| E diele, 03.03.2013, 01:43 PM |
FELIKS
Shkruan: Xhemaledin Salihu
Biografi e shkurtër e Feliks Kanicit
Feliks
Filip Emanuel Kanici u lind në Budapest më 2 gusht 1829 dhe vdiq në Vjenë më 8
janar 1904. Kanici ishte udhëpërshkrues austrohungarez, arkeolog, etnolog dhe
njëri ndër njohësit më të mirë të Evropës Juglindore.
U lind
në një familje fabrikantësh e ardhur nga Gjermania në shek 18.
Studjoi
artin në universitetin e Budapestit. Së pari u mor me muzikë, pastaj me art dhe
u bë vizatues i mirë. Më së shumti pikturoi akuarel, ndërsa që nga viti 1858
udhëtoi në viset :Dallmaci, Hercegovinë, Mal i Zi, Serbi, Bullgari, Bosnjë dhe
Maqedoni. Më së shumti mori shënime nga të dhënat dhe argumentet arkeologjike e
gjeografike si dhe bëri shumë ilustrime arkitektonike të kishave, njerëzve
etjerë. Duke udhëtuar u bë etnolog i Sllavëve të Jugut. Në Evropë u bë i njohur
me punime etnologjike, sepse këto punime përshkruanin vise të panjohura për
europianët. Më vonë puna e tij u çmua si punë etnologjike me vlerë.
Feliks
Kanici ishte këshilltar i mbretit hungarez, vitez i medalës austriake të Franjo
Josifit, anëtar nderi i Akademisë së Shkencave të Mbretërisë Saksone, anëtar i
Shoqatës Gjeografike-Antropologjike në Vien, Berlin, Drezden, Petrovgrad,
Moskë, Pariz e tjerë.
Feliks
Kanici, më së shumti u bë i njohur kur shkroi librin: “Serbia, toka dhe
popullësia, nga koha e Romës deri në fund të shek. XIX, libri I e II, Beograd,
1985 / FELIKS KANIC : SRBIJA, ZEMLJA I STANOVNISTVO od rimskog doba do
kraja XIX veka, knjiga I, II, Beograd, 1985/.
Kanici
ishte njohës i mirë i Ballkanit, hulumtues dhe personi që më së miri njohu
Serbinë.
Në këtë
libër, enciklopedi, Kanici shkruan shumë mirë për Serbët, bile shpesh këta e
quajnë shkencëtar kombëtar të tyre.
Kanici
në Serbi qëndroi disa herë, duke filluar që nga viti 1856.
Vlen të
përmendet se Kanici Shqiptarët i quan dhe i përshkruan si blegtor të vyeshëm,
të cilët i kullotnin kafshët në malet e
Serbisë Jugore dhe Lindore, pa marrë parasysh se kjo grupë etnike kishte gjuhë
tjetër, organizim familjar dhe shoqëror krejt tjetër.Kanici edhepse mirë i
njohu kufijt dhe ndarjen administrative
të Turqisë, ai kur doli në terren të gjeografisë politike, sikur gabimisht Kosovën
dhe Metohinë, si pjesë të Serbisë së Vjetër
e quajti Shqipëri, poashtu edhe Epirin me Janinën i quajti Shqipëri.
Vepra e
tij kryesore është: “Serbia, toka dhe popullësia, nga koha e Romës deri në
fund të shek. XIX, libri I e II, Beograd, 1985, Kanici në udhëtimin e tij
nëpër Serbi, pa qëllim shkruan edhe për Shqiptarët /Arnautët/, vendbanimet
shqiptare në Serbi dhe golgotën e tyre.
Këtu,
do të shkruajmë për udhëtimet e tij më 1859, të shkruara në librin e përmendur,
por më tepër do ndalemi në kapitullin XI, në të cilin Kanici shkruan për Rrethin
e Jabllanicës Arnaute.
Libri i
përmendur ka dy pjesë, pjesa e parë e librit ka 18 kapituj, dhe e dyta ka 18
kapituj. Për Rrethin e Jabllanicës Arnaute shkruan në librin e dytë, në
kapitullin XI.
Kanici
e filloi udhëtimin nga Beogradi, duke vazhduar kah jugu i Serbisë së atëhershme.
Lumi i
Katunit në komunën e Aleksincit deri më 1878 ishte kufiri serbo-turk. Pasi
Kanici me suitën kaluan me lehtësi kufirin, vazhduan dhe arritën në lumin
Nishavë.Pastaj hyn në Nish. Kanici Nishin e quan: Naisus romak, Nish slloven,
Nysos bizantin, Nissa gjerman dhe ai mendon se Nishi e mori emrin nga Nishava,
e cila kalon nëpër Nish. Kanici shkruan si e morën ushtria serbe Nishin nga
Turqit. Kjo ndodhi më 1860.
Në këtë
kohë në Nish jetonin 8.000 muslimanë /shqiptarë-autori/, në kohën e Turqisë ,
më vonë mbetën vetëm një numër i vogël prej tyre, sidomos me marrjen e Nishit
nga Serbët.
Më 1896
Nishi kishte 21.056 banorë me 2.986 shtëpi, shumica ishte popullatë serbe po
kishte edhe popullatë shqiptare: 45 familje dhe 1.114 banorë muslimanë.
Duke
udhëtuar kah Vranja në Gorinë, Kanici dhe suita e tij hasën në Kullën e Demir
Bajramit, një begu arnaut, i cili sundoi me fshatin.
Pa
mbërri në Vranjë, në Miroshec, ku më vitin 1878, Serbët thyan shumë banda
arnaute /Kanici/, të cilat ishin nisur për ta plaçkitur Leskocin.
Në
Luginën e Veternicës, para vitit 1878 kishte shumë fshatra shqiptare, pas këtij
viti nuk mbeti asnjë fshat dhe asnjë shqiptar.Të gjithë këta shqiptarë me forcë
u larguan/ishin të detyruar/ në territorin e Turqisë., edhepse iu premtu se
toka do t’i paguhet.
Duke
udhëtuar Kanici ariti në Vranjën e Hysein Pashës. Është e njohur Lufta e
Shqiptarëve me Hysein pashën në Vranjë.
Më
vitin 1858 Vranja ishte selia e Mudirit, i cili ishte nën Pashallukun e
Prizrenit. Ajo kishte 14 mëhallë, 1.000 shtëpi të krishterë, 600 shtëpi
shqiptaro-muslimane dhe 50 shtëpi rome.
Me
hyrjen e ushtrisë serbe, shumë familje shqiptare u shpërngulën dhe ato u
zëvendësuan më ato të krishtera.
Më
1905, Qarku i Vranjës kihte 88 komuna me 540 vendbanime dhe 230.700 banorë, si
dhe kishte 6 rrethe: të Leskocit, të Pçinjës, të Vlasotincës, të Jabllanicës,
të Masuricës dhe të Polanicës.
Kanici
vazhdoi udhëtimin dhe arrin në Vlladiçin Han. Aty Arnautët /Shqiptarët/ ishin
të vendosur në anën e djathtë të Moravës, në 11 vendbanimë, të cilat ishin me
shumicë popullatë shqiptare : Prekodollci, Zhitoragja, Allakinci, Masurica,
Surdulica, Binovci, Kalabovca, Dlugojnica, Jellashnica, Vërbova dhe Kalimanci.
Shqiptarët
e këtyre vendbanimeve i bënë qëndresë ushtrisë serbe në krye me gjenaralin
Belimarkovic, më 1878 dhe kur u thyan te Vlladiçin Hani, më me vullnet ikën për
në Shqipëri, se sa të mbesin robë nën Serbi. Vendbanimet e tyre u popullëzuan
me serbë nga Serbia e Vjetër.
Sipas
Kanicit, Shqiptarët më tepër banuan në Surdulicë.
Kanici
udhëton dhe më 9 shtator të vitit 1889 niset nga Nishi, vazhdon për në
Prokuplje, Kurshumli deri në Prepolac.
Më
1858, Prokuplja kishte 500 shtëpi muslimane/shqiptare/, 300 shtëpi të
krishtera, 10 shtëpi ebreite dhe 20 shtëpi rome, ndërsa më vitin 1877, qyteza
kishte 629 shtëpi arnaute-çerkeze, 50 shtëpi turke dhe 36 shtëpi rome ndaj 325
familjeve serbe dhe 3 familjeve ebreite.
Pos
tjerave, Kanici përshkruan xhaminë e quajtur Inçar xhamija në Mëhallën Muslimane, për të cilën thotë se ishte
përmendorja më e bukur në krejt qytezën.
Para
Kongresit të Berlinit, më 1878, shqiptarët i mbrojtën shtëpitë e tyre, mirëpo
ushtria serbe më e armatosur, më 15 e 16 janar 1878 i sulmoi trupat shqiptare,
të cilat nga zullumi ikën në Sanxhak. Pas Kongresit, shqiptarët kërkuan që të
kthehen, por në tokat dhe shtëpite e tyre ishin vendosur serbët të ardhur nga
Rashka..
Serbët
u vendosën në vendbanimet: Velika Pllana, Malla Pllana, Bresnica e Epërme dhe e
Poshtme, Zdravinja, Konçiq, Mërshel, Omerovci, Joshanica e Poshtme dhe e
Epërmë, Svirca,Dragusha e Poshtme dhe e Epërme, Pretezhana, Bepollini, Konjusha
e Poshtme dhe Epërme,Bejashnica, Prekadini, Gojinovci, Toçana e Poshtme dhe e
Epërme, Gjushinca, Obërtinca, Piskali, Arat e Gata, Plloçniku, Vllase,
Tullarja, Klaudra, Bërbatovci, Tmava, Suvi Dolli, Viça, Resinci, Spanca,
Gërgura, Vishesello, Bllaca, Tërbunja, Rashica, Kutlovaci, Stuballi, Sibnica,
Çuçalle, Xhepnica, Maxharja, Popova, Prebreza, Vërbovci, Pridvorica, Shillomani,
Megjuanja, Suvaja, Allabana, Pretreshnja, Reçica e Poshtme dhe e Epërme.
Menjëherë në shumicën e vendbanimeve që u bënë serbe u ndërtuan kisha dhe
shkolla.
Poashtu
shkruan Kanici, kur plasi kryengritja e Serbëve kundër Turqisë, e cila ndodhi
gjatë vitit 1875, atëherë Muslimanët ikën dhe u vendosën në Sanxhak.
Për
Kurshumlinë, Kanici thotë se ishte fole arnaute, e ndërtuar në anën e djathtë
të Toplicës. Serbët e ardhur deshën ta quajnë Bella Cërkva, por Arnautët nuk
lejuan dhe i mbeti emri Kurshumli /sipas kurshum-plumb/.
Studiusi
dhe udhëpërshkruesi gjerman J.Han duke udhëtuar nga Beogradi për Selanik, më
1858, për Kurshumlinë thotë se kishte 50 shtëpi muslimane dhe 15 shtëpi të
krishtera.
Gjithë
udhëtimin që e bënë Kanici nëpër Serbi, kur është fjala për Shqiptarët shkruan
shumë keq, por nuk mund të ikte të dhënave për strukturën dhe numrin e banorëve
në këto anë. Kanici i pershkruante Shqiptarët /Arnautët/ si vjedhës, plaçkitës,
belaxhi, vrasës, mirëpo asnjëherë nuk përmendi ndonjë të dhënë apo dëshmi se
çka kishin plaçkitur apo vjedhur ata në tokat e veta, apo të vrarë me numra të
saktë.
Pos
përshkrimit të tokës dhe popullatës të
Serbisë, Kanici shkruan krahas edhe për pushtimet e territoreve dhe ikjen e
populates shqiptare. Sipas Kanicit iknin
ata shqiptarë që patën bë zullume popullatës serbe, për çka nuk është e
vërtetë. Ishte e kundërta, fakti se ushtria pushton tokat shqiptare e gjithmonë
ushtritë janë pushtuese, ato bëjnë zullume në popullatën vendase dhe burgosin e
vrasin popullatën e vendit. Ne këtë rast kishim të bëjmë me popullatën
shqiptare. Janë të njohura golgotat e popullatës shqiptare gjatë këtyre
pushtimeve e më vonë pas viti 1912.
XI.PREJ
KURSHUMLISË NËPËR KOSANICË, PUSTA REKË DHE RRETHIN E JABLLANICËS ARNAUTE DERI
NË LESKOC
“Nga
Kurshumlia u nisa me inxhinierin Valenton dhe me një njohës të rrugëve,
xhandarin Simon i përkushtuar pjesës së jugut të Luginës së Kosanicës…thotë Kanici.Vetëm prej pjesës
ku është bë shpërngullja e popullatës Arnaute dhe e zëvendësuar me kolonistat e
Serbisë së Vjetër, toka shihet më e punuar dhe e kultivuar. Që nga 13 deri më
30 janar 1878 këtu dhe në kodrat fqinje: Terha, Tërpeza dhe Hërtica e Ulët
luftuan me të madhe njësitë e divizionit të Danubit dhe Shqiptarët, të cilët e
kishin të qartë se me mbrojtjen e çdo pëllembe të tokës mbronin
ekzistencën në këto troje, vazhdon
Kanici
…Luftë
e madhe, e gjatë dhe e përgjakshme u bë
në vendin ku më vonë themelohet fshati Bojnik, të cilin Arnautët e quanin
Buje…Për këtë vend shkroi edhe Hani, më 1859 dhe sqaroi dëshirën e Shqiptarëve
të rinjë për tu treguar edhe popullatës tjetër, me çka shihet qartë
raporti i pasardhësve të Ilirëve të Vjetër ndaj rajës shumë të vyeshme. Edhe më
mirë kjo shihet dhe duket qartë në kujtimet e gjalla në Bojnik. Aty jo vetëm
Serbi i krishterë, por edhe Turku sundimtar e ndiente frymen e jetës shqiptare,
atë papërkulshmërinë dhë këmbëngulësinë e Shqiptarëve, për tokat etnike. Kështu
ishte e kuptueshme që serbët nuk mundën të ndërtojnë kishën nën presionin dhe
shtypjen Arnaute në Bojnik.
Arnautët luftarak u mbrojtën në Lumin e Thatë më 1878,
mirëpo në dhjetor të vitit 1878 dhe janar të vitit 1879 qenë të detyruar të
largohen nga Brijanja, Kacabaqa, Pridvorica dhe Bojniku nën presionin e
ushtrise serbe. Më vonë atyre iu bashkangjitën gratë dhe fëmijët me pronën e
lëvizshme. Menjëherë filloi popullësimi i këtyre vendeve me popullatë serbe nga
vise të ndryshme. Kështu lindi fshati Kosançiqi, në të cilin u vendosën Serbët
e Banatit
Nëse
nga lumi i Shumanit, e cila te Lebani rrjedh për në veri e kalon si një vijë
nëpër Dragovci-Bojnik kah mali Pasjaça. Këtu do ta kemi kufirin deri në Grashticë, rreth 2 orë në verilindje
prej Prishtinës, ku jetojnë vetëm Shqiptarët. Në lindje të kësaj vije gjenden
vetëm vendbanime të izoluara shqiptare, ndërsa në perëndim të saj nuk ka asnjë
vendbanim të krishterë. Kanici thotë se Arnautët më mirë ndihen në vendbanimet
malore dhe malet pjellore se sa në fusha.
Kur në
janar të vitit 1878, trupat serbe depërtonin kah Medvegja, raja /mendon në
serbët/ iu bashkangjiten trupave ushtarake serbe për ta shfryar tërë mllefin e
akumuluar ndaj muslimanëve . Shqiptarët heroikisht e mbrojtën çdo pëllëmbë
toke, por më 2 shkurt 1878 u mundën dhe u larguan nga tokat e tyre.
Edhepse
këtë vit u nënshkrua marrëveshja dhe paqja, lufta nuk u ndal, ajo vazhdoi në
kalljen e vendbanimeve arnaute që nuk u bindën trupave serbe dhe ndodhi
shpërngulja e popullatës arnaute.
Edhepse
u bë popullëzimi me popullatë serbe i vendbanimeve të braktisura në Qarkun e
Toplicës, të cilat bëheshin nën
presionin dhe planet e Beogradit/të motivuara/, prapseprap pati tentime që
Arnautët të kthehen në vatrat e tyre shekullore. Nga ky aksion një shqiptar
Sajid e njoftoi Kanicin gjatë udhëtimit si përcjellës se u kthyen dhe mbetën
shumë familje në këto vendbanime: Vrapce, 5 familje, Svirce, 40 familje,
Radinoc, 16 familje, Llapashtica, 3 familje, Kapit 22 familje, Tupallë, 35
familje, Sijarinë, 30 familje, Radevci: 20 familje, Ravna Banja: 20 familje,
Gërbaci: 13 familje, Bllace: 14 familje. Pastaj në Dërvodel: 5 familje, në Nish
dhe Leskoc dikund rreth 30 familje dhe sipas vlerësimit të Saidit në Serbi në
ato vite kishte 4.ooo shqiptarë”. “Serbia, toka dhe popullsia, nga koha e
Romës deri në fund të shek. XIX, libri I e II, Beograd,
Kanici
shkruan për kolonizimin e këtyre territoreve dhe thote se ishte i vështirë
procesi i kolonizimit të 7.500 kolonistave malazezë, edhepse sipas tij e pa
përgatitur, ajo u realizua në kohën më të mirë të vitit dhe u bë më së miri.
Lidhur
me vendbanimet shqiptare e shpërngulura po japim edhe mendimet e Jovan
Cvijiqit, Jovan Haxhivasileviqit dhe burimin:Histori e popullit shqiptar
“ Në
largësi prej mëmëdheut /afro 200 km/ ishin oazat arbanase në Perëndim të
Leskocit, pastaj në Masuricë, në veri të Vranjës dhe në Peshter, afër Sjenicës.
Këto vendbanime shqiptare janë të shënuara
në të gjitha hartat e vjetra, dhe me të vërtetë ato ekzistonin deri në
vitin 1878. Për shkak se Serbia, në këtë kohë e mori rajonin e Moravës Jugore,
Arbanasit u shpërngulën, kryesisht në Luginën e Llapit, në Kosovë dhe
Metohi/ashtu e quan Cvijiqi/ dhe kështu e përforcuan popullatën e atjeshme
shqiptare.
Në
rrethinën e Leskocit dhe Vranjës tash nuk ka më oaza arbanase, edhepse ende
figurojnë në disa harta etnografike”.
/Jovan
Cvijic, Balkansko poluostrvo, knj.2, Beograd,
“Të
gjithë edhe ata pak Arnautë që patën mbetur në Serbi deri në gusht të vitit
1878, qeveria serbe sipas konkluzionit të Kongresit të Berlinit i shpërnguli
përtej kufirit të ri të Serbisë, andej në jug të Ristocit.
Mirëpo
është e njohur se kufiri me Marrëveshjen e Kongresit të Berlinit u vua në
Ristoc, në mes të Serbisë dhe Turqisë Otomane.
U
ngritë parrolla në Serbi ”kush më tepër Shqiptarë shpërngul, aq më tepër merita
për atdhe do të ketë”. Madje, vetë princi i Serbisë, Milan Obrenoviq, kishte
urdhëruar ushtarakët serbë, duke u thënë se merita më të mëdha ndaj shtetit dhe
kombit serb, do t’i ketë ai i cili do të arrijë të zhdukë e të shpërngulë më
shumë shqiptarë”.
Kështu
Serbia, në shpërnguljen e Shqiptarëve nuk zgjodhi mjete, përdori edhe dhunë.
Shqiptarët
u shpërngulen nga të gjitha viset e Serbisë Për shpërnguljen e Shqiptarëve nga
Vranja kundërshtoi edhe Komandanti i Korit të Shumadisë gjenerali Belimarkovic.
Mirëpo,
për atë kohë nuk dihet saktë numri i
Shqiptarëve të shpëngulur, vetë dihet saktë se në rrethin e Prokuplesë
ishin 2.054 shtëpi arnaute, 2.031 shtëpi serbe, 200 çerkeze dhe 74 shtëpi
turke. Në rrethin e Kurshumlisë kishte: 572 shtëpi serbe, 1.956 turke-shqiptare,
për të cilat Haxhivasileviqi thotë se ishin shqiptare, ndërsa në rrethin e
Pusta Rekës kishte: 1.539 shtëpi arnaute, 638 serbe dhe 60 rome
Shtëpitë
shqiptare kolonizoheshin me popullatë serbe, por edhe malazeze.Kthimin e
popullatës shqiptare e kishin premtuar Safet Pasha dhe një deputet anglez. Për
kthim u angazhua gjoja edhe deputeti rus në Stamboll, vetëm e vetëm që qeveria
serbe mos të marrë kritika nga fuqitë e Europës.
Shqiptarët
e shpërngulur nga Serbia më së shumti, sipas Haxhivasileviqit u vendosën në
Kazanë e Prishtinës, Gjilanit, Vushtrisë dhe Preshevës, por arritën edhe deri
në Prilep e Prizren”.
/Jov/Hadzi
Vasiljevic, ARBANASKA LIGA : Arnautska Kongra I Srpski narod u turskom
Carstvu : (1878-1882), Beograd,
“Sipas
Haxhivasileviqit, në kohën e luftërave serbe turke, 1876-1878, tokat dhe
vendbanimet shqiptare shtriheshin deri te Kopaoniku, Prokuplja, Leskoci,
Surdulica, Vranja, Mali Rujan, por edhe deri në Nish., në rrethin e Prokuples
dhe Dobricës. Në Prokuplje ishin këto vendbanime kah Nishi: Novo Sella, Devca e
Poshtme dhe e Epërme, Klisurica, Xhigola dhe Kordnica. Në rrethin e Dobricës
ishin këto vendbanime arnaute: Lukomir, Vllahova, Lugina e Veternicës, Toplica,
Medvegja, Pusta Reka dhe Jabllanica . Pastaj në Masuricë, fshatrat :
Zhitoragja, Masurica, Suvojnica, Allakinca, Dekutinca, Surdulica e tjerë”.
Të
gjitha këto, Jovan Haxhivasileviqi i quan Arnautlluk.
/Jov.Haxhi-vasileviq,
Arnautski pokreti u XIX veku, Beograd,
Shpërnguljet
e mëdha më 1877/1878, sipas burimeve shqiptare
Në
luftën ruso-osmane, Sërbia dhe Mali i
Zi menjëherë u rreshtuan në anën e Rusisë me qëllim që të realizonin
aspiratat ekspansioniste në drejtim të trojeve etnike shqiptare. Luftimet
serbo-osmane u zhvilluan kryesisht në trevat shqiptare të Sanxhakut të Nishit
që i takonin Vilajetit të Kosovës. Pas humbjeve të një pas njëshme dhe me
tërheqjen e ushtrisë Osmane nga këto troje, Serbia para syve të fuqive
të mëdha dhe me bekimin e tyre kryente spastrimin etnik. Si rezultat i dhunës,
terrorit, masakrave dhe gjenocidit të ushtrisë serbe ndaj popullit autokton
shqiptar me qindra e mijëra shqiptar u detyruan t'i braktisnin vatrat e tyre
duke u vëndosur si muhaxher (refugjat) në brendi të Vilajetit të Kosovës dhe me
gjerë. Në ketë kohë para tytave të soldateskes serbo-malazeze u shpërngulën
rreth 160 mijë shqiptar. Kështu u spastruan etnikisht 640 vendbanime shqiptare
të rrethit të Nishit, të Prokupjes, Leskocit, Vranjës, Kurshumlisë etj.
Me këto akte anticivilizuese dhe antishqiptare, Serbia dhe Mali i Zi ngushtuan edhe më hapsirën kombtare shqiptare duke krijuar kështu parakushte për rrezikim të metejshëm të trojeve shqiptare në përgjithësi dhe të Kosovës në veçanti. (Burimi: Historia e Popullit Shqiptar - hartuar nën drejtimin e Institutit të Historisë)