| E diele, 10.02.2013, 02:00 PM |
Faik
Konica, Gur themeli i sociologjisë
shqiptare*
Me rastin e 100 vjetorit të Pavarësisë dhe 70 vjetorit të vdekjes së Faik Konicës
Nga Fotaq Andrea
Është e njohur figura poliedrike e
pionierit rilindas Faik Konica. Me kryeveprën e tij dygjuhëshe revistën Albania
(1897-1909), themeluar në Bruksel, ai hodhi themelet në mjaft fusha të
mendimit dhe veprimit shoqëror e atdhetar, duke filluar që nga gjuha e
njëjësuar “letrarishte” shqipe, siç e quante ai, e deri te bazat e sociologjisë
shqiptare. Ai piketoi dhe vendosi me dorë të sigurt gurin e parë të themelit në
fushat e kritikës, estetikës, stilistikës e publicistikës shqipe dhe po ashtu,
shkëlqeu si bibliograf, enciklopedist, përkthyes, etnograf, novelist, poet, e
deri muzikant dhe estet. Fakti është se që në numrin 2 të revistës (25 prill
1897), ai vendos qartë e prerë në ballinë krahas titullit “
Duke përcaktuar publikisht fushat
kryesore të tematikës së revistës, Konica djaloshar, - vetëm 21 vjeç -, shmangu
me zgjuarsi çdo lloj censure, i detyruar të theksojë në frëngjisht, që në numrin
1 të revistës: “Revista shqiptare nuk trajton çështje politike”. Por
tashmë, çdo shqiptar i kohës, i vetëdijshëm për rolin dhe forcën e kësaj
reviste e kishte më se të qartë se shtylla kurrizore e saj ishte pikërisht
zgjimi dhe forcimi i ndjenjës kombëtare, emancipimi shoqëror dhe beteja në
fushën e politikës dhe diplomacisë për mëvetësi e pavarësi të Shqipërisë, në
një kohë kur ishin ashpërsuar planet
shoviniste të shteteve fqinje për copëtim të saj dhe i sëmuri i Bosforit
ishte mbërthyer nga ethet e shpërbërjes së Perandorisë osmane.
Përqendruar në tematikën
sociologjike koniciane, vërejmë se ajo është e gjithanshme dhe e lëvruar në
disa rrafshe. Jo vetëm kaq, por Faik Konica shkon më tej, tek e tejkalon
kuadrin e brendshëm të kohës, duke rrokur edhe tematika të mirëfillta
sociologjike në rrafsh europian, konkretisht eseja e tij “Mbi edukimin”, që po
e japim për botim për herë të parë në gjuhën shqipe, apo eseja tjetër e tij
madhore “Mbi gjuhët natyrale dhe gjuhët artificiale”, botuar që të dyja me pseudonime
nga Librairie Kiessling et Cie, Bruxelles, më 1898 e 1904.
I pashembullt në gjenialitetin e tij, i cilësuar nga bashkëkohësit dhe bashkëkombësit me krejt vlerësimet e meritueshme, njohësi i 17 gjuhëve, “enciklopedia lëvizëse”, “shqiptari më erudit”, “diplomati emblematik”, “politikani i zhdërvjelltë e largpamës”, miku i ngushtë i Apolinerit të madh, Konica, tri herë i dënuar me vdekje nga sulltani, zbuluesi i flamurit të Skënderbeut, i pari shqiptar që komentoi armët dhe përkrenaren e Heroit kombëtar, Konica pra - diti mbi të gjitha të hedhë bazat e mendimit të përparuar dhe modern shqiptar, të vizionojë një Shqipëri të ardhshme europiane përkrah kombeve të qytetëruara të kontinentit të lashtë. Aq sa fshikulloi ashpër, si rrallëkush, mentalitetin e prapambetur shqiptar, “mendjet e klasit të katërt” siç i quan ai, krejt përgjumësinë pesë shkekullore, po aq ai diti të ngrejë lart, në piedestal glorifikimi, në vetë botën perëndimore, vetitë më të mira të shqiptarëve, doket, zakonet, historinë, krenarinë shqiptare në shekuj, e mbi të gjitha, gjithçka të vyer shpirtërore që shqiptarët dhanë historikisht, krahas gjakut të tyre që rrjedh në damarët e Europës.
Le ta themi që në fillim se
studimi ynë për sociologjinë e Faik Konicës nuk mëton të jetë aspak
gjithëpërfshirës a shterues. Ne thjesht po përpiqemi këtu të përcaktojmë disa
elementë
themelorë të sociologjisë koniciane që përbëjnë njëfarësoj boshtin fillestar të vetë sociologjisë shqiptare në disa fusha apo rrafshe të caktuara horizontale, të cilat gradualisht - falë artikujve, epistolarit dhe veprave të tij madhore, si Dr. Gjilpëra zbulon rrënjët e dramës së Mamurrasit apo Katër përralla nga Zululandi, etj. vijnë e mbishtresëzohen për të shfaqur në këtë mënyrë edhe përmasën vertikale të kësaj sociologjie.
Është e njohur pena e mprehtë
koniciane për të goditur ashpër, drejtpërdrejt dhe tërthorazi, por edhe me
ironinë dhe sarkazmën e tij të rrallë, tërë dukuritë shoqërore regresive të
Shqipërisë në kapërcyell të shekujve XIX-XX, botëkuptimin e prapambetur
anadollak që kishte përgjumur shqiptarët për pesëqind vjet, kritikë kjo
sociologjike e llojit volterian, me
forcë e fuqi tronditëse, troshitëse, shkundëse. Në këtë kuptim, kjo lloj
kritike koniciane me ashpërsi mbresalënëse ka karakter të theksuar konstruktiv,
tek sendërton hap pas hapi vetëdijen kombëtare, çel sytë e mendjes, e vesh atë
me forcë vepruese shoqërore, e orienton dhe e ngacmon drejt një qëllimi fisnik
me synime të qarta në kuadër të një perspektive të afërt a të largët.
Që në numrin 1 të Albanias, në
kryeartikullin “Armiqtë e Shqipërisë”, Konica mbërthehet fort pas realitetit të
zymtë të kohës kur shqiptarit i mungon “buka e barkut”, “buka e mendjes” dhe
është i rrethuar nga armiq të jashtëm. Me dy paragrafë të shkurtër, ai shpreh
dhimbjen e tij për këtë realitet të hidhur dhe veç kur shpërthen e revoltohet
në paragrafin e tretë me ashpërsinë e një heroi homerian duke shpallur, deri
dhe me qitje të largët, gjithë rezonancë aktuale: “Armiqtë e Shqipërisë janë
shqiptarët, jo të tjerë. Shqiptarët kanë shkruar me gjakun e tyre më tepër se
një faqe në histori të Evropës. Nga më të voglat trazira gjer në luftërat më të
gjakta, Shqiptari ka hequr hark, vërvitur kordhë a zbrazur pushkë. A ka gjë më
të turpshme, më të ulët se historia e këtij kombi që, për pak të qelbur argjend
[të holla], shet mish njeriu në çdo luftë, edhe kujt s’i erdhi dëshërim nga aq
qindra vjet që e shkelin dhe e kurvërojnë të huajt, s’i erdhi dëshirim të japë
dy pika gjak për lirinë e vetvetes? Të donin Shqiptarët lirinë e Shqipërisë
lehtazi e bëjnë; por rrinë të patundur dhe kështu dëftojnë që s’e duan
Shqipërinë, dëftojnë që janë armiqtë e saj”*.
Tek flet kaq hapur, pa dorashka,
nën një qiell të zymtë shqiptar ku përzien e përplasen shtëllunga resh
shekullore në hone të vetëdijes e pavetëdijes kombëtare, ai e kërkon fjalën të
çiltër, të qëruar, të revoltuar e revoltuese njëkohësisht, që të shpërthejë me
gjëmim rrufeje zeusiane. Topitja ka shkuar nën cakun e flijimit dhe
vetëflijimit, të durimit dhe vetëdurimit, dhe lypset tanimë ndërgjegjësim e
vetëdije, me shpërthim vullkanik shoqëror.
Në numrin 2 të Albanias,
kur Konicës i bëhet presion nga një kategori bashkatdhetarësh për të kufizuar
në shkrimet e revistës lirinë e pikëpamjeve të veta politike, shoqërore e fetare,
pionieri erudit i Rilindjes tregohet i papërmbajtshëm, si një përrua që derdhet
nga lartësitë qiellore me shkrimin Ç’është liria?: “Dua të marr shpatën,
revoltohet ai, e t’u çajë kokën gomarëve, edhe në vend të trurit të kllasë
këtë: ç’është liria?... Më mirë të shesë m... njeriu, se të shkrojë për
Shqiptarët... ç’është liria: Liria është të mundet njeriu: 1. të besojë
ç’i do zemra; 2. të thotë ç’i do zemra; 3. të shkruaj ç’i do zemra; 4. të bëjë
ç’i do zemra, veç jo ato që janë kundër lirisë së tjetrit njeri. Por
Shqiptarët, më të shumtë janë shpirtrobër... sundon në shpirtrat e tyre feja:
unë i botojë letrat e tyre kur thonë që kanë fe, por nuk duan që unë të shajë
fetë e tyre... “s’të lëshojmë lirinë që të shaç fetë...””. Dhe Konica tek
përfundon: “Vëllezër shqiptarë: Mjaft rrojti e mjera Shqipëri jetën e Kurmit.
Duhet edhe ajo të nisë tani të rrojë jetën e mendjes (la vie intellectuelle).
Jeta e mendjes është të hapim tërë zemrat tona, të flasim vëllazërisht njëri
kundër fjalës së tjetrit, të kuvendojmë si njerëz të qytetëruar, që mblidhen e
luftojnë me fjalë [shoqërisht] për idetë e tyre... kështu do njihemi më mirë,
s’do kemi mendime të fshehura, dhe do të Kuptojmë**
që të tërë jemi të lidhur me dy lidhje të arta: dëshirimi i së Vërtetës dhe
dëshirimi i Shqipërisë”.
Komentet këtu i shohim të tepërta,
sepse citimet falsin vetë në përmbajtjen e tyre sa sociale aq edhe
sociologjike. Por Konica nuk mund të rrijë pa theksuar se vetëm dashuria dhe
vëllezëria mes shqiptarëve, bashkimi i tyre është çelësi i artë i shpëtimit të
atdheut dhe çlirimi i shpirtit shqiptar, se ndarja, armiqësia, padija dhe
errësira e mendjes duhen “të lipsen” siç thotë ai, në duam “të njohim të mirën
tonë... të hyjmë në rrethin e kombeve të ndritura. E ç’punë ka myslimanëria apo
krishterëria me shqiptarërinë? Myslimani të jetë mysliman, i krishteri i
krishterë, po Shqipëria të jetë e të gjithëve ne, dhe e të gjithëve është
detyra të mendohemi e të bëjmë si është më e mira për të”. (artikulli Të
vimë nër ment,
Shkrimet sociologjike të Albanias
përqendrohen kryesisht në problemet madhore të kombit, dhe zgjimi i ndërgjegjes
kombëtare për çlirim e pavarësi, si boshti themelor, nuk mund të kuptohet pa
rrokje tematikash po aq madhore, si harmonia fetare në Shqipëri, (jo thjesht
toleranca fetare!), ndarja e fesë nga kombi, tradita e lashtë dhe trashëgimia
kulturore, folklori e etnografia, Kanuni i Malcis, Shpirti shqiptar
në shekuj apo karakteri i tij historik, emancipimi shoqëror si dhe vetë
emancipimi i gruas shqiptare, që përbëjnë, këto e të tjera, elementët
identifikues të fuqishëm kombëtarë të prirë drejt veprimit të gjallë shoqëror
në rrjedhë të historisë. Mjaft shkrime që rrahin tema të tilla, Konica i jep
edhe drejtpërdrejt në frëngjisht, duke ia drejtuar kështu publikut të huaj
europian për një sensibilizim më të madh të tij me çështjen shqiptare drejt
mëvetësisë, për përkrahje dhe frymëmarrje të gjerë shoqërore e politike.
Nga ana tjetër, me shkrimet e tij
të karakterit sociologjik, Konica, duke u shfaqur i drejtpërdrejtë, i ka
hesapet të qëruara me kundërshtarët e tij të mentaliteteve të zymta. Ai nuk bën
pazare, është konkret, duke i rënë kokës gjithkujt e gjithçkaje, siç
Shumë shpejt, e shohim Konicën te
Dy muaj më pas, Konica e rimerr
këtë temë te
Në numrin vijues të Albanias, (31
mars 1898), në shkrimin “Ca fjalë mbi bagëtinë”, ai trajton tanimë çështje të
blegtorisë, sepse për Konicën, sikurse për gjithë rilindësit, bujqësia dhe
blegtoria janë sektorët tradicionalë shqiptarë më prodhimtarë. Vëren se kafshët
shtëpiake janë shëndetliga dhe me prodhim të dobët qumështi (më e mira lopë te
fshatari ynë sjell 10 okë qumësht në ditë, kur një lopë holandeze jep 50 okë!)
Që këtej lind nevoja “të mirësohet”, siç thotë ai, apo të mbarështrohet bagëtia
si dhe të bëhet kryqëzimi i racave sipas përvojës boshnjke, kur qeveria solli
në vend 700 lopë race të Moelthalit, si dhe lopë hungareze.
Pra Konica (që çel në Albania
edhe rubrikën Kohëtore e bujqësisë, tek flet për shembull gjerë e gjatë
për pataten dhe vlerat e saj – Albania, prill 1899), çështjen e
prodhimit bujqësor e blegtoral e sheh të lidhur ngushtë me tregtinë dhe sektorë
të tjerë të zhvillimit shoqëror, duke theksuar se “Tregtia, bujqësia, bagëtia janë
gjaku, jeta, lulëzimi i një vendi dhe të rinjtë mëmëdhetarë duhet të
përkujdesen për çështjet aq të dobishme e të rëndësishme, dhe të kuptojnë
nevojat e mëmëdheut... Vërtet, është më lehtë të përpiqet njeriu për politikë,
por përparimi, lulëzimi, qytetërimi janë më shumë të lidhura me punërat e
Ekonomisë se me fjalët e Politikës”. Konica e ka kështu më se të qartë rolin
parësor e themelor që luan baza ekonomike në shoqëri, krahas rolit drejtues të
superstrukturës nëpërmjet një politike atdhetare.
Dukuri e mprehtë shoqërore që
shigjetohet ashpër nën penën e Konicës është shitblerja e vajzave shqiptare për
martesë, të cilën ai e quan “barbari”. Në shkrimin “Martesa në Shqipëri” (28
shkurt 1989), Konica ngulmon në të drejtat e kësaj kategorie shoqërore, jep
përvojën e përparuar europiane, dhe mbi të gjitha kërkon të respektohet ndjenja
e dashurisë tek vasha shqiptare, liria e saj e mendimit dhe veprimit. Kaq
tragjike e përshkruan ai pozitën shoqërore të vashës shqiptare sa sikur ndonjë
syresh të guxojë t’i thotë t’et që “burrin që më jepni nuk e dua”, i ati nuk
ngurron t’i presë së bijës kokën, duke e bërë therore, apo ta zhdëpë në hu, e
më në fund ta martojë me pahir. Këtë Konica e quan “robëri të poshtër” duke
shprehur ashpër revoltën e tij, tek sheh në sytë e vashës së skllavëruar vetëm
lot tërë jetën për burrin që ajo nuk e do dhe që do ta trajtojë atë si shtazë,
“për t’u mplakur shpejt mes trishtimit”. “Të gjorat shqiptarkëza, bijat tona,
qofshin motra a të afërma, presin gjashtëmbëdhjetë vjet ndërmjet katër mureve
sa të jepen te një njeri për të cilin ndofta s’do të kenë tjetër vetëndjesë
përveç largim zemre; sa të vijë ajo orë e zezë, s’i lëshojnë as të venë të
dëfrejnë, as të venë te shoqet e tyre lirisht, të mbledhin lule nëpër fushëra,
as të mësojnë violi për të shkuar ëmbël kohën në një vend si Shqipëria...” Dhe
Konica vijon më tej me ngulm duke kërkuar lirinë dhe të drejtat e vajzës
shqiptare, sepse “çupa e sotme është mëma e së nesërmes, andej do dalin gjithë
Shqiptarët e kohës për të ardhur”.
Tema e gruas dhe e vashës
shqiptare është nga më të parapëlqyerat e Konicës, duke e trajtuar këtë jo
thjesht në aspektin shoqëror, por edhe historik, tek flet për shembull për
tragjedinë e Vojsavës dhe Mamicës pas pushtimit osman të vendit, për figurën
legjendare të Mrikës që shpëtoi Skënderbeun në shesh të betejës, për figurën e
nuses së re që qan te kroi duke larë fustanellën e të shoqit, etj. etj. apo
edhe për figurën e gruas së thjeshtë e të zgjuar nga radhët e popullit Gjylnari
e Muhedin agës, Arifja e Zylyftarit e me radhë. E për më tepër, Konica nuk
mungon të vërë në dukje rolin dhe të drejtat e grave në rrafsh europian e
paneuropian me shkrimin e mrekullueshëm “Të drejtat e grave dhe mendimtari
Shopenhauer” (Albania, prill 1899), ku i nxjerr ato të barabarta me
burrat dhe të afta për të drejtuar politikën e shtetin. Këtë shkallë të lartë
emancipimi të gruas, Konica e kërkon edhe për gratë dhe vashat shqiptare, duke
e hedhur kësisoj vështrimin drejt së ardhmes së afërt e të largët, tek çel
horizonte të reja për zhvillime shoqërore.
Dukuri tjetër shoqërore tragjike,
trajtuar në faqet e Albanias (1 korrik 1898), është gjakmarrja ndër
shqiptarët, që dikur, shekuj më parë, ka qenë karakteristike edhe për kombet e
tjerë, por që ato e kanë flakur tej me neveri në rrjedhë të historisë, kurse në
vendin tonë, (“vetëm ne kemi mbetë më të mbrapmit në Europë” – theksohet në
shkrimin Gjakësi e Shqiptarëve ) ajo po bën kërdinë “me kanun të
gjakut”. Marrja e gjakut është kaq e pështirë dhe tragjike si dukuri shoqërore,
sa nuk mungohet të goditet ashpër dhe drejtpërdrejt, pa dorashka, duke vënë në
dukje në artikull se ajo është mbisunduese vetëm në Afrikën e egër e të
pazhvilluar. Madje edhe në Shqipëri, vëren artikullshkruesi, duhet bërë
dallimi, sepse nëse në Toskëri, ai që fyen nder dorën e vëllazërisë duke
kërkuar falje dhe falet, në Gegëri kërkohet vënia e nderit në vend me anë të gjakut
në emër të “kanun t’ Turkiës, dhe vetun malcinat e Lekëve të Dukagjinëve
shkojn mas kanunit të tyne që nuk asht i shkruem, por mbajtun goj n’ goj, brez
mas brezit”. Dallimet në zbatimin e kanunit janë të mëdha në këtë pikë në
zonën veriore të Shqipërisë, nga Mbishkodra në Mirditë, etj. Madje autori geg
(Ka. Ma.), bashkëpunëtor i
Emancipimi shoqëror, vetë
qytetërimi i kombit shqiptar shihet në faqet e
Emancipimin shoqëror si një
çështje madhore, Konica e trajton me penë të fuqishme në shkrimin “Rritja
mendore e popullit shqiptar” (Albania, prill 1906). Thjesht çështjen e
arsimimit shqip dhe të luftës kundër padijes, ai nuk e kufizon aspak te brezi i
ri, domethënë të pritet një herë sa të shkollohet brezi i ri që të mund të
arsimohet krejt shoqëria. Jo, ai kërkon drejtpërdrejt arsimimin shqip të krejt
brezave, dhe krahas shkollave të ditës për të miturit e të rinjtë, ai kërkon
shkollat e natës për burrat e gratë në Shqipëri, sipas vetë përvojës amerikane,
kur në Boston shqiptarët frekuentojnë tashmë shkollat e natës për formimin dhe
ngritjen e tyre arsimore e edukative. Në këtë drejtim, ai nuk mungon të
përgëzojë Shkollën e Franciskanëve në Shkodër që për dy vjet, me ndjenjë të
lartë atdhetarie, ndërmori nismën që “të jepeshin një herë në javë mësime të përbotshme për
burrat”. Konica nuk e njeh ecurinë e mëtejshme të kësaj nisme, por fuqimisht ngre
lart këtë dukuri të re, të kohëve të reja, ku sheh fillesën e emancipimit
shoqëror, të “qytetarisë shqiptare”, siç e quan ai.
Nga ana tjetër, përveç mësimit të
shkrimit dhe leximit të gjuhës shqipe te brezi i vjetër, krahas atij të ri,
Konica kërkon “zgjerimin e kufirit të mendjes së tyre”, duke kaluar kështu nga
një fazë e parë e domosdoshme, njohja e shkrimit - Arti i shkrimit, citon
Konica filozofin anglez Carlyle, i vërteti mbretërim i mrekullive që nisën për
njerëzinë - në një fazë të dytë që ai e quan“lërimin e mendjes”, domethënë
kulturimin dhe qytetërimin shoqëror, një tjetërsim pra të njeriut shqiptar të
kohës, i prapambetur në mendime apo me botëkuptim të ngushtë. Dhe populli,
këmbëngul Konica, e ka dashurinë për “lërim të mendjes”, sepse kërkon të ecë
përpara, të mësojë. Por i mungojnë librat, “këtu fle lepuri”, aty është
çështja.
Gjendjen e librave (metodave)
shqipe dhe të abeceve Konica e sheh të mjerueshme (janë për mëshirë!) e as që
mund të bëhet fjalë për aritmetikë, gjeografi, trigonometri etj. Këtu Konica
bën dallimin e madh në libra për fëmijë dhe libra për të rritur (për burra me
mustaqe!) dhe një abetare e thjeshtë kurrsesi nuk mund t’u adresohet këtyre.
Shqiptari për Konicën duhet të hapë sytë e mendjes, të shohë rrotull tij se çfarë
bëjnë kombet e qytetëruar që edhe kombi shqiptar të përparojë e të ecë krahas
tyre. Pra, përqasja e gjendjes shoqërore të mjerueshme në Shqipëri me gjendjen
e përparuar shoqërore, sidomos në vendet e zhvilluara perëndimore, është një
pikë referimi konstante në botëkuptimin konician për ndërgjegjësim e veprim
shoqëror. Kjo përqasje e karakterit sociologjik, si dje, si sot, i shpërthen
kufijtë e izolimit e të padijes që ka njohur Shqipëria jo vetëm në periudhën e
otomanizmit pesë shekullor, por edhe në periudhën e komunizmit
pesëdhjetëvjeçar, gjë që ka çuar detyrimisht në pasojën historike dhe tragjike
të një prapambetjeje të theksuar sociale, në shkëputje nga kombet e përparuara.
Nëse gjetkë, zhvillimi botëkuptimor e shoqëror ka ecur përherë me hapa të shpejta,
tek ne, për njëmijë arsye të jashtme e të brendshme, ky zhvillim nuk ka ndjekur
ritmet e duhura bashkëkohore, dhe Konica s’përton në këtë mes të fshikullojë
ashpër një dukuri të tillë të përgjumjes shoqërore në Shqipërinë e Turqisë
europiane...
Duke respektuar kuadrin e ngushtë të këtij shkrimi të parë për sociologjinë koniciane, nuk po ndalemi në dukuri shoqërore të veçanta e të shumta trajtuar nga Konica; le të përmendim shkarazi dukuri të tilla si: sjellja e shqiptarëve ndaj të huajve; karakteri shqiptar dhe shoqëritë e fshehta të cubizmit, banditizmit, kusarisë; thashethemet, apo fjalë kazanash; roli i traditës dhe zejeve shqiptare në botëkuptimin dhe shpirtin artistik popullor; këshilla shqiptarëve për të gjetur punë në Europë; raporti i çështjes së kombësisë dhe çështjes së fesë, si dhe roli i bektashinjve në Shqipëri; krimi dhe stërvitja morale e sociale e popullit; evolucion demografik dhe statistika; etj. etj.
Le të shohim tani përmbledhtas
karakteristikat thelbësore që na shfaq eseja e Faik Konicës “Mbi Edukimin”
shkruar në frëngjisht dhe botuar në Bruksel më 1898 me pseudonimin Trhank
Spirobeg.
Shfaqet në pamje të parë si një
metodikë apo si një libërth praktik mbi edukimin e fëmijës dhe të brezit të ri,
duke plotësuar kështu, me sa duket, njëfarë boshllëku propagandistik në fushën
e edukimit të brezit të ri me frymë bashkëkohore, dhe kjo, jo thjesht
brendapërbrenda kuadrit kombëtar belgjian, por më tej, duke u veshur vepra me
një përmasë europiane e paneuropiane. Guxojmë ta themi këtë pasi edhe Eseja e
dytë e Faik Konicës që do pasojë, botuar frëngjisht po në Belgjikë, “Mbi gjuhët
natyrale dhe gjuhët artificiale”, ishte një risi e padiskutueshme për kohën,
pikërisht për një çështje që qëndronte në themel të debatit shoqëror europian
mbi gjuhët artificiale.
Para së gjithash e mbi të gjitha,
Konica 22-23 vjeçar, me tipare të hershme gjeniu, e quan edukimin “shkencë,
shkencë e së ardhmes, madje edhe vetë motorin e tërë shkencave”, duke e
argumentuar këtë përkufizim të saktë e të goditur jo thjesht nëpërmjet përmasës
së gjerë të vetë kësaj fushe, që përmban brenda saj edukimin fizik, intelektual
(botëkuptimor), moral e higjienik të fëmijës, por edhe nëpërmjet vetë përvojës
së tij personale familjare. Ashtu sikurse ka bërë të ditur për herë të parë që
më 1997 studiuesi Isak Sheme, dhe në bazë të dokumenteve arkivore që disponojmë
ne vetë, Faik Konica, kishte në atë kohë lidhje dashurie me bukuroshen franceze
16 vjeçare Sophie Annette Hugon, me të
cilën pati një djalë, Henrik Lohengrin beg Konitza Schischgo, lindur në 24
qershor 1897, tre muaj pas daljes së numrit të parë të Albanias. Konica
i vuri djalit edhe një emër të dytë Lohengrin për nder të operës
“Lohengrin” të kompozitorit të famshëm gjerman Vagner, të cilin, siç dihet, ai
e adhuroi në kulm tërë jetën e tij. Konica pohon kështu publikisht, në esenë e
tij “Mbi Edukimin”, për herë të parë e të fundit praninë e djalit të tij, si
dhe një tipar të vetin e të mikeshës së tij që ndikon për keq në edukimin e
fëmijës, kur shkruan: “Duke qenë unë vetë me një nervozizëm të skajshëm, që më
bën të tronditem dhe të vuaj mjaft për shkakun më të vogël, përderisa e kam
një djalë – dhe që është me nënë po ashtu nervoze, – bota e jashtme nuk do
të jetë për këtë fëmijë veçse një subjekt trishtimi, zemërimi dhe dhimbjeje”
(nënvizimi ynë).
U ndalëm pak këtu, në jetën
personale të Konicës së asaj kohe, thjesht për të treguar se pikërisht, prania
e djalit të tij foshnje duhet të jetë bërë shkas, ndër të tjera, që Konica të
shkruaj esenë e tij, mbi bazën e vëzhgimeve të drejtpërdrejta tek fëmija që
kishte para syve dhe që i jepte mundësinë të merrte shënime për çdo sjellje dhe
reagim të tij.
Konica ndjek hap pas hapi dhe
etapë pas etape zhvillimin e fëmijës që në periudhën e shtatzënësisë së nënës,
që në lindjen e tij dhe gjer te mosha e mëkëmbjes dhe e zhvillimit të
vetëdijes. Nuk po ndalemi në to, kur më bukur se gjithkush flet Konica vetë,
por duam të theksojmë se shumë elementë të këtyre vëzhgimeve të para mbi
fëmijën, do t’i vëmë re më vonë nën penën e Konicës të zhvillohen e shtjellohen
edhe në mënyrë letrare, si tek vepra e tij Doktor Gjilpëra zbulon rrënjët e dramës së
Mamurrasit, konkretisht figura e Ali Bibiut, etj.
Eseja e Konicës, që shfaqet në
formë studimi klasik, paragrafë pas paragrafësh, është disi skematike, të
themi, megjithëse e karakterit shkencor, duke kaluar nga vëzhgimi i
drejtpërdrejtë në reflektim dhe më tej në konkluzion. Sigurisht një skemë e
tillë ka kufizimet e veta, por libri merr një karakter të dobishëm praktik, ku
përvoja e jetës vetjake plekset me përvojën shoqërore, pa u kufizuar thjesht në
një përvojë empirike. Shumë vite më vonë, në mesin e shekullit XX, psikologu,
sociologu dhe filozofi i shquar francez Jean Piaget (1896-1980), falë
eksperimenteve të tij shkencore do të hartonte traktatin e famshëm mbi edukimin
e fëmijës në katër vëllime*; veçse
parimet bazë të zhvillimit dhe edukimit të fëmijës, të trajtuara që në fundin e
shek. XIX nga Konica, do t’i hasim tashmë edhe në veprën e Piaget, ku logjika e
fëmijës ndërtohet hap pas hapi sipas vetë ligjeve të saj dhe njeh evolucion
përgjatë gjithë jetës nëpërmjet etapash karakteristike. Këtë zhvillim të
fëmijës, etapë pas etape, Konica e ka në qendër të esesë së tij, përbën
pikërisht boshtin e saj qendror.
Një tjetër karakteristikë
themelore e esesë “Mbi edukimin” është origjinaliteti i Faik Konicës,
origjinalitet që merr një përmasë europiane, tek kritikon programet shkollore
të vendeve perëndimore, teprimet e tyre, si dhe vetë rolin e trashëgimisë
edukative me të meta të theksuara, që cenon drejtpërdrejt zhvillimin e
intelektit tek fëmija dhe fuqinë vepruese të tij për të ardhmen. Gjithçka, në
fakt, është ngulitur thellë, që herët, në mendjen e adoleshentit Konica, tek ka
vëzhguar gjer edhe dhëmbët e prishura të shokëve të tij nëpër konvikte, për t’u
shfaqur tërë kujtesa e tij me forcën e një përvoje vetjake të kristalizuar.
Por nga ana tjetër, shfaqet disi
paradoksal ndonjë konkluzion a “këshillë” e Konicës për një zhvillim e edukim
të pasforcuar të fëmijës, konkretisht se në ç’moshë ai duhet të fillojë të
merret me shkrim, këndim apo me shkencat ekzakte. Në fakt, nuk ka rëndësi nëse
për këtë apo atë moshë të fëmijës Konica “
Pa u ndalur gjatë këtu, vërejmë se në fakt, Shkolla alternative e
Summerhill-it në Gjermani, Angli e kudo gjetkë, si pjesë përbërëse e rrymës
pedagogjike “Edukimi i ri” bazohet, do thoshim, pikërisht në parimin e edukimit
të lirë e të lirshëm, një parim ky themeltar te eseja “Mbi Edukimin” e Konicës.
Fëmija, në bazë të këtij parimi, mëson kur do vetë dhe çka i intereson, tek ka
në dispozicion biblioteka e mjedise të nevojshme, dhe sidomos fëmijë të të
gjitha moshave (shkolla e moshave të përziera, pa klasa, me kujdestarë në rol
dytësor). Nga kjo pikëpamje, një pedagogji e tillë e veçantë, mbështetur në
teori libertare dhe zbatuar gjatë shek. XX, i jep të drejtë Konicës për një
zhvillim origjinal, normal e pa sforcim të fëmijës, pa “diktat pedagogjik e
shoqëror” të të rriturve. Në këtë mënyrë, Konica na shfaqet, me metodikën e vet
“Mbi Edukimin”, edhe si një pararendës i pedagogjisë së lirë të shekullit XX,
që nuk lë pas dore “torturën e fëmijës” për të shkuar në shkollë që në moshën
6-7 vjeç, i detyruar nga të mëdhenjtë, kur vetë fëmija qan, vuan dhe nuk e ka
me dëshirë këtë lloj shkolle tradicionale shtrënguese. Konica predikon kësisoj
lirinë e plotë të individit që fëmijë, qoftë edhe në arsimim, një e drejtë kjo
shoqërore e pamohueshme që në Lashtësinë greke.
Si në çdo shkrim të tij, edhe te
“Edukimi”, me penë të rreptë, Konica nuk e kursen kritikën ndaj shoqërisë
perëndimore të zhvilluar lidhur me pozitën dhe rolin e arsimtarëve, të cilët e
ushtrojnë “zanatin” e tyre në mënyrë të pavullnetshme, thjesht për të fituar
bukën e gojës, në një kohë kur edukimi i fëmijës ka në thelb dashurinë
njerëzore. Për Konicën, kjo lloj pedagogjie detyruese “klasike” nuk bën gjë tjetër
veçse përgatit “mercenarë të paditur” të së nesërmes. Dhe tek kritikon
konceptin e ngushtë të arsimtarit si “një zanat e aq”, ai ngre lart rolin e
edukatorit të brezit të ri, që duhet të respektojë intelektin e fëmijës dhe të
zbatojë një edukim të diferencuar.
Po ashtu, Konica predikon edukimin
laik të fëmijës, pa pasione fetare e sektare, duke shkëputur kështu fenë nga
edukimi pedagogjik dhe duke respektuar ateizmin si formë edukimi asnjëanësie,
për t’i lënë vend lirisë së mendimit dhe vetë parimeve bazë fillestare drejt
filozofisë. Vepra “Mbi Edukimin” shfaqet në këtë drejtim jo vetëm tepër
origjinale, por tingëllon edhe tepër aktuale, kur feja, në të gjitha format e
saj, kërkon sot si e si të pushtojë e sundojë mendimin e lirë të fëmijës, pa i
lënë vend përzgjedhjes që ai mund dhe duhet të bëjë në moshë madhore.
Më në fund, duke predikuar te
fëmija parimin e metodës analitike, për të shkuar nga e panjohura drejt së
njohurës falë vëzhgimit dhe kërkimit shkakësor (shkak-pasojë), Konica nuk bën
gjë tjetër veçse i jep veprës së tij një karakter të dukshëm shkencor,
rreptësisht racional, në kontrast të hapur me metodën psikologjike, e cila
shfaqet për të si e shkuar në kohë, tek mbetet brendapërbrenda kuadrit të
ngushtë të reflektimit, në një kohë kur vetë motori i lëvizjes së mendimit
njerëzor e shoqëror është kërkesa e pandalshme nga shkaku, te shkaku i shkakut,
siç shprehet Konica. Pra, Konica me këtë vepër thyen ndër të tjera, kornizat e
edukimit “klasik” perëndimor, të shkuar në kohë, dhe shfaqet si promotor i
edukimit të ri të brezit të ri.
Në konceptin konician, edukimi
mbetet kështu shkenca e parimeve më të përgjithshme për zhvillimin e plotë të
mendimit, e në radhë të parë të mendimit të fëmijës, për ta mësuar si të
veprojë në jetë vetëm pasi të mendojë, të mendojë vetëm pasi të arsyetojë dhe
të arsyetojë vetëm në bazë të metodave të përparuara shkencore, përpunuar nga
pikëpamja filozofike, pedagogjike e sociologjike.
Arkitekt i mendimit modern shqiptar, Faik Konica mbetet dhe qëndron lart edhe si artizani i parë i sociologjisë shqiptare.