Kulturë
Ukshin Zajmi: Impotenca dhe arroganca e Hitlerit në Gjilan
E marte, 09.07.2013, 09:03 PM
Teatër: Impotenca dhe arroganca e Hitlerit në Gjilan
Nga Ukshin Zajmi
Aktorët,
tashmë të dëshmuar në skenën e Teatrit profesionist të Gjilanit: Muharrem
Sylejmani, Mejreme Berisha e Ali Demi shfrytzuan të gjitha aftësit e veta
interpretuese për të realizuar temën e tekstit të Miro Gavranit “Pacienti i Dr.
Frojdit”. Përvoja e gjatë në skenë e aktorëve, synimet e realizuara
regjisoriale të Erson Zymberit , teksti i klasikut kroat që ende jeton dhe
përsonazhet e njohura për publikun, bënë që publiku gjilanas të ndahet i
kënaqur me inkorporimin e këtyre komponeneteve, në premierën e tretë për këtë
sezon, të këtij teatri, që u shfaq të dielën me 7 korrik 2013.
Autori i
skenarit të kësaj komedie-grotesk, duke ditur se Adolf Hitleri është gjerman
austriak dhe udhëheqës në Gjermani e Sigmund Frojdi, mjek e psikolog,
gjithashtu austriak por me prejardhje hebreje, të cilët më te madhe i luftoi
Hitleri, vuri në veprim pikërisht këto personalitete. Dhe në këtë kontekst, ai
përdori teorinë e Bahtinit për groteskun, duke smadhuar negativitetin deri në
kufi të çmendurisë.
Themeluesi
i psikoanalizën Sigmund Frojdi, një të diele në Vjenë, ndërsa sistematizon
hipotezat e veta shkencore, në studio i hyn pacienti, që është i traumatizuar
nga mosmundësia e realizimit të akteve erotike me të dashurën e tij, pas
shtatëmbëdhjetë tentimeve, për të kërkuar ndihmë, por, që gjithnjë, synim ka që
fajin ta largon nga vetja dhe ta bartë tek e dashura. Ai e ka studiuar Frojdin,
e din se IDI, një nga tre faktorët në strukturën psikologjike të
përsonalitetit, është burim i veprimit të libideve në psiqikë, e që
kryesisht shprehen si energji seksuale.
Frojdi, i habitur me këtë njohuri të pacientit, ai vendos që të studion
pacientet, të dashuruarit, veq e veq, dhe, perderisa Kristina është e sinqertë
dhe shprehet realisht, Hitleri është përsonalitet tjetër dhe realitetin tek ky,
Frojdi e zbulon, vetëm kur e hipnotizon. Duke mos e ditur këtë veprim të
Frojdit, Hitleri, mbetët i habitur, kur dëgjon realitetin, duke kaluar edhe në
katarsë, kur e merr vesh se ai vet i ka treguar: se nuk ka pasë asnjë dashnore,
se askend nuk e pranon për të barabartë me te dhe se ai don që vet të jetë mbi
të gjithë, si në aspektin fizik e psikologjik.
Gjithë
këtë, në skenë me mjeshtri të rallë, për afro 6o minuta, e interpretuan
Muharrem Sylejmani (Hitleri), Ali Demi (Frojdi) dhe Mejreme Berisha (Kristina)
sipas konceptit të Erson Zymberit-regjisor, në skenën e Teatrit profesionist të
Gjilanit, shfaqje këtë që e finansoi Ministria për kulurë, Rini dhe Sport e
Kosovës. Muharrem Sylejmani, kësaj radhe u transformua në dysh: në Hitlerin që
dëshiron çdo herë të jetë mbi të tjerët dhe në Hitlerin impotent dhe të
pasuksesshëm në të gjitha punët që i ka filluar si ushtarë, këngëtar e piktor.
Përvoja e tij në skenë (është një ndër aktorët më me pervojë në teatrin e
Gjilanit), favoriti i tij për të interpretuar rolet komike, fiziku i tij vital
që iu përshtat rolit të Hitlerit ishin premisa që roli i tij të jetë në nivelin
e duhur. Pos kësaj, aftësia për të menagjuar me lëvizjet minzaskenike, gjestet,
mimika dhe serioziteti i çasjes së rolit bënë që, Hitleri si rol, në opusin e tij aktoresk të jetë një
ndër më të suksesshmit. Mejreme Berisha (aktorja më e vjetër në këtë teatër),
në rolin e Kristinës, u dëshmua si aktore me përvojë që zotëron hapsirën
skenike, komunikon me partnerin e publikun, transformohet sipas situatave të
krijuara prej një dashnorje subtile deri te një akuzuese shpërthyese. Diksionin
dhe të folurit e përdori me mjeshtri, duke iu përshtatë situatave si dhe u hetua
gjeturia në eleminin e gafeve skenike që rastisin gjatë ndryshmit të skenave.
Kjo bëri që, roli i saj të pelqehet, jo vetëm nga rrjedhat e ngjarjeve sipas
skenarit, por edhe nga interpretimi i suksesshëm i saj. Ali Demi, në rolin e
Frojdit që mjaft i mirë (megjithë kohën e shkurtër për ta përgatitur këtë rol,
nga se e zëvendësoi Ramadan Kurtin, i cili, për shkaqe përsonale u detyrua ta
braktis rolin). Krijimi i dramës dhe konflikteve në te i takoi Aliut, andaj, me
sukses qoftë në pjesën kur shkencërisht shpjegonte shkaqet e sëmundjes së
Hitlerit, apo kur ate e thumbonte terthorazi, ndikonte në rënien dhe
shpërthimin e tij. Profesionalizmi i tij u dëshmua kësaj radhe gjatë tërë kohës
së shfaqjes, qoftë atëherë kur ishte vetëm në skenë, kur punonte vetë e vështrohej
nga pacienti i paftuar apo edhe atëherë kur ishte në bashkëveprim me “qiftin e
dashuruar” Hitleri.
Treshja
aktoreske: Sylejmani, Berisha e Demi u dëshmuan si partner të mirë skenik duke
krijuar plasticitet në lojë e veprime, duke kombinuar për mrekulli
bashkëbisedimin dhe konfliktet duke luajtur kështu me plot humor temën e
seksualitetit me stereotipe që korrespondojnë me përsona të njohur historik.
Aktrimi i tyre i ofroj kënaqësi
publikut, i cili qeshi dhe i duartrokiti gjatë, edhepse këtu e hetoj tragjizmin e nacizmit.
Mungesa e
skenës rrotuelluese në Teatrin e Gjilanit, e detyruan skenografin Bekim Korça dhe asistentën e tij Venera Ramadanin,
që të skicojnë dy dhoma të ngjitura shpindë për shpinde e ato të sillen rreth
nji boshti, mbi të cilin edhe u ngrit ballkoni prej nga Hitleri i drejtohej
masës. Këtë skenografi me sukses e realizuan Medi Hoti, Haki Aliu e Fehmi Hoti,
që është fleksibile edhe për skenat tjera, duke krijuar mundësi të ambientimit
të ngjarjes, të përkufizimit e precizimit të hapsirës vepruese dhe krijoj
mundësi të përdorimit adekuat të rekuizitave të Suad Berishës. Efektet dhe
ilustrimi muzikor të Florim Gagicës i dhanë ngjyrime dhe gjeografi ngjarjes dhe
ecnin krahas ritmit të shfaqjes. Dritat e Fatmir Halilit, kësaj radhe, pos që
kontribuan në paraqitjen vizuele të aktorëve, ato edhe fiksuan karakteret e
përsonazheve në momentet më karakteristike të tyre. Kostumografinë e ideuar nga
Bekim Korça e Venera Ramadani e realizoi garderobierja Bahrije Kurtalani, e
cila ishte mjaft funksionale dhe e lehtë për manipulim, ngase, shpesh dëtyrohej
të përdorej e ndërrohej atypëraty në skenë. Raif Haziri, ndonëse është pritur
që të ketë punë më të madhe në rolin e inspicientit, ai më shumë u përqëndrua
në organizim.
Nga krejt
kjo mund të themi se kjo shfaqje është një surprizë skenike, që fascinon dhe
argëton përmes groteskut komik, por jo në fazën e karikatures, që bazohet në
një tekst të mirë e me regji të guximshme. S’do të ishte e habitshme
pjesëmarrja e saj e suksesshme nëpër festivale të teatrove në trojet shqiptare,
mbase edhe më gjërë.