E enjte, 25.04.2024, 07:52 AM (GMT+1)

Mendime

Selim Hasanaj: Nëngurra e Istogut (VII)

E diele, 30.11.2008, 07:42 PM


NENGURRA  E    ISTOGUT

 (Monografi  për  fshatin)

 

TRADITA , BESTYTNITË ,  RITET  DHE  CEREMONITË  E  NENGURRES

 

Kur  njeriu  flet  per  traditat ,  bestytnitë, ritet  dhe  ceremonitë  e  një  rajoni  shqipëtarë  medoemos  duhet  nisur  nga  fakti  se  këto  janë  tipare  dhe  karakteristika  arkaike  dhe  pothuajse    ngjajshme  neper  krejt  hapsiren  e  etnikumit  shqiptarë .  Megjithate  nga  treva    trevë  ka  ca  ndryshime  por  vetem    mënyren   se  jo  edhe    arsyen  e  ekzekutimit    tyre  ose  besimit    to .

 

  pari  do    flas  per  TRADITEN 

 

Me  traditë  kuptojmë  shumë  nga  sjelljet ,  vyrtytet  dhe  vetit  e  një  individi  apo  populli .  Populli  shqiptarë  u    i  njohur    botë  nga  udhëpershkrues  dhe  aventurier    ndryshem    shteteve    Evropës  ose  edhe  Amerikes  pikrisht  fal  traditës    vet  patriarkale  ku  familja  dhe  nderi  i  saj  ishin  institucion  i  shejt .  Vec  kësaj  traditë  ishin  edhe  mikpritja , besa  dhe  bujaria .  Familja  udhëhiqej  nga  kryefamiljari  ose  i  zoti  i  shtëpisë  dhe   kishte  raste  kur  familja  kishte  perzierje    dy  ose    shumë  kunorve . Pra   jetonin  bashk  disa  vëllëzër    martuar  e   me  gratë  dhe  fëmijet  e  vet . Kryefamiljari  ishte  ai    ndante  rrolet  dhe  detyrat  e  antarëve    familjes  dhe  atij  i  jipej  llogari  nga  familjaret  per  cdo  gjë .  Cdo  familje  kishte    ndertuar    shtepinë  e  vetë  ODEN  e  burrave   dhe  Shtëpin  e  oxhakut ku  rrinin  grat  dhe  fëmija .  Edhe  këtu  vinte    shprehje  hierarkia  dhe  respekti  per  zonjen  e  shtëpisë  sikurse   edhe    kishte  e  krejt  familja  per    zotin  e  shtëpisë .  Zonja  e  shtëpisë  zakonisht  ishte  bashkshortja  e  kryefamiljarit  por  mund    ishte  edhe  ndonjë  grua  tjeter  p.sh. nëna  e  djemve     jetojnë    bashkësi ,  gruaja  e  axhes , kunata    e  madhe  etj .  Zonja  e  shtëpisë  zakonisht  ishte  edhe  pergjegjëse  dhe  këshilltare  per  ushqimin    duhej    pergatitej   dhe  per  këto  punë  ajo  duhej    kishte  afinitet . Dhe  nese  ndodhte    bashkshortja  e  kryefamiljarit    mos  posedonte  këtë  aftësi  atëhere  zgjidhej  një  tjeter  e  cila  ishte  e  aftë .  Kjo  grua    familje  zakonisht  quhej  Baqicë . Baqica  kujdesej  edhe  per  mbledhjen  dhe  ruajtjen  e  ushqimit  dhe  bylmetnave .

  Oden  e  burrave  ishte  medoemos  i  ndertuar  oxhaku  dhe      dy  anet  e  oxhakut  ishte  i  ndertuar  nga  një  dollap .    dollap  ruhej  sheqeri , kafeja ,  duhani  e  tjera  gjëra    cilat  i  zoti  i  shtëpisë  i  ruante  per  musafir . Por  ndodhte      dollap    ruante  edhe  para  dhe  thesar  tjeter    familjes .  Kuptohet  se dollapi  kishte  kapak  dhe  mbyllej  me  cels  ndersa  celsin  e  mbante  i zoti  i shtëpisë . Nengurra  dhe  zakonisht  i  terë  Podgori  si  krahinë  ka  traditë      ball    odes  ose  siq  thuhet  shpesh    ball    oxhakut    ulë  musafirin  ndersa  kur    odë  nuk  ka  musafir    ball të  oxhakut  ulet    i  vjetri  dhe  pastaj      dyja  anet  ose  ballet  e  oxhakut  sipas  moshes  ulen  meshkujt  e  familjes . Kjo  traditë  nuk  është  edhe    Drenicë  ku  plaku  i odes  nuk  lëshon  ballin  e  oxhakut  as  per  musafir .  Oda  zakonisht  ndahet    dy  pjesë  dhe  ato  quhen  Qerga  e  Madhe  dhe  Qerga  e  Vogël . Qerga  e  Madhe  quhet  pjesa  nga  oxhaku  e  gjer    mes    odes  ndersa  Qerga  e  Vogel  nga  mesi  i  odës  gjer  te  dera . Pas  dere  zakonisht  është  trapazani    nuk  është  asgjë  tjeter  pos  një  sanduk  i  madh  i  drrasave  ku  palohen  dhe  ruhen    shtruarat  per  musafir  dhe  meshkujt  e  shtëpisë    flejn    odë ,  por   zakonisht    mbramje  kur  tubohen    gjithë    odë     trapazan  i  ulin  fëmijët . Sic  po  shifet  per  shkaqe    natyres    vet  jetës    fshatarit  shqiptarë    këtë  trevë  sepse  jetonin    okupuar  Kryefamiljari  luante  rrolin  e  bashkshortit ,  babait ,  këshilltarit ,  fitimprursit    buxhetin  e  familjes  por  edhe    mësuesit . Zakonishtë    mbremje  pasi   hahej  darka    gjithë  meshkujt  e  familjes  por  edhe  fëmija  mblidheshin    odë  dhe  aty  ndëgjonin  këshillat  dhe  udhëzimet  e    zotit    shtëpisë . Që  nga  kohrat      lashta  fëmijet  oden  e  kishin  si  shkollë  sepse  aty  dëgjonin  per    kaluaren  tonë  historike  dhe  me    drejt  mund    konstatojë  se    Odë  niseshin  hapat  e  parë  per  emancipim  moral  dhe  kombtarë .  Pikrisht  per  këtë  edhe  lindi  termi  Shpianik   dhe  per    qen  shpianik  nuk  do    thotë  se  medoemos  duhet    jesh  i  pasur .  Shpianik    ose  meshkuj  shpianikesh  quheshin  ata    cilet  e  kishin    zotin  e  shtëpisë    menqur , të urtë , të  ndershem , trim ,  burr    beses , patriot  dhe  bujar .  Per  fshatin  Nengurrë  pa  kurfar  kompleksi  them  se      gjithë  burrat  kryefamiljar të  fshatit  duke  fillua     nga  viti  1945  e  deri    1989  ishin  Shpianik . Them  kështu  sepse  ata  ishin    urtë  dhe  patriot    ndershem  andaj  edhe  unë  dhe  i  tër  brezi  im  i  fshatit  Nengurrë  jemi  fëmij  shpianikesh .  Them  kështu  sepse  pikrisht  nga  viti  1965  fillova    interesohem  dhe  percjella  gjithcka    munda    fshat .  Andaj  kur  tash    2006    Norvegjinë  e  largët  po  i  rradhisë  kujtimet  e  mia  per  fshatin  tim    lindjes    këtë  Monografi  po    kaplojnë  emocionet . Sytë    mbushen  me  lotë  kur  kujtojë  ata  burra    fshatit    na  e  ruajten ,  jeten ,  pasurinë  e  patundshme  dhe  cka  është    kryesorja  na  pasuruan  shpirtin  me  dashuri  e  respekt  per  njeri  tjetrin , per  fshatin  dhe  na  armatosen  me  ndjenjen  e  kombëtares  dhe  anise  të okupuar  dhe  persekutuar  nga  pushtetaret  slav  si  dhe  kolonet  e  tyre  pikrisht  fal    parve  tanë  dashuria  per  kombin  u  kalit  dhe  u  percuell  nder  breza  dhe  u    si  traditë  e  cila  u  percuell  gjer    ditët  e  sotshme  kur  jetojm    lirë .

 

BESTYTNITË

 

Bestytnitë  dikur  ishin    shumta  por  me  zhvillimin  shoqëror  dhe  emancipimin  e  fshatarve  shumë  nga  bestytnitë  kanë  fillua    harrohen . Si  cdokund  edhe    Nengurrë  perpara  me    madhe  është  folur  per  shtrigen , per  lugatin ,  per  zanen , per  kulshedren ,  per  dragoin , per  oren  etj, etj . Veq  këtyre  flitej  edhe  per  magjitë ,  ose  sehiret ,  mësyeshin  ose  syrin  e  keq .  Sot  rrall  kush  beson  dhe  frigohet  nga  këto  fantazira .

 

RITET

 

Kur  flasim  per  ritet  duhet    cekum  se  ato  janë    shumta  dhe  medoemos  duhet  ti  shtjellojmë  sejcilin  vec  e  vec .  Po  filloj  me  Ritin  e  Lindjes . Perpara ,  pra      kaluaren  jo  fort    largët  per  gruan  shtatzën    zakonisht    muajt  e  fundit     shtatzanisë  tregohej  respekt   dhe  kujdes  i  posaqem  nga    gjth  antaret  e  familjes .  Gjat  vet  aktit    lindjes  me  gruan  shtatzen  zakonisht  rrinte  një  grua  e  moshuar  dhe  me  pervojë  dhe  e  ndihmonte  ate  por  edhe  foshnjes    posalindur  i  prente  dhe  i  lidhte  kërthizen . Kjo  grua  edhe  ishte  e  para    mirrte  myzhde  pra  sillte  lajmin  te  kryefamiljari  ose  i  zoti  i  shtëpisë  per  lindjen  e  fëmiut . Dhe  nëse  fëmiu  ishte  djal  , kryefamiljari  qite  pushkë  per  gëzimin  dhe  lutej     nami  dhe  zëri  i    porsalindurit    arrij  larg  sa  krisma  e  pushkes . Dhe  nëse  i posalinduri  ishte  djal  i  lindur  pas  shum  vajzash  ose  sikur  quhej  djalë  i  hastretit  atëhere  i  zoti  i  shtëpisë  prente  një  gjedh   dhe  bente  banket  ku  ftonte  miq  dhe  dashamirë . Po  i  ceku  me  këtë  rast  edhe  disa  rituale  bestytnie  kur  dëgjojnë  per lindjen .  Zakonisht  prekin  ndonjë  metal  dhe  thojnë  Qoft  me  ymer  e  jetë    gjatë ,  u  beft  plak  me  mjekerr ,  jetoft  sa  malet  etj, etj .  Por  kur  e  shef  foshnjen  e  posalindur  thotë  Mashalla  dhe  shiqon  thonjët  e  vet  dhe  mbyll  njerin  sy  dhe  shiqon  hunden  e  vet     mos    merr    mësysh  foshnjen .  Foshnja  mbështillet  me  pelenat    cilat     heret  i  kishte  pregatitur  vet  nëne  e  foshnjes  por  edhe  gjyshja  ose  hallat . Foshnja  lidhej    djep  dhe  mbulohej  me    ashtuquajturen  mlojsë    zakonisht  është  e  qendisur  bukur. Rreth  kaptjellit    djepit  varen  enkas    pregatitur    rrema  fshise , hajmali  dhe  figura    mbaruara  me  ngjyra    qelta  si p.sh.    kuqe  apo    kaltert  me  qellim    vetem    foshnja    ruhet  nga  syri  i  keq  dhe  shtrigat.  Mirpo  edhe  lehones  do    thotë  nënës   foshnjes  per  plot  pes  javë  i  varin  mbi  kokë  aty  ku  flen   gershër , hudher  etj . me  qëllim    edhe  ajo    ruhet  nga  syri  i  keq  dhe  mos    smuret .

 

RITUALI  I  DARSMÊS  OSE  MARTESES

 

Para  se    vij  tek  darsmja   ose  martesa    pari  ndodhin  riti  i  fejeses , riti  i  kanaxheqit  dhe     fundit  vet  riti  i  Darsmes . Riti  i fejeses   fillon  me  shkuarjen  e  shkuesit  per  doren  e  vajzes  në familjen  e  saj .

Kur  një  i  ri  mbushte  17-18  vjet  e    teper  kryefamiljari  kishte  obligim      gjejë  nuse  per  djalin  dhe  posa  binte    gjurmë    ndonjë   vajze  ky  dergonte  shkuesin  ose  sikur  quhej    këto  anë  msitin  dhe  kërkonte  doren  e  vajzes .  Zakonisht  kujdeseshin    vajza    jet  e  bukur  dhe  e  familjes    mirë  dhe  kur  shkuesi  e  merrte  fjalen  per  fejesë  ai  vinte  tek  familja  e djalit  dhe  tregonte  se  ka  krye  punë .  Sipas  zakonit  qitej  me  armë  dhe  behej  aheng  por  pas  një  kohe  behej  edhe  ziafeti  ose  fjala  e  nuses   me  crast  nga  familja  e  vajzes  vinin  ca  burra  si  ; baba , vëllau , axha ,  daja  etj  dhe  uronin  fejesen  dhe  njëkohësisht  njoftoheshin  me  familjen  e  dhëndrrit .  Me  këtë  rast  familja  e  djalit  ftonte  miq  e  dashamirë  dhe  bëhej  një  darkë  solemne  ku  kishte  edhe  këngëtarë ( rapsod)  dhe    nesermen  pasi  hahej  mengjesi   miqet  shkonim    shtëpi  dhe  familja  e  dhendrrit  u  jipte  dhurata  dhe  unazen  e  shenjat  tjera  per  nusen  e  fejuar . Koha  e  ndejtjes  ner  unazë  zakonisht  ka  zgjat  deri    tri  vjet  dhe  gjatë  kësaj  kohe  familja  e  dhëndrrit  dergon  tek  nusja  harq , lesh   dhe  para    kjo  ta  pergatit  pajen  e  vet  per  martesë  por  me  koh  kjo  kohë  bëhet    e  shkurt  sepse  tani  pothuaj  se  cdo  gjë  mund    blihej  dhe  nuk  kishte  nevojë    nusja  ti  punoi . Familjet  e  vajzës  dhe  djalit  mirreshin  vesh  per  diten  e  marteses   dhe  kur  arrinin  marrveshjen  thonin  se  kanë  da  vade .  Vadja  duhej    ishte  me  javë  tek  dhe  zakonisht  ndahej  me  një , tri  ose  pes  javë.

  shtëpin  e  vajzes  fillonte  ceremonia  e  Kanaxheqit  dhe  kjo  fillonte  tri  ditë  para  se  ajo    shkoi  nuse . Dhe  meqense  zakonisht  dasmat  bëheshin    dieleve  zakonisht  kanaxheqi  fillonte    ejten  kur  vajzës  i  ngjitej  kana .  Me  këtë  rast  mblidhen  vajza  dhe  nuse    farefisit  dhe  lagjes  dhe  e  këndojnë  vajzen    do  behet  nuse .  Këngët  zakonisht  ishin  ironike  dhe  thumbuese  per  familjen  ku  vajza  po  martohej  por  edhe  per  vet  dhëndrrin .  Ndersa  per  vajzen  e   re    do  behet  nuse  ato  ishin  elegjike  dhe  prekse  sa    e  detyronin  vajzen    qaj .  Derisa  këngët  kendoheshin  vajza    do  behet  nuse  kohë  pas  kohe  leshon  një    si  vajtues  me  një  HUJ,HUJ ,HUJ .  Vajza  është  e  veshur  me  rrobe    qiknisë  por  koken  e  mbuluar  me  një  shami   dhe  një  grua    e  vjeter  e  mban  per  krahu  dhe  nusja  e  ardhshme  me  radhë  i  perqafon    gjith    pranishmit  dhe    pranishmet .  Vaj  i  nuses    ardhshme  shumherë  edhe  ishte  i  vertet  dhe  prekes  sa  kishte  raste  kur  i detyronte  edhe    tjeret    qanin .  Ja  disa  vargje    këngëve    kanaxheqit ;

                      Kaj  moj  qikë    derë    shpisë

                      A po tdhimet  loja  e  qiknisë ?

                     Kaj  moj  qikë  me  krye  n’oborr

                      A po  tnin  baba  ne  vorr ?

                     Kaj  moj  qikë  ti  kaj  pa  pra

                     Kurr  ti  qikë  nuk  bahesh  ma !

 

Dhe  kur  shofin  se  atmosfera  po  bëhet  e  zymt  dhe  emocionale  atëher  ato    kendojnë  fillojnë  ta  këndojnë  dhe  ta  perqeshin  dhëndrrin  dhe  familjen  e  tij  dhe  e  tër  kjo  vetem  e vetem    ta detyrojnë  nusen  por  edhe    tjeret      qeshin . Ja  disa  vargje    tilla ;

 

                       Se  ky  dhandrri  ka  que  fjalë 

                       Thuejmi  nuses  shpejt  me  dalë.

                       Se  kam  que  krushqit  me t’marr

                       T`gjith  janë  hipur    magar ( gomar ).

 

DARSMJA

 

Riti  i  darsmes  zakonisht  fillonte    ejten  kur  thirreshin  burrat e  lagjes ,  kusherinj  dhe  komshi      behet  dert  per  darsmen .  Me  këtë rast  caktoheshin    ashtuquajturit  Hyzmeqar ,  pra  sherbyesit  e  darsmes  dhe  këta  ishin ; Kafexhia , akqija  ose  gjellëbërsi ,  sherbyesit    ishin : ai    do  ti  shperndante  kafet  dhe  pijet  tjera  si  dhe  ai    do    shperndante  duhan  dhe  do    kujdesej    taketuket  e  krushqive    jen  gjithmonë    pastra .  Por  me  këtë  rast  caktohej  edhe  një  kujdestarë   i cili  pos    kishte  detyrë  ti  ndihmonte  gjellëbërsit  ai  poashtu  edhe  duhej    kujdesej      shtëpinë  e  grave  mos    shkojnë  burra    panjofshem  dhe  pa  nevojë .  Burrat    kishin  punë  me  grat  e  veta  duhej  patjeter  ti  lajmroheshin  kujdestarit  dhe  ky  pastaj  permes  ndonjë  plake  thirrte  gruan  ose  femren  e  cila  kerkohej  nga  mashkulli  i  aferm  apo  burri  i  saj .  Fqinjët  kujdeseshin    per  darsem    ket  dru  per  zjarr  me  bollëk  dhe  nëse  shtëpia  ku  duhej    bëhej  darsmja  nuk  kishte  dru  atëhere  vullnetarisht  shkonin    pyll  dy  ose  tre  veta  dhe  sillnin  nga  dy  tri  vllaka *** 16. dru    cilat  kur  i  sillnin    shtëpi  edhe  i  shkurtonin  dhe  i  bënin    gatshme  per  perdorim .

Por    shtëpinë  e  djalit    martohej  edhe  grat  zakonisht   ejten  pra  tri  ditë  para  ceremonisë  kryesore    darsmës  mblidheshin  dhe  gatuanin  dhe  tëhollonin  petë  per  pite .

Derisa      vjetrat  tëhollojn    tjerat      reja  këndojnë  dhe  vallzojnë .  Ja  një  strofë  e  këngës    tillë ;

                                           Rrezon  dielli  rena  rena

                                             lumt  na  cka  dot  shtim  mbrenda

                                            Rrezon dielli  nato  lugje

                                            Na  vjen  nusja  faqekuqe.

Ose  vargjet  tjera  ku  motrat  e  lavdojnë  vëllaun  e  vet  dhe  kënga  thotë ;

 

                                          Vëllau  i  jonë  i  bukur

                                           Vëllau  i  jonë  i  mirë

                                            Ta  kemi  nxan  nusen 

                                             Nusen  ma    mirë .

 

Ceremonia  e  vertetë e  darsmes  perpara  fillonte    shtunen    mbremje .  Me  këtë  rast  po  e  ceku  se  darsmat      vertetë  beheshin    ejteve  pra  nusja  mirrej  këtë ditë  dhe  quhej  dita  e  darsmës  por  kur  paksa  filloi  zhvillimi  dhe  njerzit  filluan  edhe    punsohen  nëper  puna  shoqërore  atëher  dita  e  darsmes  u    si  ligj    jetë    dielen   sepse  kjo ditë  ishte  ditë  pushimi  per  ata    punojshin    sektorin  shoqëror . Pra  tani  e  shtunja  ishte  nata  e  darsmes ,  e  dielja  ishte  dita  e  darsmes  ndersa  e  hënja  ishte  dita  e  divanit . Naten  e  darsmes  mblidheshin  krushqit  dhe    gjithë  ata    ishin  ftua    darsem ,  por  pasi  hahej  darka  zakonisht  vinin  edhe  komshi    paftuar  dhe  uronin  per  darsmen  dhe  atyre  u servohej  nga  një  kafe  dhe  pastaj  ata    bashku  me    tjeret  rrinin  dhe  dëgjonin  këngët  e  këngëtarve  ose  rapsodve  dhe  vallet    bëheshin  per  darsmën .

  dielen  hahej  dreka  dhe  niseshin  krushqit    ta  sjellin  nusen . Kryshqive  u  printe  Bajraktari  dhe  krah  tij  prinin  dy  pleq     vjeter  por    disa  raste  edhe  imami  i  fshatit .

Deri    vitet  1975  e  tutje  krushqit  kann  shkua  me  qerre    kuajve  e  besa  edhe  me  qerre  me  qe ,  por  pasi  u  paraqiten  traktoret  e  parë    fshat  atëhere  shkohej  me  traktor.   Poashtu  derisa  nuk  u  paraqiten  traktoret  dhe  veturat  enkas  pregatitej  i  ashtuquajturi  Kerri  i  nuses  dhe  i  grave    kerrit      viset  tjera    Dardanisë  u  thojnë  bulla . Ky  kerr  mbulohej  me  qylyma    kuq  dhe  per  këtë  shumica  e  nënave  tona  kur  flasin  me  njera  tjetren  thon  se  ato  kanë   pas  ardhë  nuse  me  kerr    mbuluar .

  parë  ka  qen  traditë    grat  e  kerrit    shkojnë  perpara  tek  familja  e  nuses  e  pastaj  shkojshin  krushqit . Kjo  jo  per  dic  por  vetem  per  arsye  praktike  sepse  perpara  familja  e  nuses  u  ka  shtrue  bukë  grave    kerrit  dhe  kjo  edhe  ka  marr  kohë  dhe  ka  krijua  monotoni  per  krushqit      presin .  Andaj  janë  dergua    pari  grat  e  kerrit  . Me  gra    kerrit  është  dergua  edhe  djali   i  kerrit ,  pra  një  fëmijë  djal  dhe  ky  fëmijë  respektohej  nga    gjithë .  Ka  qenë  traditë  deri  vonë    kerrit    grave  u  ka  dal  para  dikush  i  aferm  i  nuses  dhe  ai  u  ka  grah  kuajve  por  edhe  veturave  me    cilat  grat  e  kerrit  kanë  ardhur .  Mirpo  me  kohë  kjo  traditë  u  hoq .  Nuk  ka  dyshim  se  kjo  bëhej  per  shkak të  havales . Krushqit  janë  pritë  nga  familja  e  nuses    ndonjë  lokal  enkas    pregatitur  dhe  nëse  nuk  kanë  pasur  oda    mëdhaja  per    gjith  atëhere  është  shtrua  me  kasht  dhe  me  qylyma  ndonjë  ahur  i  lopve  , por  veres  ka  ndodh    krushqit    priten  edhe  nën  hijen  e  ndonjë  peme   ndonjë  bahqe    fshatit .  Kur  krushqit  mbërrijnë  tek  vendi  i  caktuar    fshatin  e  nuses  ata  priten  nga  pritsat  dhe  një  njeri  i  caktuar  enkas e  pret  bajraktarin  dhe  i  merr  flamurin    ta  mbaj  vet  perderisa  krushqit  pushojnë  dhe  gostiten .  Kur  i  këthen  prap  flamurin  bajraktari  sipas  traditës  e  shperblen  me  dicka  si  p.sh.  me  një  pako  cigare   por  edhe  me    holla . Në  odë  ulen  me  radhë  sipas  hierarkisë    moshes  dhe  profesionit  krushqit  ndersa  pritsat  dhe  familja  e  nuses  ulen  ose  qendrojnë    këmbë    fund    odes  apo  vendit  ku  bëhet  prita  e krushqive . I  zoti  i  darsmes  pra  kryefamiljari  i  dhendrrit  pershendetet  me  kryefamiljarin  e  nuses  dhe  i  urojnë  njeri  tjetrit  per  martesen  e  dy    rinjve . Zakonisht  thuhej  ; perhajr , hajr  e    mirë  pac .  Me  fat  e  me  shendet ,  amin  o  zot  etj .

Krushqit  gostiteshin  me  nga  një  lloku  sheqerkë  ,  me  ndonjë  leng   e  besa      kaluaren  edhe  me  sherbet  pra  me  ujë  e  sheqer ,  pastaj  me  kafe  ose  qaj  dhe  edhe  me  duhan .  Ishte  karakteristikë    duhani  shperndahej  tek    gjithë  pa  dallim  moshe  dhe  kjo  edhe    shumicen  e  rasteve  ka  qen  fillimi  per  disa   rinj      behen  duhangjinjë . 

Ishte  traditë  qe  derisa  pritnin  krushqit    nusja    behej gati  ata  degjonin  rapsodet  dhe  kënget  e  tyre  por  edhe  vallzonin  me  daulle  e  surla . Askush  nga  krushqit  nuk  guxonte    qet  me  armë . Por  kur  dikush  nga  pritsat  apo  nga  fshati  i  nuses  qet  i pari  aëhere  kishin    drejt    qesin  edhe  krushqit . Kur  gjithcka  ishte  gati  dhe  krushqit  duhej    këtheheshin  mbrapa krushqit  dilnin  një  nga  një  ashtu  sikur  kishin  qrdhur  dhe  duke  dal    një  tabaka    posacme  sejcili  nga  ta  lente  nga  pak    holla .  Kjo  me  siguri  që të  ndihmohej  familja  e  nuses  per  shpenzimet  e  bëra .  Kryefamiljari  apo  i  zoti  i  darsmes  tër  kohen  rrin  pran  tabakas  dhe  percjell  krushqit  e  vet    per    fund  edhe  vet    len  një  sumë    konsiderueshme    hollash  . Kolones    krushqive  i  printe  bajraktari  dhe  prapa  shkojshin  krushqit  tjerë  por  gjithmon  sipas  hierarkisë    moshes .  Krejt    fund  vinte  kerri  i  mbuluar  dhe  i  zbukuruar  i  nuses .  Nusja  nuk  guxonte    fliste  me  askend    nga  momenti  kur  i  është  vu  duvaku    kokë  e  derisa    takohet  me  dhendrrin  dhe    flet    pari  me  te . Po  mendoj  se  vlen    ceket  per  brezat  e  rinj  se  sipas  traditës  ka  qen  zakon    bajraktar  caktohej  një  kusherinj  i  aferm  i  atij që  martohej e  tek  pastaj  nese  njeriu  nuk  kishte  kusherinj  atëherë  bajraktar  mund    behej  nipi  e  pas  tij  daja . Kur  krushqit    prir  nga  bajraktari  hynin    fshat    vetin  atëhere  rapsodet  këndonin  këngen  e  Tre  Hasjanve  me  melodinë  karakteristike    quhej  Malsorqe . Te  dyert  e  oborrit    shtëpisë  ku  behej  darsmja  pritnin  familjaret  ,  fëmijet  dhe  grat  dhe  defatoret  u  binin  defave  dhe  këndonin . Në  Podguer  sikurse  edhe    ter  hapsiren  gjeografike    Rrafshit    Dukagjinit  defatore  quheshin  dy  evgjitke    i  binin  daires  dhe  këto  angazhoheshin    darsma  me  pagesë .  Këtu  ishte  zakon    një  plak  apo edhe  gjellbërsi    mbushte  një  shoshë  me  miser , grun  ,  sheqer  e  bombone  dhe    hudhte  me  dorë  mbi  krushqit  derisa  ata  futeshin  mbrenda .  Edhe  ky rit  me  siguri  me  bestytni  dhe  besim    nusja    sjell  begati . Të  gjith  krushqit  duhej    kalojnë  neper  oborr    familjes    dhendrrit  dhe  pastaj    këthehen  e    shkojnë    vendin  e  tyre  pra    oden  e  krushqive . Kur  kjo  ceremoni  kryhet  atëher   duhet    nxirret  nusja  nga  kerri .  Nusen  nga  kerri  e  nxjerr  babai  i  dhëndrrit ,  por  edhe  axha ,  vëllau  më i  madhë  etj . Derisa  zgjat  e  ter  kjo  ceremoni  vet  dhendrri  duhej    hypte    ndonjë  pemë  apo  diku  tjeter  dhe  edhe  kjo  me  siguri  per  shkaqe    patriarkalizmit  primitiv  se  gjoja  burri  duhej    jet  mbi  gruan  pra  ta  sundoj  ate . Para  se    nxirret  nusja  nga  kerri  asaj    tokë  i  shtrohet  një  thes  i  leshit    dhisë   dhe  një  grua  e  afert  e  dhendrrit  e  sterpik  nusen  me  sherbet .  Derisa  kjo  ceremoni  vazhdon    oborr  niset  vallja  por  vallen    paret  duhet  ta  nisin  një  femer  dhe  një  mashkull    i  kanë    dy  prindet  gjallë . Derisa  nusja  akoma  qendron    kerr  dhe  e  gatshme  per    dal  jasht  asaj  i  jipet  një  fëmijë  i  vogel  djal    cilin  ajo  e  ngrit  lart  dhe  i  fal  një  dhuratë . Por  edhe  kur  i  rregullojnë  shtatin  e  nuses  dhe  dhendrrit  prap  sjellin  një  fëmijë  dal    i  pari    shtrihet  në at  shtrat . Sikur  po shifet  e  tër  kjo   me  paramendim    nusja    lind  djem .

  oden  e  krushqive  me    madhe  vazhdonë  kënga  dhe  harea .  I  zoti  i  darsmes  i  pyet  krushqit  se  a  u  lodhen  dhe  a  u  merziten    dhe  derisa    shtrohet  darka  e  cila  shtrohet  diku    mes  orës  20-22    odë  nuk  ndalet  kënga  e  rapsodve .  Pasi    hahet  darka  e  dergojnë  dhendrrin    gjerdek .  Pra  hyn  dhendrri  te  nusja    oden  e  vet  e  cila    Podguer  quhet  qiler . Në  qiler    bashku  me  nusen  deri    momentin  kur  hyn  dhendrri  zakonisht  qendron  një  femer  grua  e  aferme  e  dhendrrit  si  p.sh. hallë , moter  etj. Ajo  del  posa  dhendrri  hyn  mbrenda . Po  e  ceku  edhe  një  traditë  tjeter    kësaj  ceremonie .  Dhendrrin  te  dera  e  qilerit  e  pritshin    aferm  djem  dhe  vajza    moshes    tij  dhe  me  këtë  rast  kishin    drejt    ti  sjellin  flakaresha  dhendrrit  andaj  ky  duhej    tregohej  i  shkathët  dhe  shpejt    futej  mbrenda . Dikush  i  aferm  kishte  detyrë    qendrojë  te  dera  e  qilerit  dhe    pergjojë  derisa  i  dëgjon  zerin  e  dhendrrit  dhe  nuses .  Pastaj  largohej .

Pra  sikur  po  shifet  deri  jo  fort  moti  ka  qen  zakon    darsmja    filloi    shtunen  pas  dite  dhe    zgjas  deri    henen  pas  dite .    vonë  kjo  ceremoni  shkoi  duke  u  reduktua    vetem  një  ditë .    lartë  e  pershkrova  se  cka  ndodhte    darsem    shtunen  dhe    dielen   dhe  tani  po  e  sqaroi  se  cka  ndodhte    henën  dhe  si  perfundonte  darsmja . Të  hënen  ata  burra      aferm  i  merrte  i  zoti  i  darsmes  apo  dikush  nga  meshkujt  e  tij  dhe  i  dergonte    shtëpi    grave  ku  këta  e  shifnin  dhe  pershendetnin  nusen  dhe  edhe  i  falnin  nga  pak  para .  Ndersa  per    tjeret  krushq  ishte  obligim    falin  nusen  kur të  hanin  dreken  dhe  embelsiren    gatuhej  enkas  per  këtë  drekë . Zakonisht  si  embelsirë  gatuhej  tespishte,  tatli  ndersa  te  Januzajt  qyshkek etj,etj.

Pasi  jam  këtu  tek  embelsirat  e  dites    divanit    darsmes  po  e  ceku  edhe  ushqimin    pothuaj  se  ishte  tradicional  per  darsma .  Zihej  gjellë  me  oriz  dhe  makarona   neper  kazana    mdhenjë    mbushur  me  mish . Buka  gatuhej  nga  magjetoret  dhe  buka  shtrohej  neper  sofra  per  rreth    ciles  krushqit  uleshin  këmbkryq   dhe      gjith  hanin  nga  një  pjatë  e  madhe     vihej  e  mbushur  plotë  me  gjellë  dhe  mish    mes    sofres .  Mishin  ua  ndanta    gjithve  me  copa  një    ishte    i  shkathet  dhe  ishte  i  shtruar    sofer .

Pasi  hahej  gjella  dhe  mishi  vinte  pitja  e  shtreme  me  kajmak  dhe    mes    saj  vihej  një  pjatë  e  madhe  e  mbushur  me  kos   ndersa    henen  pra  diten  e  fundit    darsmes    vend    kosit  servohej  tamloriz  ose  syltjash  sikur  i  thonë  disa .  Është  e quditshme  dhe  po  e  permendi  se  sofrat    oden  e  krushqive  ishin  me  numra  ,  pra  sofra  e  parë ,  e  dytë ,  e  tretë  e  kështu  me  radhë . Kjo  per  arsye  se  sipas  rendësisë    dhe  autoritetit    krushkut  ata  edhe  uleshin  jo  vetem    odë  por  edhe    sofër .  Andaj  pitja  dhe  krejt  ushqimi  i  sofres    parë  duhej    ishte    i  mirë  dhe    kualitativ   dhe  pas  saj  vinin  sofrat  tjera .  Diten  e  darsmes  pasi  hahej  darka  dhe  shkonte  dhëndrri    gjerdek    odë    burrave  kënga  dhe  hareja  merrte   hov .  Ishte  zakon    pos  këngëtarve   pra  rapsodve    ftohen  edhe  daullgjinjë   dhe  surlagjia    cilet  bënin  muzikë  per  vallzime . Te  grat  ishin  jevgjitkat  ose  defatoret    pas  darke  silleshin    odë  te krushqit  dhe  krushqit  vallzonin  me  to  dhe  me  muziken  e  tyre .  Daullgjiu , surlagjiu  dhe  jevgjitkat  me  daire  paguheshin  ndersa  rapsodet  vinin  vullnetarisht  dhe  këndonin .  Mirpo  duke  pa  leverdinë  e  asaj  se  mund    fitojnë  para  edhe  rapsodet  filluan    kërkojnë  para  dhe  bile  me  kohë  këta  kushtonin  shumë  shtrenjt . Rapsod    njohur    këtyre  anve  ishin   Ibrahim  Ukë  Kabashi  dhe  Ali  Kabashi   nga  Gjyrakovci , Bajram  Kadri  Bajra  dhe  Idriz  Buleshku  nga  Istogu  i  Vogël ,  Sali  Sadik  Morina  nga  Baica dhe  Ahmet  Alia  nga Orroberrda , Xhemajl  Zeqiraj  nga  Studenica  dhe  nga  vetë  fshati  Nengurrë  vëllëzërit  Ali , Osmon  dhe  Ymer  Shaban  Lajqi . Ishte  karakteristike  se  darsmat  e  fshatit  Nengurrë  me  prezencen  e  tyre  i  bënin  madhështore  pikrisht  vëllëzërit  Lajqi   sepse  këta  veshnin  kostumin  kombëtarë    Rugovës  dhe  vallzonin  e  këndonin  per  bukuri  muzikë  autoktone  dhe  vallen  e  njohur    Rugovës .



(Vota: 0)

Komentoni
Komenti:


Gallery

Pëllumb Gorica: Magjia e bukurive të nëntokës sulovare
Fotaq Andrea: Një vështrim, një lot, një trishtim – o Zot sa pikëllim!
Pëllumb Gorica: Grimca kënaqësie në Liqenin e Komanit
Shkolla Shqipe “Alba Life” festoi 7 Marsin në Bronx
Kozeta Zylo: Manhattani ndizet flakë për Çamërinë Martire nga Rrënjët Shqiptare dhe Diaspora