| E hene, 09.09.2019, 08:10 PM |
KANGJELA E MALLIT TË PARË
Tregim meditativ
Kujtimit
të poetit Zef Serembe
Nga Resmi
Osmani
Strigari,Kalabri,
maj 1874.
Dielli
ishte ngritur mbi det në lindje. Nga dritarja vërshonin vrundujt e dritës së
artë të ditës së re, me magjinë këndellëse
e të hareshme të majit, që të grishte për
të jetuar gëzueshëm së toku me dalldinë e hovshme të natyrës së ringjallur.
Në
vetminë e dhomës së heshtur, Zefi qëndroi para pasqyrës. Po kundronte veten: i
gjatë, i hollë si lumak[1],
por shpatullgjerë, leshra të gështenjta, ndarë me nje vijë në mes të krehura anash e të hedhura prapa, balli i
lartë prej mentari, vetullat e trasha u
bënin hije syve të menduar ëndërrimtarë, hunda e drejtë, goja e vogël me buzë të
rrepta,mustaqe të plota, të spërdredhura. I hijshëm e burrëror. Psherëtiu. Kjo
ishte dukja, ajo që shihnin edhe të tjerët. Ai shihte atë që s’dukej, por
ndjehej, që të tjerët s’mund ta shihnin. Zemrën e tij, të vuajtur, të vrarë e të
helmuar, shpirtin e paprehje,dokëndisur nga fati i prapët, që e godiste me hobe
e shigjeta hidhërimi, mendime herë të vrullshme e herë të paqta, hem të gëzuara
e hem të dëshpëruara, hem të ëmbla si mjalti e hem te idhëta si farmaku, që i çartnin
mendjen, trupin e shpirtin e sido që ato të ishin, çuditërisht, prej tyre
buronte rrëkeja e vrullshme e vjershave, që tingëllonin si kambana, herë me
hare, e herë përzishëm, me ato fjalë, që ishin klithma e jetës së tij, e
shpirtit të vuajtur e të sfilitur nga sëmundja e varfëria. Klithma, rënkime e
lot për dashurinë e pafat, për atë që ishte më e bukura e vashave. Dëshperimi për
mizoritë e jetës, varfërinë, dhe brenga që s’i shqitej asnjëherë: për mëmëdheun,
Arbërinë e robëruar përtej detit.
Këto
ishte duke menduar, kur ndjeu hapa të lehta, pastaj një dorë në sup. Ishte mëmëzonjë
Maria. Ai u kthye ballas. I buzëqeshi, ashtu si mund t’i buzëqeshet mëmës, por
buzëqeshja ishte e trishtuar, e dhimbshme, si të vinte nga një botë e largët.
Shikimi i mëms, me pamjen e saj të dashur
, nuk e fshihte dot vuajtjen dhe brengën për djalin e saj të parë. I dukej i
lodhur,i përhumbur, i mërzitur, i ligur
e i fitiqur[2].
-Zdrigu[3]
të hamë sillën. Sapo e kam pjekur kafen.
-S’më
hahet mëmëzonjë,por një filxhan kafe do t’a rruf.
-Duhet
të hash, të marrish veten, je hequr si të kesh shkuar një lëngatë. Eja.
Françesku me Maria – Antonian po na presin.
Polenta[4]
e përvëluar me gjalpë, avullonte dhe ermironte kuzhinën. Zefi thërrmoi mbi të
edhe pak djathë dhe mori disa lugë, por
fyti i ishte lidhur, e la lugën mbi tryezë dhe mbushi nje filxhan kafe që e pinte
pa sheqer. Heshtje. Dëgjohej vetëm tringëllima e lugëve. Françesku i hidhte të
vëllait ca vështrime që s’ishin miqësore. Nga koha kur Zefi nisi të vjershëronte
dhe kur nuk i zinte vendi-vend. Edhe tani kishte një muaj mërguar nga katundi.
Me një shkop në dorë, një torbë me libra e letra n sup dhe kapelen e zezë mbi
krye, si pelegrin i vetmuar, ngarendëte në katundet arbëreshe të Kalabrisë,
Molizes dhe deri ne Siçili, në Horën e Arbëreshëve, si i thonë, ku rafsha mos u
vrafsha. Françesku nuk mund ta dinte se në ato rrugëtime, i vëllai s’ishte vetëm.
I rrinte në krah Muza,mendimet që buisnin vetiu si një lumë i rrëmbyer e që në
zemër, vrundullonin gjakun dhe ngjallnin përfytyrimin, për tu ngjizur në vargje të kangjelave[5]:
për më të bukurën e vashave, për dashurinë dhe mirësinë, për arbërinë e
roberuar, për dhimbjet dhe brengat e jetës. Ngado shkonte, këndonte si bilbil,
rrefente si përralltar, njerëzit e donin, e gostitnin me nga një kupë verë dhe
e ftonin nëpër shtëpira për të bujtur. Françeskut, që s’dinte nga ato, dinte që
shtëpia s’mbahet me kangjela. Atij i kishte mbetur mbi vete barra e familjes.
Edhe Maria-Antonia dukej e trishtuar. I kishte shkuar të njëzetat, askush në
katund e jashtë katundi se kërkonte për nuse , jo se s’ish e pashme, por ngaqë
ata ishin të vobekët dhe ajo e papajë. Edhe pse s’e thoshte, në heshtje, bënte
fajtor të vëllanë. I dukej vetja si lëneshë fatpadalë. Zefit heshtja iu bë e rëndë.
Muret e shtypnin,i merrnin frymën. Deshi
të mbetej vetëm. Vetmia dhe udhëtimet ishin natyra e tij. Hapsira, ajri, drita
dhe dielli, muzgu gushëpëllumbi, netët me kupen e yjëzuar të qiellit ishin bota
e tij. E në këtë botë, nga shpirti që ngazëllehej, vetiu buisnin kangjelat,
sipas herës: Herë të gëzuara, herë të trishtuara, që i këndonin hem bukurisë së
vashës, hem vuajtjeve te shpirtit. Shpirti i tij ishte si korda e tendosur e
harpës, si bilbili këngëtar.
U
ngrit dhe zbriti në kopsht. Kopshti
ishte nën shtëpi, një rrip tokë buzë përroit, me ullinj kurorëmëdhenj,
portokalla, ca rrënjë limon, fiq gjetheshumtë dhe vreshti i vogël nga i cili
siguronin verën e vitit. Kjo ishte pasuria që u kishte lënë babai, Mikelanxhelo
Serembe, i dënuari me vdekje, rebeli kryengritës që e çoi jetën luftrave dhe në
arrati. Ca të pakta ara që kishin, të mbetur në varfëri, i shitën kur babai
ishte i arratisur. Zefi krenohej me të atin. Nderi dhe emri që u kishte lënë
ishte trashëgim më i vyer se pasuria. Për
të ishte burrë i vërtetë. Ndjente dhe besonte se hovet e shpirtit,rebelizmin,
vrullet, pakënaqësinë për padrejtësitë, dashurinë për Arbërinë, lirinë dhe
gjithçka të vyer në veten e tij, e kish të trashëguar nga ati. Po nga mëma e
fisme, bijë e derës së dëgjuar të Toçve? Me siguri butësinë dhe ndjeshmërinë e
shpirtit, dashurinë për të bukurën , natyrën e saj ëndërrimtare, besimin në tënzot
dhe dashurinë drithëruese që kishte për ta, fëmijët e saj.
Maji
frymëngrohtë e dritëshumë kishte ngjallur e dalldisur natyrën, vrulli jetësor
ndihej gjithandej: te toka e vlagët që i jepte jetë bimësisë, në harlisjen e
çeljen e luleve të limonave dhe portokallit, ullirit dhe hardhive, që i jepnin
ajrit aromën ëmbëlcake të mjaltit. Gjithçka: zogjtë e fluturat, bletët dhe
kandrrat përjetonin dalldinë e kurthit që u kishte ngritur pranvera: çiftëzimin,
kurthin e dashurisë. Zgjodhi të ulej nën trungun e një ulliri të moçëm, në një
lëndinëz, qilimin blerosh të së cilës e qëndisnin kaptinëzat e luledeleve dhe të
tjera lule të kaltra e të trëndafilta. Hodhi shpatullat pas trungut të ullirit
dhe e treti shikimin nga lindja. Përrenj, hone, kodra, udhëza dhe monopate që të
çonin në katundet arbereshe. Më tej mali i Polinit, ku hapej një grykë e gjirit
te detit që kaltëronte dhe sillte në breg suvalat shkumëbardha që vinin nga
brigjet e Arbërisë. Atij i erdhën ndërmend vargjet e kangjelës “Rrutullupë[6]”,shkruar
vite më parë :Arbëria që pas detit na
kujton/ se na të huaj jemi te ky dhe,/ sa vjet shkuan! E zemra nuk harron/se për
turkun qëndruam pa mëmëdhe. Në të mëngjër e të djathtë të Strigarit ishin
Maqi, i mësuesit dhe vjersjëtorit Jeronim De Rada dhe Mbusati, i poetit Jul
Variboba. Ç’farë magjie kishin këto vënde që lindnin poetë dhe buronin këngë? Apo
ishin njerëzit, arbërorët që ua jepnin këtë vlerë? Më tej në vargun e kodrave
katundet e tjerë arbëreshë. Zefi psherëtiu. E dhimbshme historia e arberorëve të
tij. Kur u shpërngulën nga Mëmëdheu, këtu i seliti Mbretëria e Napolit, në toka
të shkreta, dhe ata u ngulën në këto kodra, përballë lindjes dhe detit, përball
Arbërisë, si shqiponjat në malet e vendit të tyre. Ja rrëmbyen me mundim tokën
shkëmbit dhe ngritën shtëpitë, mbollën ullinjtë e vreshtat, sollën dhe ruajtën
gjuhën e ëmbël, zakonet, besimin, emrat e shënjtorëve. Ai kishte pyetur.Katundi
i tyre vinte nga Struga e Arbërisë, buzë liqenit Ohrid, ku buronte lumi Drin që
i binte mespërmes Arbërisë. Me këtë emër e pagëzuan ata në vitin e largët 1540
vendngulimin e ri: Strigari, e jo San Kozmo, si i thoshin vendasit.
Poeti
u përmend nga këto ëndërritje nga kënga e kukëzës[7],
që vinte nga lisat matanë përroit, sipër kroit. U bë sy e veshë: kuku, kuku,
kuku,këndoj qyqja. Dhe ai vargëzoj ”Kukëz
moj kukëz, /duke bërë kuku, kuku,/ thuaj sa vjet do të rronj? Numëroi,
arriti deri në njëzet, pastaj kukëza e preu këngën.Thoshin se po ta dëgjoje kukëzën
esëll dhe ti numëroje troparet, aq vite do të rronje. Ai kishte shkelur në të
tridhjetat. Edhe njëzet, bënin pesëdhjetë. Epo s’ishin pak, por jo dhe shumë! Përroi
rridhte ngjitur me kopshtin e tyre. Që aty nuk dukej, shtrati ishte i thellë
dhe mbulohej nga degët e bimësisë së harlisur.Më posht në pllakat e bardha të
gurëve, gratë dhe vashat e fshatit lanin teshat. Lanin dhe këndonin. Prej andej
vinte jehu i këngës së tyre. Ato nuk
lanin vetëm teshat te uji llagar, por dëlirnin edhe zemrat e tyre në këngë e gëzim. Dhe ai i uroj vashat: “Ditë të bardhaë“ o vasha, ja urimet,/ se unë shkoj atje ku më shpie
tufani,/ dhe kthehen te katundi psherëtimat. Matanë përroit, nën rrugën që
shkonte për në Vakarico, ishte kroi i Don Engjullit. Kroi ishte përballë shtëpisë
së Serembeve. I ndërtuar me mur guri, uji rridhte nga tre sylynjarë. Vinin e
mbushnin ujin e llagartë[8]
vashat e katundit, që sillnin gaz e hare. Po aty vinin edhe trimat që të
shikonin vashat.
Ah
ai krua! Bashkë me ujin e tij rridhte edhe jeta e fshatit, po të kishte gojë e të rrëfente, kushedi se sa zemra do të
lëndonte, por ai dinte vetëm një këngë, atë të murmurimës, këngën e ujit, që është
si kënga e jetës. Zefit i kujtohej si të kishte ngjarë atë çast ajo ditë maji e
magjishme, e dhjetë viteve të shkuar, që tronditi jetën e tij. Ditë e trëndafiltë,
me dritë lbyrëse, me atë fllad të njelmët e të freskët që dërgonte deti, me
aromën e luleve dhe cicërimën e zogjve. Si sot, ishte shtrirë mbi bar e lule në
kopsht.Sindozot, ndihej çuditshëm. Një molisje e mall që drithëronte zemrën e që
vrundullonte gjakun, që nuk e pikaste nga i vinte. Kishte në të ngrohtësinë e
diellit,dritëzimin e hënws dhe yjeve, këngën e zogjve, amzën e tokës së vlagët,
misteret e muzgjeve dhe agimeve. Ishte një thirrje e brendshme për diçka të pa
përfytyrueshme, e një malli të mjegullt për vashën e ëndrrave. I kredhur në të,
shpirti diç kërkonte. Por çfarë? E dinte, por s’guxonte t’ia thoshte vetes. Mendoi
se ishte faji i majit. Tok me këtë këndellje, më pas vinte njëfar mpirje e
topitje, mërzia dhe vetmia. Në një të
tillë ditë, në mëngjes, tejet i pushtuar nga ndjenja të trazuara, dëgjoi
kambanat e kishës që thërrisnin besimtarët në meshën e së dielës. U nis për
atje se mos kushedi, i fanepsej vasha hirplotë e ëndrrave të tij, që ai e
kërkonte por dot s’e gjente. Vashat po vinin, zënë dorë për dore, plot gaz e
hare, por asnjë s’iu duk e mirë, ashtu si ai kishte dëshirë. Por papritur,
pakëz e mbodhisur e çap ngutur, u shfaq një vashë, që kur u afrua, ndriçoi
gjithë sheshi, i shkëlqenin ata sy që nuk shihnin asnjeri. ”Sa e bukur”- tha
ai. Si një fluturëz e lehtë, hyri në kishë. Ai priti në oborr sa mbaroi mesha,
por ajo kaloi dhe s’ia hodhi sytë. Bukuria e saj e goditi në shpirt.
Që
ahere kishin kaluar dit. Me atë vashë në sy, e la kopshtin dhe mendueshëm ngau
për te kroi. Ç’të ishte ,mos i bënin sytë, mos ishte pjellë e mendjes dhe
përfytyrimit ajo që po shihte? Jo, ishte e njëmendët, ajo që kishte hasur te
oborri i kishës. Ishte vasha që po
mbushte buljerën. Jo! Ajo nuk ishte vashë, por një krijesë prej uji e drite,
shtojzavalle, zanë e ujrave të burimeve. I mbetën sytë mbi të: e bukur si asnjë,
e hollë, shtat selvi, flokët ndarë në mes dhe rrethas gërshetin e zi, që i fekste
ballin që i ndrinte si gryka e detit në agimin e ri. Pale sytë! Të zez e tërë
mend e mall të thellë, në mes faqes i qesh hunda e hollë, faqemollë, buza si
merxhan, dora dhe qafa me dritë
qelibari. I shtangur ai s’ia hiqte sytë. Edhe ajo e pa drejt , por një grime. Atij
iu duk se dy shigjeta dolën prej tyre dhe e goditën në zemër, pastaj si e turpëruar
, uli qerpikët e gjatë mbi bulierën që po mbushej. Poeti u ngazëllye:
-O
më e bukura e vashave të Strigarit, buzëqesh një herë që mua të mjerin të më ngresh në
qiell- dhe ajo i buzëqeshi turpshëm. Atëhërë ai guxoi dhe e kapi përdore. Ndjeu
se dora e saj e butë dhe e ngrohtë, dridhej si zemra e zogut kur bie nga
foleja. Ajo e hutuar nuk e kundërshtoi, ai e tërhoqi nga vetja. Fryma e saj
aromë vjollce i fshiku faqen, por në çast ajo vetembledhur u shkëput.
-Lëshoma
djalë dorën, se na shohin bota e do flasin. S’jam nga derë dosido, jam e fisme
e nga pari, të shquar për trimëri!
Këto
thoshte goja, por jo zemra.E pikasi nga zëri i ngashëryer dhe sytë e lbyruar e
si të avullt. Ngriti bulierën e shkoi. Ai e kuptoi se kishte gjetur atë që kërkonte,
vashën e zemrës. Me një të parë, që ishte si një flakë që e rrëmbeu, që kurm e
shpirt i dogji e preu. A se kishte takuar edhe Milosao Rinën te kroi? Kështu
dhe vasha e tij që iu shfaq si një ditmadhe pranvere, me buzën si lule mali, me
syrin që i ndrinte si yll, me ballin si qielli në verë. Ai bërtiti si i dalë
menç: “Të falem bukuri!”
U
kthye në kopsht. Edhe pse s’kishin kaluar pak orë, ndjeu mall. Një mall përvëlues e tronditës. Ajo
i mbeti në zemër, shpirt e në kujtesë e veshur me dritë. Vetiu gjithçka u kthye
ne vargjet e kangjelës. U nis me nguat në shtëpi, u ul në tryezë dhe zbrazi në
letër , me vrull e pa u ndalur “Kangjelën
e mallit të parë[9]”
ku i këndoi bukurisë e dashurisë , mallit që e zuri për vashën, se e donte me
gjith zemër dhe i bënte premtimin:
Ti
me mua vashëz eja
Se
të dua si veteja
Tok
të rrojmë te ky dhe,
Si
në zi e në hare
Tok
të rrimë në rini,
Tok
edhe në pleqëri.
Poeti
ishte i dashuruar dhe zemra e shpirti i këndonin si bilbil….
Psherëtiu
thellë. Që ahere kishin kaluar dhjetë vjet të palumtura , me zhgënjime, kishin
ndodhur shumë mjerime e derte, nga prapësitë e jetës, por malli i pashuar për
atë vashë, prushëronte thellë në shpirtin e tij.
Tiranë,
shtator 2019.
Shënim.Per të shkruar
këtë tregim, u morën për bazë vjershat e
Zef Serembes dhe libri i Prof.Nasho Jorgaqit”Udhëve të mergimit”