| E diele, 29.09.2013, 07:41 PM |
Nga tradita jonë:
A KEMI KONCEPT TË DUHUR PËR NGUSHËLLIME FAMILJARE ?
Shkruan: Demir KRASNIQI
Pa dyshim , se
akti më tragjik dhe më i dhimbshëm njerëzor është vdekja , apo humbja
përgjithmonë e ndonjërit prej anëtarëve të familjes sonë .
Vdekja është një
proces i pashmangshëm i përfundimit të një jete njerëzore , por që për kah
mënyra dhe karakteri i saj ndryshon prej rastit në rast . Prandaj , varësisht
prej karakterit dhe natyrës së vdekjes , edhe dhembjet për to , nuk e kanë
peshën e njëjtë !
Në botën e sotme
, njerëzia ballafaqohet me lloj – lloj vdekjesh , duke filluar nga vdekjet e
moshës , vdekjet e parakohshme , vdekjet nga sëmundjet e ndryshme , vdekjet
tragjike si që janë vdekjet aksidentale nga trafiku , vrasjet , vdekjet nga
luftërat ...etj. etj.
Për të gjitha
këto lloj vdekjesh , sipas traditave dhe zakoneve tona kombëtare e fetare ,
kemi obligim njerëzor e moral që të shkojmë e t’ i vizitojmë familjet e gjalla
, me rastin e humbjes së ndonjë anëtari të tyre nga çfarëdo vdekje qoftë , me
qëllim që t’ua shprehim ngushëllimet tona të sinqerta shpirtërore dhe me qëllim që sado pak t’ua
zbusim dhe lehtësojmë dhembjet për humbjen e më të dashurit të tyre !
Por , në këtë
rast , nuk mund t’i shmangemi pyetjes
akute :
- A kemi ne ,
koncept të duhur për ngushëllimet familjare ?
Përgjigjja më
adekuate ndaj kësaj pyetje do të ishte :
- Në të shumtën e rasteve , ne nuk kemi
koncept adekuat për aktin e ngushëllimeve familjare , as nga ana fetare , as
nga ana shkencore !
Mënyra
tradicionale e shprehjes së ngushëllimeve tek ne , ndryshon prej një vendi në
një vend dhe prej një krahine në një krahinë . Por, në vazhdim po i cekim vetëm
disa prej tyre, që janë më karakteristike dhe më të shpeshta në praktikën e ngushëllimeve tona :
1. Në një pjesë
të madhe të Kosovës qendrore dhe asaj lindore , me rastin e vdekjes së ndonjë
personi të cilësdo gjini dhe moshe qoftë , grupet e njerëzve dhe individëve që
ia mësyjnë asaj familje për ta ngushëlluar , zakonisht , çdo njëri prej tyre iu
drejtohet familjarëve të viktimës me këto pyetje :
- A u mërzite që vdiq Filani, apo
Filanja ?! Ose:
- A po mërzitesh që vdiq Filani , apo
Filanja ?!
Me këto lloj
pyetjesh , jo që nuk e kemi arritur qëllimin e ngushëllimeve , por pjesëtarët e
familjes pritëse , të cilët e kanë humbur më të dashurin , apo më të dashurën e
tyre , do t’i zhysim edhe më tepër në mërzia dhe do t’ua rikujtojmë tërthorazi
se ata duhet që të mërziten në çdo çast dhe të mos e largojnë vëmendjen e tyre
nga personi i vdekur !
Por, me këso
lloj pyetjesh , edhe pritësit e familjes e cila e ka humbur më të dashurin e
tyre , do të hutohen në dhënien e përgjigjes së tyre në këto pyetje , nga se nuk e dinë se a duhet të
përgjigjen :”Po mërzitemi!”, apo :”Nuk po mërzitemi !”
Pra,
shtruarja e këtyre pyetjeve , në vend të
ngushëllimeve , është krejtësisht e palogjikshme , nga se nuk ka njeri normal
në këtë botë , që nuk do të mërzitet me rastin e humbjes së ndonjë anëtari të
familjes së tij !
2. Mënyra
vijuese e shprehjes së ngushëllimeve në trevat e lartpërmendura është :
“ E gjetshi në
Xhenet!”
Por, edhe kjo
lloj urate , nuk na duket fort e logjikshme , nga se familjarët pritës e kanë
humbur njeriun e vet dhe ata në këto momente më të dhimbshme e pikëlluese , nuk
kanë kohë të mendojnë se ku do ta gjejnë njeriun e tyre të humbur :në Xhenet,
apo në Xhehnem ?!
Në anën tjetër ,
se ku do ta ketë vendin njeriu i vdekur
në botën e amshuar , këtë nuk mund ta paragjykojë askush prej të
gjallëve , nga se kjo punë është krejtësisht në kompetencat e tjetërkujt , që
ne nuk mund t’i dimë, as t’i shohim !
3. Në trevat e
krahinës së Dukagjinit , njerëzit , grupet dhe individët të cilët shkojnë për
ta ngushëlluar ndonjë familje për humbjen e më të dashurit të tyre , e kanë
zakon që ngushëllimet e tyre t’ua shprehin familjarëve pritës , në këtë mënyrë
:
“Në emër tim dhe
të gjithë këtyre burrave që janë me mua – Zoti Ju lashtë shëndosh , për vdekjen
e Filanit , apo të Filanes !”
Edhe kjo mënyrë
e shprehjes së ngushëllimeve , nuk na duket e logjikshme , nga se lehtë mund të
nënkuptohet se :”Ai, apo Ajo , paskan vdekur , por Juve të tjerëve Zoti Ju lashtë shëndosh , se ai ka
shkua dhe nuk mund të kthehet ma !”
4. Në disa treva
dhe krahina tjera të Kosovës , formula tradicionale e shprehjes së
ngushëllimeve ndaj familjarëve te të vdekurit është si vijon :
“O Filan ! A
vdiq Filani , a ?”
Pritësi i
familjes :
“Po, valla ,
vdiq !”
Ngushëlluesi :
“Eh, po banë ,
n’ paç çka me ba !”
Edhe kjo lloj
shprehje e ngushëllimeve , nuk na duket aspak e logjikshme , nga se njerëzit të
cilët e kanë humbur më të dashurin e tyre , e dinë se nuk kanë se çka të bëjnë kundër fuqisë së natyrës
, por që në këto raste , kontaktet e njerëzve duhet të gjejnë shprehje e metoda
se si t’ua zbusin dhe lehtësojnë dhembjet e mërzitë familjarëve , e jo t’i
dekurajojnë ata se nuk kanë se çka me ba !
5. Një kategori
tjetër e njerëzve ngushëllues , të cilët e konsiderojnë veten si ma
intelektualë , me rastin e vdekjeve të ndryshme , do t’ i ngushëllojnë familjarët në këtë mënyrë :
“Me rastin e
vdekjes së Filanit, apo Filanes , ne Ju shprehim ngushëllimet tona më të
sinqerta !”
Ndonëse , kjo
fjali ngushëlluese “moderne” është pak sa më e avancuar me kuptimin e saj ,
prapë se prapë , kjo tek një masë më e gjerë e njerëzve pritës, të cilët nuk
janë edhe aq të arsimuar , krijon huti ,
nga se shumica prej tyre , as që do ta kuptojnë shprehjen “ngushëllime!”
Për ta jetësuar
një rend dhe rregull më të qëndrueshëm në ceremonitë e ngushëllimeve familjare
, është imperativ i kohës , që ASHAK-së dhe BIK-së , të ulën së bashku dhe ta
hartojnë një tekst unik për këto ngushëllime , në mënyrë që njëherë e
përgjithmonë të eliminohen nga praktika shabllonet e gabuara dhe të pakuptimta
, nga se vetëm në këtë mënyrë , ceremonitë e ngushëllimeve do ta merrnin
atributin dhe rëndësinë e vet humane, për të cilat edhe organizohen
tradicionalisht !
6. Në ceremonitë
mortore dhe sidomos në ceremonitë e ngushëllimeve familjare , jo rrallë, na ndodhë që dikush nga burrat, apo edhe nga
gratë, në vend të ngushëllimeve ndaj familjarëve , ata , ose ato , angazhohen
që në formë vajtimi t’ua përkujtojnë familjarëve pritës çdo detaj të jetës së
të vdekurit , duke i cituar radhazi të gjitha të bëmat, veprimet dhe punët të
cilat i vdekuri i ka kryer gjatë jetës së tij !
Edhe kjo mënyrë e të ngushëlluarit të familjarëve përkitazi me të vdekurin , nuk ua zbutë, as lehtëson dhembjet aspak , por përkundrazi , me vajtime të këtilla vetëm sa ua rrisin mallin, mërzinë dhe nostalgjinë për njeriun e humbur !
Grupe badihavxhinjësh shkojnë për ngushëllime familjare për qëllime tjera
Ajo , çka është
edhe më irituese në praktikën e vizitave ngushëlluese nëpër familjet tona ,
është fakti se disa grupe të njerëzve badihavxhinjë , mezi presin që të marrin
vesh se kush ka vdekur dhe ku janë të hapura të pamet (ceremonitë e
ngushëllimeve) , me ç’ rast , ata do të organizohen dhe do të shkojnë për
ngushëllime edhe në rastet kur nuk kanë asgjë të përbashkët me familjarët e
njeriut të vdekur !
Grupe të këtilla
njerëzish , shkojnë nëpër vizita ngushëlluese familjare , sa për të humbur kohë
, sa për t’i bërë reklama vet – vetit dhe sa për t’ua marrë drejtën e bisedës
të tjerëve .
Në këtë kategori
njerëzish ngushëllues , bëjnë pjesë : fjalamanët interpretues të kanuneve , fjalamanët
interpretues të ligjeve fetare , fjalamanë të filozofisë dhe patriotizmave të
rrejshme , si dhe propagandues të ideve politiko - partiake !
Grupet e tilla të njerëzve nuk e kontrollojnë vetin as çka po flasin , por nuk e kontrollojnë as kohëzgjatjen e qëndrimit të tyre në vendin e pritjes së ngushëllimeve , duke mos llogaritur në pengesat e tyre , marrjen e kohës pritësve të tyre dhe shkuarjen në nerva të ngushëlluesve tjerë të pranishëm !
Problem në veti në ceremonitë e ngushëllimeve paraqet edhe mënyra e përshëndetjeve tona
Edhe pse jetojmë
në shekullin e XXI-të , edhe pse kemi dy shtete shqiptare me pavarësi ,
sovranitet dhe demokraci , edhe pse nëpër qendrat tona urbane kanë lulëzuar një
varg universitetesh , ku më nuk mund të flitet për analfabetizmin dhe robërimin
kulturor , mënyra dhe gjuha e
përshëndetjeve tona nëpër tubime të ndryshme popullore e sidomos nëpër
ceremonitë e ngushëllimeve familjare , sikur nuk ka lëvizur nga pika zero!
Të rrallë janë
ata shkollarë e intelektualë , të cilët shkojnë nëpër këto tubime e sidomos
nëpër ngushëllime familjare , e që do të përshëndeten në gjuhën e shenjtë
shqipe!
Në vend të
fjalës përshëndetëse shqipe :”Mirë se na erdhët”, shumica e të pranishmëve do
të përshëndesin në gjuhën turke :”Hosh gëlden”, ose në atë arabishte:”Mer
haba!” Në vend se të shprehin ngushëllimet në gjuhën shqipe:”Zoti e
mëshiroftë!”, do të dëgjosh uratën në gjuhën arabe :”Allah rahmetile!”
Në shumicën e
rasteve , edhe përshëndetja shqipe :”Tu ngjatë jeta”, ose :”Fal me shëndet”,
zëvendësohet me përshëndetjet arabe :”Selamun alejkum – Alejkum selam!”
Përshëndetje të
kësaj natyre në gjuhët e huaja do të na atribuohen edhe në rastet e festave
fetare , ku në vend se të urohet shqip :”Me fat Festa!”, ne do të përshëndetemi
në gjuhën turke :”Me hajr Bajrami!”
Është koha e fundit që të lirohemi njëherë e për gjithmonë nga përshëndetjet e huaja dhe t’i kthehemi përshëndetjeve në gjuhën tonë amtare !