Njeriu i revoltuar si dominues!
Nga Dr. Ilir Muharremi
I
revoltuari na del më i mençur se i zoti, me jo-në,
nuk e duron kamxhikun, por thotë edhe po-në nga impulsi i parë. Nëse “jo” vërteton ekzistimin e një kufiri,
atëherë e bënë më të mençur të revoltuarin i cili papajtueshmërinë e shpreh. E
drejtë e lejueshme, por sipas Camus edhe konfuze si e drejtë, përse konfuze kur
ai mendon që ka drejtë kundër padrejtësive. Padrejtësitë nuk kanë peshë më
shumë se drejtësitë. Nuk janë konfuze sepse e drejta te Camusi është në
paramendim, jeta e tij shkatërron mendimin për drejtësinë. Revoltën e lidh me
ndjenjën si drejtësi absolute tonën, por ndjenja gjykon vet para mendimit,
qëllimi i të revoltuarit qenka dominimi dhe paraprija e të zotit, dukshëm shkel
mbi barazinë. Robi pohon po-në edhe jo-në, jo-në nga ndjenja pafajësia e arsyes
e cila i jep drejtësinë, po-në si padrejtësi që i bëhet. Çdo njeri dëshiron me
kokëfortësi të shpreh se ka në të diç që ja vlen, por të kemi kujdes në të, ai
paralajmëron zotësinë dhe ashpërsinë e tij. I revoltuari deri në një masë pranon
dëshpërimin dhe gjykimin që i bëhet, e pret kufirin që ta zotëroj shtypësin.
Nëse analizojmë heshtjen e të shtypurit, qëllimi i tij ishte mos dëshirë, mos
kërkesë, por ne veçanti ai kërkonte gjithçka që i kundërvihej, për të zotëruar.
Zotërimi vjen nga padrejtësia që i bëhet. Në momentin kur flet, shpreh jo-në,
para kësaj qe durimi si ngulmim i zotërimit të zotit që ecte nën kamxhikun e
tij. Camus revoltën e ngritë si vetëdijesim-impulsi që bredh diçka brenda të
revoltuarit që nuk është ndier deri në momentin final. “Robi i duronte të
gjitha keqtrajtimet përpara se t’i ngjallej impulsi kryengritës”, thotë Camus (Albert Camus, Njeriu i revoltuar, Prishitnë,
2010, fq.22.) Kryengritës ndaj padrejtësive që qenë të heshtura, deri në
momentin sfidues, i cili kërkon barazi, dhe në të njëjtën kohë zotësi. Më shumë
do thosha zotësi. Përse i revoltuari duronte dhe refuzonte në vete
padrejtësinë? Ai e dinte interesin e ngulimit të zotësisë më shumë se sa
lejimin e të drejtës. Humbja e durimit sipas Camus-it fillon me impuls që mund
të shtrihej në tërë atë që më parë ishte pranuar. Pranimi i duruar në heshtje,
dhe kundërshtimi dërgojnë robin në fuqinë e zotëruesit, duke e kthyer zotin në
rob. Barazia është vetëm qetësi e padrejtësive e cila esencialisht nuk durohet
nga të dytë. Në një farë forme robi mendon se ka të drejtë derisa zotëruesi
duhet të merr nga robi. Ajo që dikur ishte rezistencë tash është pushtet i mirë
për të. Camus nxjerr kërkesën e gjithçkaje të robit ose asgjënë. Revolta dhe
vetëdija bashkëjetojnë vetëm se errësira kaplonte heshtjen dhe i revoltuari me
pavetëdije ndjente dëshirë për të mirën e kundërthënies në formë totale të
sundimit, duke i mbështjell pas kënaqësisë. I revoltuari posedon me shumë fuqi
sesa i përuluri përjetësisht ndaj zotit, mirëpo në një farë forme vetëdija
posedon revoltën vetëm se duhet më shumë besuar në të drejtat e kënaqshme, për
ta provuar forcën e refuzimit. Nuk është qëllimi vetëm te padrejtësia dhe
durimi i kohës, gjendja kërkon sfidën e zëvendësimit të pushtimit dhe shtypjes,
jo bashkëveprimit dhe barazisë, shkundjes së padrejtësisë për nivelizim të
drejtësisë. Camus nuk e shpreh qartë fenomenin e lindjes së njeriut që shkon me
revoltën si pretekst, dhe sundimit si qëllim. Ai arsyeton forcën e të
revoltuarit si përulje vetëm ndaj vdekjes duke parë këtu lirinë. “Më mirë të
vdiset në këmbë, se sa të jetohet i gjunjëzuar”, thotë Camus. Të vdiset në
këmbë nga kërkesa e sfidës së paarritshme brenda qëllimeve të drejtësisë
ekzistenciale e cila mbështetet te kryengritja për qëllime përfituese sunduese.
Në një farë forme robi ngritët kundër fatit, por fati qe shkruar para se të
lind ai. Ose ai korrigjon fatin në dobi të vetvetes duke lakmuar pas pushtimit
si e mira e ekzistencës.
Camus nga
autorët nxjerrë faktin se kalimi në të drejtën, nga e dëshiruara në të
dëshirueshmen, zakonisht të përgjithshme. Në revoltë vërehet kjo, e drejta
ngritët si zgjidhje, por bashkë me të shkon dhe dominimi si kënaqësi. Pasi që
revolta lind nga brendësia individuale e njeriut, në pyetje e vë jo veç nocionin
e individit, por edhe qëllimin e pushtimit të tij. Nga kjo nuk mund të iket.
“Të drejtat që një njëri merr janë në raport me detyrimet që ai i vendos vetes,
me detyrat me të cilat ai ndjehet i barabartë’ shkruan Nietzsche. E mira e tij
tani e tutje në radhë të parë është e përbashkët me egoizmin dhe të drejtën.
Camus merr pohimin e Schelerit duke potencuar revoltën si vetëhelmim, sekretim
i rrezikshëm i mbyllur në enë me një
pafuqi të zgjatur. Revolta turbullon,
ndihmon magmën vullkanike të qenies. Në anën tjetër vet Camus ndjen revoltën me
mbrojtjen e asaj që është. Bënë të pranueshëm diçka që ka e cila qe e
pranueshme nga vetë ai. Ai dëshiron të tjetërsohet nga ajo që është. Fjala
është për kryengritje, vullnet për pushtet me të cilin identifikohet çdo
ekzistencë. Camus fsheh pushtimin me imponimin, por prapë e njëjta gjë është.
Vetëm se imponimi është më i dyshimtë na raste kur shfaqet.
Revoltën
dhe artin Camusi e përqendron te refuzimi, por edhe te pranimi, ngaqë arti merr
nga realja. Artisti në llogari të veten merr nga e vërteta, ngaqë çdo esencë
është identike me të tjerat. Revolta e artistit bëhet e madhe sepse ngulmon për
unitet. Vepra e tij ka të drejtë sipas mendimit, e padrejta ngritët në fuqinë
dominuese, imponuese bashkë me revoltën. Të bukurën që nxjerr nga Platoni e vë
mbi botën, këtu ka të drejtë dhe vetëm bukuria lejon të revoltuarin të
dominojë. Në një farë forme Camusi fsheh këtë proces dominimi duke lënë të
bukurën të flasë. Revolucionarët e kohëve moderne dhe postmoderne aplikojnë
moralin duke mënjanuar të bukurën. Këtu revolta ka të drejtë në llogari të
artit. Ai nxjerr “Artin për progres” si një vend të përbashkët të rrimarë nga
Hugo-ja, që sipas Camusit pa mundur të jetë bindës. Nuk mundi të shpreh
mallkimin identik. Nuk ka art dominues, dhe Marxi konstaton se shpreh vlerat e
klasave dominuese. Camusi artin e vë në shërbim të kohës, të shtypur dhe vetëm
revolta e lartëson duke dominuar. Nëse arti del jashtë historisë, atëherë bukuria
është absolute dhe racionale. “Transformimin e vetë historisë në bukurinë
absolute” thotë Camus. Këtu ai rifillon çdo gjë dhe e mbaron. Tërë rruga dhe
pauzat vërtiten kah revolta për të arritur te absolutizmi të cilit nuk i
kundërvihet asnjë armik, vetëm miqësia definitive. Atëherë, si mund arti të krijoj
unitete absolute kundërpërgjigje, të rregulloj padrejtësi, kur transformon
historinë në bukurinë? Bukuria është absolute, historia është proces i kundërt
me artin. Nëse shtyjmë artin si diçka të fundit, Camus e cilëson si pendesë.
Pendesa përdoret si triumf bërje në llogari të tij, duke u brejt nga
ndërgjegjja. Arti luan arsyen, shtyrjen e bukurisë përtej kohëve të revoltuara.
Nëse në çdo revoltë zbulohen ngulmimet metafizike të unitetit, atëherë
zbulimet, kuptimet dhe faktet e universit janë prodhuese të kthyera
përjetësisht nga të cilat nuk mund të dalim. Nëse kjo fabrikon artin siç mendon
Camusi, nuk kemi distancë estetike, por pranim real pjesërisht kundërpërgjigjes
për atë çfarë i intereson. Çdo mendim i revoltuar ilustrohet në një kuptim si
qëllim të mbretërimit, pushtimit e asaj çfarë njeh. “Artisti e ribënë botën për
llogari të veten”, ky mendim i Camusit, na bënë më shumë ekzistencialist dhe
prirja kryesore e ekzistencializmit është ta verë njeriun në zotërim të asaj
çka ai është, përgjegjës të plotë mbi ekzistencën. Nëse ekzistenca mbartë
përgjegjësi nga vetja, atëherë njeriu është uni dhe absolutizimi shpirtëror, pa
revoltë, pa reale, ekziston një fiksion i vërtetë perceptues që e bënë gjithnjë
skeptikë ndaj reales. Arti sipas Camusit na shpie në origjinat e revoltës,
ndërsa Nietzsche-ja refuzonte çdo gjë hyjnore, por bukuria mund ta shpie në
parapëlqim, edhe pse bukuria është e dyshimtë ndaj vetes, dyshimi zgjon
nostalgji dhe fëmijëri naive dhe gjithmonë do të jetë tërheqëse. “Arti ka për
qëllim të hyjë në zhvillim për t’i dhënë stilin që i mungon”, mungesa e Camusit
shpreh dyshimin e plotësisë që duhet të jetë e që nuk ishte, në një farë forme
revolta dominon, por jo vetëm si padrejtësi, por si sundim estetik e që në fund
bëhet dyshim ndaj vetes.