Kulturë
Vladimir Muça: Universialiteti i një gjethi
E diele, 17.11.2013, 07:55 PM
UNIVERSIALITETI I NJE GJETHI
(Reth vëllimit “ Në fytyrën e një gjethi” të Sabit Rrustemit, shtëpia botuese “Beqir Musliu” Gjilan)
Nga Vladimir Muça
1.Magjia
e të bërit poezi
Librat
shkruhen për të shërbyer si gaca, në mbajtjen ndezur të ndërgjegjes kombëtare.Por hera herës, ata
merrin dhe atributet e një çelësi të artë për të hapur portat e kujtesave
etnike, duke u bërë dhe platformë e lançimit të ideve, prerogativave për brezat
pasardhës.
Asnjë libër
nuk shkruhet nga rastësia ; por autori niset nga një obligim fundamental i
vullnetit inspirues, i cili, gjithnjë vjen
me një risi kuptueshmërie në raport me kohën dhe stadet zhvëllimore të shoqërisë.
Marrja e këtyre cilësive rrotore, gjeneruese, është dhe magjia e të bërit poezi.
Si e para fjalë e fjalëve më erdhën këto mendime teksa lexoja librin “Në frymën
e një gjethi” , i cili për nga supermetafora përfaqësuese , që në ballinën e
librit mëton të bëhet pjesë e një antologjie mbarëkombëtare.
Pjekuria 35
vjeçare e krijimtarisë, ka bërë që Sabit Rrustemi të veçohet disi me këtë produkt poetik nga një
lirizëm i vecantë, tërheqës, shumëdimensional, ku ndjenja lind e rritet jo vetëm
në zona pllenuese të së mrekullueshmes , të ekzaltueses, por dhe në handikapin
shoqëror. Pikërisht në këto raste ku bubrron Sabiti, në ato zgiqe të jetës ,
lirizmi shfaqet më i lazdruar, me valenca më të larta shkëlqimtare.Kjo është dhe
fuqia zbuluese e perceptuese e këtij
lirizmi vetjak!
Shembuj
janë poezitë “Në Kumanovë për një bukë furrë” , “Skaj pyllit me pisha”, “ Nata
e para trembëdhjetë viteve”, ku “ LLojca
mbeti nën hijen e diellit/me dyzet e sa shtëpi/e një saç plumbash/përmbi
krye”. Një poezi e tillë sjell shqetësimet e sotme e të përgjegjësive të secilit,
ndaj qëndrimeve sociale kosovare mbas një sllavizmi serb shekullor.
Me poezitë “ Prekazi kjo amë e lirisë”, “ Shkolla jonë”, “Nesër”, “ Mëzi” , “ Blerësit e kohës tjetër presin”, poeti afirmon se njeriu në aspektin kombëtar duhet të kuptojë se krijimi e gjallërimi i një shoqërie të re nuk qëndron vetëm në rritjen e cilësisë personale të jetës , por dhe në përpjekjet për të njohur kontradiktat që na lindin në rrugë.Kjo vjen si domosdoshmëri për të rregulluar marëdhëniet ndërshoqërore, për të jetuar në harmoni në këtë botë ku rrisku social, secilit i rri si shpata e Demokleut mbi kokë.
2. Moderniteti e provincializmi poetik
Poeti
Sabit Rrustemi i përket atij grup- targeti poetësh , të cilët përbëjnë atë hallkë
të zinxhirit poetik kosovar e cila lidh trashëgimninë poetike të një brezi me
shumë kulturologji poetike, mbartur nga një modernitet europian si Ali
Podrimja, Esat Mekuli, Agim Vinca, Sabri Hamiti, Din Mehmeti, Agim Gjakova,
Azem Shkreli dhe një grupi poetësh që po mundohem t’a nxjerrin poezinë kosovare nga reçesioni ku është
futur , duke infiltruar në të postmodernizmin e natyralizuar në kondicione të reja
globalizuese.
Më shkoqur,
mund të themi, nxjerrjen e saj nga provincializmi sundues. Folklorizmi në të cilin e mbështollën domosdoshmëria e zhvillimeve
historiko-shoqërore. Ky brez poetësh, aspiron për një poezi më gjithëpërfaqësuese
, kërkon një militim poetik përtej
provinciales , ashtu siç militonin dikur etërit poetikë.
Në konceptin
stilistik, Sabiti nga mënyra se si ai e natyralizon modernitetin poetik
europian, tregon për teknika të reja të shprehjes artistike. Siç duket ai ka
marrë shumë nga stilistika e Zhak
Preverit dhe Ungaretit në përqasjet sociale dhe të natyralitetit poetik. Ai i
ka si moto të punës parimet simboliste e impresioniste, duke e bërë pronë në bahçen
poetike parimin : nxjerrjen e deduksioneve filozofike të efektit që lind prej
një objekti e që interlokutohet si reagent ndjenjësor në konceptin filozofik. Kjo
i jep poezisë së Sabit Rustemit zërin e fuqishëm poetik, vargut i jep ato tone
të dlirta, por dhe fuqinë meditative e filozofike.
Në dukje
poezia vjen tepër e thjeshtë, me një muzikalitet në dukje të shthurur metrik,
por që në brendësi alternohet me asonanca a aliteracione . Një modernitet i
tillë i natyralizuar ku toponimiteti dhe onomastika janë cilësi mbisunduese, ku
autori:” S’e kam ndërmend/t’i ndahem këtij shtegu/kësaj përpjetëze Çipuri”. Autori
nuk don t’i ndahet deri te “ajo rrugë/te ajo vojsë/që pret e vetme si ti”,” deri
tek ajo majë/ajo shenjë e lashtë/ për të parë si kthehet,/me ag ai Top i Zjartë.”
Në mënyrën
se si e zgjedh dhe e vendos fjalën, si e artikulon atë, si i përzgjedh figurat,
si proçedon me gjuhën, strukturimin e shprehjes poetike, tregon për një korsi
dalluese , emergjente do të thoja, në karrexhatën e poezisë kosovare. Siç duket,
Sabiti punon shumë me fjalën dhe figurën, gjersa ajo të marrë format e dëshiruara
poetike, kur ajo është siç thotë Janis Ricos “të mbartë një fuqi të jashtëzakonshme,
të krijojë e maturojë njeriun, të krijojë
heroin e të nxisë evokime të fuqishme”.
Kësisoj përmbajnë
në vetvete sharmin e shkollës podrimjane por me më shumë kursimtari në zgjedhjen
e kigos vargëzuese, drejt një moderniteti ungaretian, ku shkallëzimi vargëzues
i ka lënë vendin shkallëzimit mendor drejt një “ Kulle Babeli”, për të prekur
me dorë qiellin e shpirtit.
Në konceptin
stilistiko- estetik autori paraqitet disi i vecantë , një poet origjinal në strukturimin
poetik ku forca artistike nuk bazohet në manierat kozmofonike por te
thjeshtësia e detajeve. Figuracioni, metafora, simboli, similituda
fillon tek zanafilla e mikrokozmosit artistik, duke marrë shkëlqim nëpër
kapriatat vargëzuese poetike në formatet e piramidave faraonike.
Në bazën
e kësaj piramide vargu nuk merr formaturat e vjershërimit klasik.Në vetë vargun
, strofën ka ritme dhe kombinime metrike të cilat alternohen me muzikalitetin e
solfezhit të zemrës, e mbi të gjitha aranzhohet nga mendimi që interferohet me
vargun paraardhës dhe pasardhës. Rima në këto poezi është në natyralitetin
fonetik duke sfumuar nga aliteracioni i vargut
e rrjeshmëria mendimore.
Një shembull konkret është poezia “Kthim i mërgimtarit në shtëpi”, ku:
At Dheun
e
nga majat
e këpucëve
deri tek
maja e flokut.
sa e
fshihte brenda një pike loti
sa e
shpaloste përmes një kënge
e asnjëherë se hiqte prej asaj zemre.
E Sabiti shpreh mendimin e qëllimin final, forcën proklamative e kushtrimore të poezisë, në mënyrë sa më mjeshtërore për tërë bashkëkombësit në rikthimin në AtDhenë e çliruar, të brishtë e të sakatosur nga sundimi sllavo –serb, nevoja për një UÇK të re ndërtimore , ku vetë autori e fillon me një autokatarsis , siç shprehet tek poezia”Në natën e Madhe të Shëngjergjit”, ku:
Hoqa
barin e keq të rrethojës
një ekspertizë
të thellë i bëra gojës
dhe kësaj
dhëmbje që pushton pragun
pastrova paraderën e nënpragun.
3. Ditari poetik e filozofia letrare
Në produktin
letrar në suazën e një ditari poetik siç e nëntitullon autori , motivi kryesor
i poezive është vitaliteti kombëtar, qëndresa e popullit . Në këtë kuadër
spikat lidhja ngushtazi me mëmëdhenë, me historinë e zgjuar nga zhguni i
harresave historike , zgjimi i ndërgjegjes kombëtare; ngrohja në diellin që po
lind me ndriçimin mes djersës e gjakut, mes
një dashurie të sinqertë , e ndërsjelltë kombëtarisht e fqinjësisht, në vazhdimësinë
e përtëritjen e brezave.
Sipas
poetit “ Një fluturake/si murmërimë e largët ëndërre/ endej mbi shpresat tona,
në ato ditë të zymta i përshkon breznitë duke vulosur gjithçka në shpirtin që herë
mbytet në pika loti, e herë shpërthen si një vullkan në errupsion, duke vulosur
në Llojcën e dashur, apo në Karadakun e Idriz Seferit, gjithçka kombëtare me një
shpirt që edhe të përvëlon me zjarrin e dëshirave, por edhe duke u mbarsur me nostalgjinë e
Motit të Madh.
Kështu
gjithçka ngjizet me ndjenjat nga më njerzoret ku: “ Një fëmijë/mbi supet e një prindi/këndonte
e thërriste/A vritet pafajësia”.
Në poezitë
“ Pesë prilli”, “Dhëmbja e varrosur mbeti”, “Një ditë e ngjashme me të tjerat”,
“Kosharja”, etj, një cikël unitilarë do t’i quaja, me të cilët në formatet e një
ditari poetik , ku refkektohet dukshëm shpirti i përvuajtur prej të dëbuarish ,
ku dhe një pëllëmbë hapësirë, ish zënë nga “korbat e zinj “ serb. Por “Ankthet
nuk dëbohen/me lëkundje/ a prishje gjumi
/tërë natën / si fëmijë dënes lumi” në Pogrojë e Zhegër.
Siç e
hyjnizon më tej autori tek poezia “Kosharja”, “Maja e saj/nuk matet me nivelin
e detit/sall me thellësinë e shpirtit”.Ky hyminzim i vendeve historike në ato ditë të rëndomta robërie është apotheoza poetike e Koshares martire, në
djepin e lirisë, si thagmë e rizgjimeve historike sepse këto vende : “ E lartë
është /e paarritshme/ për ata që s’kanë frymë/zemër e sy “.
Dhimbjen
ta kthejmë në forcën , sintetizon me alkiminë vargëzuese , gjatë gjithë librit
autori . Jeta i ka dhe i pranon vuajtjet e persekutimet, por dhe gazmendin,
besimin në ditët e ardhme.Njeriu merr misionin historik ta ndërtojë e ta dojë jetën , duke pranuar si piskamën e
vajit dhe të qeshurën e syrit, dashurinë dhe hidhërimin, dhimbjen dhe lumturinë.
Kjo është amalgama optimiste, në nënshtresa jetese që ka përshkruar e përshkon botën kosovare edhe : në fytyrën e një gjethi”, të vendit në protoplasmën e secilës, alkimohet jeta e gjallimi i saj.
4. Poezia-portret dhe metafizika librare
Në këtë vëllim
autori i ka kushtuar një vëmendje komplementare
poezive për miqtë , heronjtë, shokët e dashur bashkëvuajtës që unë këto poezi do t’i quaja poezi- portrete.Në këto
poezi, që janë si një letërlakmues në mardhëniet
ndërshoqërore të poetit, me ata njerëz të dashur, apo të rëndësishëm të cilët
kanë ndikuar në jetën e poetit e formimin poetiko-intelektual. Në formimin si
artist poeti rimëshiron në vargje
njeriun e paharruar në formën e një metafizike të re librore me detaje të karakterit
shpirtëror.
Këto poezi –portrete me intonime popullore të ngritura në art , zënë fill me poezinë “Sherri asaj ëndërre”, kushtuar mikut dhe poetit Tahir Desku ku autori poetizon:
“se kush
e kish parë duke puthur qytetin
një pano
me ëndërra që nuk tresin
……………………………………………………..
prej
burrave të çartur Çiçavicës
mos të hyjë
me atë këngë të Drenicës
i ri për
plumb, i vonë për mbret
sherri i asaj ëndërre u bë poet.”
Si me këtë
poezi dhe tek të tjerat që e pasojnë me
shumi, kushtuar njerëzve të dashur të cilët kanë lënë gjurmë në botkuptimin e
tij, në formimin si bashkëkombas, si artist i fjalës në obsesionet poetike,
autori në situatat më të ngulshme për tokën amë, nëpërmjet poezive rimëshiron në
një metafizikë të re vargëzuese njerëzit, me një qasje efektive në situatat që
po kalonte vendi.
Të tillë na
përqasen në situata mistiko-historike figurat e Tahir Deskut, Oso Kukës, Mic
Sokoit,Xun Çelikut, Idriz Seferit, Agim Gashit, Doreza, Abdyl Hoxha, Ilmi
Piqit, Bacë Mehmetit, Mehmet Lofca, Pesë martirët, Njazi Jahja Mripës, Sali Çekaj,Fehmi
Agani, Adem Jashari, Rexhep Ellmazi, Nekibe Këlmendi, Ali Podrimja, Gresës, bijës
së tij të dashur, Ahmet Krasniqi, Zahir Pajaziti,Jusuf Gërvalla, Ardi
Latifi por dhe për”bablokun e një mikut”.
Një poet i tillë i lidhur kaq shumë me idhujtarë ,me miq e dashamirës, ku autori i ushqyer me kaq shumë burime shprehet:
Qiejt kam
trazuar prej gëzimit
duke
fshirë rrëketë e thella të gjakut
pikëllimit
për ta
shijuar një buzëqeshje të çiltër
agimeve të
lirisë.
Sepse këta
idhujtarë janë bërë njësh me antropomorfinë e tij e siç e shqison në poezinë “Homazh
për Ali Podrimen”:
“Eshtë strukur
diku nën hijen e vargut
Për ta dëbuar
etjen
Deri sa të kalojë kjo vapë”
Çlirohet emocionalisht poeti dhe lexuesi, tek lexon këto poezi-portrete.
5. Epilog
Psikologu
pas frojdist, filizofi zvicerian Karl Gustav Jung, në veprën e vet me titull “ Psikologjia
dhe krijimtaria poetike” shkruan: “Eshtë
më se e qartë se psikologjia duke qenë shkencë e proçeseve të shpirtit,
mund të hyjë në lidhjë të drejtë për drejtë
në studimin e letërsisë , me kritikën letrare. Se shtrati kryesor i të gjitha
shkencave , ashtu si i çdo vepre arti, është
shpirti .Prandaj shkenca e shpirtit besoj, duhet të jetë në gjëndje të përshkojë dhe të shpegojë dy gjëra në ndërvajtjen e tyre ; se pari- në strukturën
psikologjike të individit artistikisht produktiv”.
Në konceptualitete
e Jacques Laccan të letrarizmit pasfrojdist, Sabiti këtë sentenceë psiko-analitike
të Jungut e ka bërë të tijën në perceptimet poetike , duke e vënë si
suport të një moderniteti të natyralizuar
në filozofinë poetike të ngjarjeve, fenomeneve e aktorëve që i gjenerojnë ato.
Edhe në këtë
kontekst , supermetafora e gjethit vjen me universialitetin e saj në të gjitha
faqet e librit si zanafilla ku në klorofilën (ekstraktin e librit) me rrezet e
Diellit ( rrezet e lirisë të amëshuar) kryhet sinteza e jetës të një kombi.
E gjej me vend, që në këto refleksione të bëj një reminishencë me një tankë timen që unë e kam shumë për zemër:
Në Bahçen
e Zajes
këto ditë
Nëntori
Gjethet e
rëna
mblidhen
rreth pemës
si fëmija në gjirin e nënës.
Kështu janë mbledhur në faqet e këtij libri këto gjethe e shpirtërore me gjak e zemër, u mblodhën në ato vite të zymta të Motit të Madh nga e gjithë diaspora rreth pemës mëmë- Kosovë.Të mblidhen dhe sot mbas ndriçimit të Diell- Lirisë për t’ia shëruar plagët, kushtrimon me thirrjen proklamatë autori.
Dyrrah 2013
E-mail: Vladimir_muca@yahoo.com