës Dielli, organ i Federatës Panshqiptare Vatra, kanë vepruar
personalitete të shquara në lëmin e atdhetarisë dhe të gazetarisë shqiptare,
sikurse shkruan editori Anton Çefa.
Kështu njeri pas tjetrit editorë të Diellit, sipas radhës
kanë qenë: Fan Noli, Faik Konica, Kristo Floqi, Kristo Dako, Paskal Aleksi,
Dennis Kambury, Kostë Çekrezi, Bahri Omari, Loni P. Hristo, Andon S. Frashëri,
Andrea D. Elia, Nelo Drizari, Qerim Panariti, Xhevat Kallajxhi, Eduard
Liço.
Më vonë, në vitet 1990-1994, gazeta ka kaluar në duar të
ndryshme. Në vitin 1990: Din Derti;
1991: prof.Arshi Pipa (korrik, gusht-shtator); Gjon Buçaj,
Agim Karagjozi, Agim Rexhaj, me asistencën e Tahir Deskut (tetor-nëntor); prof. Arshi Pipa (dhjetor); 1992: prof.Arshi Pipa (janar, shkurt, mars,
prill, maj-qershor); Agim Karagjozi, Gjon Buçaj (korrik-nëntor) ; 1993:
Agim Karagjozi (janar-qershor, korrik-tetor, nëntor-dhjetor); 1994: Agim
Karagjozi (janar-shtator); Anton Çefa (tetor-dhjetor 1994 deri në numrin e
fundit korrik-dhjetor 2006) etj.
Gjatë kësaj kohe u intensifikuen
lidhjet e tij me Vatrën dhe Diellin. Gjithnji, ai ka qenë bashkëpunëtor i zellshëm
i Diellit.
Shqetësimet e tij për gjendjen e Vatrës,
në këte kohë, dhe mendimet e tij për prosperitetin e saj, ai i shprehu, së
pari, në Dielli, në artikullin e gjatë “Për
riorganizimin e Vatrës”, (nr. i 16 gushtit 1983) dhe në fjalimin e rastit
të 28 Nandorit 1986, “Për shpëtimin e
Vatrës”, që u botue në Diellin e 28 shkurtit, 1987.
Më duket se Arshiu ka dhënë përcaktimin
ma të saktë dhe ma të bukur për Vatrën: “Vatra asht nji monument historik i
vetëdijes dhe kulturës kombëtare”.
Ai ka shkruar me dhimbje kraharori për
gjendjen e mjeruar të Vatrës dhe ka vlerësue lart prestigjin e saj ndaj
organizatave të tjera të diasporës, gja qi i jep mundësi e avantazh asaj t’i
bajë nji sherbim të madh kombit, “i cili do të ketë vlerë më të madhe nëse
Vatra mban një qëndrim sipërpartiak dhe sipërqeveritar”. “Ndërhymja e saj,
shkruen Pipa, asht sidomos e randësishme ndër raste kur të drejtat e
kombit shqiptar cenohen ose rrezikohen”.
Në pranverë të vitit 1991, Pipa u
zgjodh kryetar i Vatrës, pa qenë anëtar i saj, detyrë në të cilën qëndroi vetëm
një vit, sepse në qershor të 1992-shit, nuk u rizgjodh.
Ai e mori kryesinë e Vatrës me të
vetmin qëllim për ta vënë atë në shërbim të problemeve me rëndësi të
jashtëzakonshme historike, që dolën para kombit tonë: zhvillimeve demokratike
në Shqipëri dhe zgjidhjes së problemit të Kosovës.
Gjatë kësaj kohe tepër të shkurtër, ai
iu kushtua me të gjitha energjitë rimëkëmbjes së Vatrës, dhe kreu shumë punë me
vlerë.
Në Albanica, në nr. 3-4 të vitit 1992,
në shkrimin On Vatra and Dielli, ai ka shkruar me hollësi për to.
Prof. Pipasiarsimtar, publicist, poet, gjuhëtar, kritik letrar, përkthyes dhe pedagog shqiptar, i ofroi Perëndimit të dhëna të dorës së parë mbi gjendjen e shkrimtarëve dhe intelektualëve në vitet e para të Shqipërisë staliniste.