| E enjte, 15.11.2012, 07:37 PM |
Arif Ajet Kosumi - luftëtar që ra, ndër të parët, për Pavarësinë e trojeve shqiptare
Nga Ukshin Zajmi
Tygjeci,
fshat i Malësisë së Gallapit të Dardanës në Kosovë, pati fat që pas ndarjes së
trojeve shqiptare nga Kongresi i Berlinit, të mbetët fshat në territorin
shqiptar e të jetë në afërsi të kufirit me Serbinë dhe të jetë fqiu i parë i
Sfircës, fshatit të ndarë përgjysmë. Pikërisht nga kjo, Tygjeci u bë edhe një
vend strategjik, si për perandorinë otomane ashtu edhe për ate serbe, ndaj
pushteti otoman duke ndier se do të tërhiqet nga disa vende të pushtuara, ajo
disa vite para Kongresit të Berlinit ngriti në kodrinën më të lartë të
Tygjeciti (1030 metra lartësi mbidetare), Kullën, një lloj objekti logjistik ku
vendosëshin rojet e kufirit, municioni dhe ushqimet për ta, pastaj ishin edhe
zyret e udhëheqjes së tyre. Kjo kullë u ngrit me gurët që u bartën nga fshati
Boroc, pas 1878 në territor të Serbisë, e deri atëherë ishte vendbanim shqiptar
i Gallapit.
Banorët e
Tygjecit, ndonëse në zonë kufitare, shfrytëzoheshin me të madhe nga perandoria
otomane. Ata nuk kishin mundësi t’u iknin tatimeve të ndryshme, sepse çdo herë
ishin në kontakt me nëpunësit otoman, ishin të sulmuar tinzisht nga forcat e
mëshefta paramilitare serbe-çetnikët, që ishin formuar me qëllim që banorët në
territorin shqiptar të perandorisë otomane në kufi me Serbinë ta shqetsonin.
Në këto
rrethana, në vitin 1858 apo 1859 lindi në Tygjec, Arifi, djali i Ajet Kosumit.
Kjo datë është përcaktuar në bazë të fjalëve të nipit të tij Halil Salih
Kosumi, tash me vendbanim në Ajvali të Prishtinës, i cili na tha se kur është
vra në luftën e Kapisë në Sfircë, me 1912, gjyshi ka qenë 54 apo 55 vjeçar.
Arifi,
deri sa u rrit në moshën 18 vjeçare qëndroi në Tygjec. Aty merrej me punët e
bagëtisë dhe punë tjera fushore, por edhe mësonte të hoxha i fshatit. Sipas
rrëfimeve të bashkëmoshatëve të tij dallohej bukur shumë nga shokët e vet,
sepse mësonte mirë predikimet e hoxhës, por edhe merrej me krijime të ndryshme
nga druri. Më së shumti e mundonte rrugëtimi i gjatë deri në Medvegjë apo
Gjilan për të blerë gjësende të nevojshme për nevoja shtëpiake, e atëherë më së
shumti nevoitej “gazi” vajguri për ndriqim dhe kripa, por edhe ndonji shkrepsë
për të ndezur zjarrin, edhepse për këtë punë, më shumë, përdorej “unuri” një
lloj hekuri, i cili kur përplasej me gur-gac (strall) lëshonte xixa, xixë kjo
që e ndezte eshkën dhe me te ndizej zjarri.
Në vitin
1876 Arifin shkon ushtar në ushtrinë otomane. Në këtë ushtri ai qëndroi 9 vite.
Gjatë qëndrimit në ushtrinë otomane ai udhëtoi në shumë vende, së pari në
Bullgari,
Pas
kthimit të tij nga shërbimi ushtarak, ai së pari angazhohet për të ngritur një
objekt tregtar për nevojat e fshatit, por kuptohet edhe për të mirën e familjes
së tij. Kështu ai ngriti një objekt afër familjes së tij të ngushtë. Objekti
ishte dy katëshe, përkatësisht kishte katin përdhes, të cilin e bëri objekt
tregtar dhe një depo ndërsa në kat kishte dhoma me një korridor të vogël. Këto
dhoma shpesh herë përdorëshin edhe për fjetje të udhtarëve të ndryshëm që në
këto anë i zente nata, andaj edhe fshatarët e kësaj ane filluan edhe ta quajnë
Han, pra, një lloj vendfjetjeje, apo siç i themi sot, motel.
Pasi e
ndërtoi shitoren dhe Hanin, Arifi udhëtonte në Shkup, Tiranë, Shkodër e madje
edhe në Selanik për të sjellur mall. Për shitjen e mallit angazhoi vëllaun e
tij Salihun. Në këtë kohë Arifi martohet dhe kështu edhe krijon familjen e tij
të ngushtë. Ai nga kjo martesë pati katër djem: Hysenin, Salihun, Mustafën dhe
Kadriun. Gjatë kësaj kohe, Arifi heton se familja e tij, por edhe banorët e
Tygjecit dhe të kësaj ane, më së vështiri e kanë me bluarjen e drithit, gjatë
periudhës së dimrit kur ngriheshin lumenjt dhe gjatë verës kur shterreshin të
njejtit nga thatësia e madhe. Andaj ai bluante në kokë se si të zgjidhte këtë
problem.
Në
ndërkohë rrjedhat historike bënë që situata politike të ndryshon, andaj falë
ndikimit të fuqive të mëdha që ishin në atë kohë, mundësuan që fuqia otomane të
fillon dobësimin, por vihej në pyetje edhe situata në katër vilajetet ku kishte
shqiptarë të bie në interesa të shteteve të tjera. Kështu, grekët përgatiteshin
për një luftë kundër perandorisë otomane, andaj rrezikohej që vilajeti i
Janinës të coptohej e të bëhet grek,
andaj edhe ushtria otomane përgatitej për luftën e Thesalisë. Kjo luftë ndër
shqiptarë njihej si lufta e Gjilitit, andaj edhe Arifi si epror rezervë që
ishte u përgatit për pjesëmarrje në këtë luftë. Me mobilizimin e redifëve
(rezervisteve) të kësaj ane, Arifi mori me vete edhe Salihun, vëllaun e tij dhe
shumë banorë të kësaj ane. Me te shkuan edhe Hajrizi i Ramës i familjës së gjërë
të tij nga Tygjeci, Hyseni i Shillovëve të Gmicës e shumë të tjerë. Me të
arritur në front, Arifi merr rolin e një udhëheqësi të një reparti ushtarak,
por edhe kupton se ushtria otomane duhet të tërhiqet nga lufta, por këtë nuk e
lejon karakteri dhe dëshira për të mbajtur kompakt ende vilajetin e Janinës.
Këtë edhe më tepër e entuziazmon pjesëmarrja e shqiptarëve të Vilajetit të
Kosovës në krye me Isa Boletinin, andaj Arifi këtu edhe thyen disa rregulla
ushtarake. Në momentin kur eprori ushtarak otoman jep urdhër për tërheqje,
Arifi rrëmbën borazanin, nga ushtari i ngarkuar me te, dhe në vend të urdhërit
për dorëheqje ai jep urdhër për sulm të furishëm. Sipas Kadriut të gjatë
(Morina) nga Kopërnica, i cili kishte qenë ushtarë bri Kadriut, eprorët otoman
u hidhëruar dhe vendosën që pas përfundimit të luftës Arifin ta pushkatojnë.
Mirëpo, ky urdhër i tij bëri që lufta të
fitohet dhe grekët të tërhiqen të mundur. Kjo luftë zgjati 30 ditë
(5.4-5.5.1897), dhe mëqe u fitua, sulltan Abdylhamiti të gjithë ushtarët i
dekoroi me medalje të argjendt, edhepse nën trusnin e fuqive të mëdha
rezultatet e luftës nuk u gëzuan, sepse perandoria otomane u tërhoq nga kjo
fitore. Mirëpo, fitorja e arritur, falë urdhërit të Arif Ajet Kosumit, ai nuk u
pushkatua, por iu dha një e drejtë që të kontrolon të gjithë të vrarët në këtë
luftë për të gjetur kufomën e vëllait të tij, Salihut. Edhepse Arifi dhe Kadriu
nga Kopërnica kontrolluan 400 të vrarë, trupi i vëllait të tij nuk u gjet.
Me të
përfunduar lufta, rezervistët u kthyen nëpër shtëpia ndërsa Arifi nuk u kthye
me ta. Ai nga këtu udhëtoi për Selanik e Stamboll, ku bleu paisjet për një
mulli të kombinuar me erë dhe me fuqi tërheqëse. Ate me tren e solli deri në
Bujanoc, ndërsa prej aty me qerre e barti deri në Tygjec. Edhepse solli këto
paime, ai duke u ballafaquar me probleme të tjera jetësore nuk arriti që më të
gjallë të tij t’a konstruktoi këtë mulli, si bazën e parë të industrisë
ushqimore në këto anë.
Aktiviteti
në vazhdim i Arif Kosumit ishte në furnizimin e shitores së tij me artikuj që
nuk gjendeshin këndej, madje edhe me material tekstili. Në kohën kur perandoria
otomane përpelitej nga trusnit e ndryshme nga jashtë dhe koalicionet e
brendshme, Arifi në kodrinën te Kulla, e naltësisë mbidetare 1030 metra, mbolli
6 fidane qershi. Pas rrënimit të kullës, me 1912, këto qershi kanë qenë pika
orientimi për shumë veta që kanë patur qëllim fshatin Tygjec, sepse kjo kodrinë
e zhveshur me grumbullin e qershive dallohej nga larg, madje edhe nga kodrinat
përrreth Gjilanit.
Tërheqja
graduale e forcave otomane nga Kosova, e më këtë edhe nga fshatrat e Gallapit
të Dardanës, zgjuan tek popullata ndjenja kombëtare të cilat tashmë mundën ato
fetare. Andaj në këto anë filluan edhe aksione të ndryshme për të larguar
pushtetarët otoman. Në këtë kohë edhe shteti fqinj
Me të
kthyer nga Shkupi, të Brahimit të Zenamit kryeplak në Tygjec, i cili së bashku
me shumë banor të tjerë të kësaj ane kishin qenë në radhet e vullnetarëve për
çlirimit të selisë së Vilajetit të Kosovës në gusht të vitit 1912, banorët e
kësaj ane mësuen për përgatijet serbe për të sulmuar territoret e tyre. Në
Kullë të Tygjecit, municion nuk kishte fare, pos një pjese të ushqimit që
kishte mbetur për telegrafistin dhe familjen e tij, ndërsa për kullën kujdesej
vetëm Ismajli i Ramës. Banorët e kësaj ane filluan të përgatiten. Disa armë i
kishin, por municioni ishte i paktë.
Disa ditë
para sulmit të serbëve në këtë anë, një çetnik serb i veshur në rroba të
qytetarit të rendomt e i përcjellur nga një shqiptar i Sfircës së mbrenshme (që
ishte në territorin serb) në Tygjec, por edhe në fshatrat tjara sjellë një
proklamat të lëshuar nga komandanti i Armatës së tretë serbe Bozhidar Jankoviç.
Proklamata ishte e shkruar ne alfabetin çirilik, por fjalët i kishte shqip të
titulluar: "T Tona Fiseve
n`Shqipni, or vllazni", në të cilën i ftonte shqiptarët që të mos i
bëjnë rezistencë ushtrisë serbe, sepse ajo kishte ardhur si "mike e shqiptarëve" për "të përzënë ushtrinë turke nga Ballkani"! Në fund të
proklamatës porositen shqiptarët, që nëse do të shtinin në ushtrinë serbe "pushk
kemi me qit n qato, qi qetë në ne, elle na lasht Zoti, shkrum kemi me e
bo qat shpi, e katundin, qi na kthen pushk n, e qato qi na pret vllaznisht,
kemi me perqaf vllaznisht, sikur vllau vllaun, se po vim m nji dor: Bes’ n e
Zotit, dretën e njerzin, e në qetrën po bajim arm e zjarm...".
Me të
kuptuar përmbajtjen e kësaj proklamate, Arif Ajet Kosumi, i tërbuar u shpreh: “Asnji ska me kapërcue kufirin deri sa të
jem une gjallë, e përmbi trupin tim të vdekur mund të hyjnë”! Ai menjëherë
angazhoi njerëz për të ftuar vullnetarë nga Tygjeci dhe fshatrat fqinj për të
mbrojtur kufirin. Shqiptarëve të Sfircës, pjesës që graviton në anën serbe u
qoi fjalë që të mos merrnin pjesë në armatën serbe, por gjithqysh t’i njoftojnë
kur repartet t’i afrohen Kapisë. Në thirrjen e Arifit, në Tygjec u mblodhen mbi
70 burra të armatosur nga Tygjeci, Sfirca, Zajçeci, Gmica e fshatra të tjerë dhe
aty të gjithë lidhen Besën se të gjallë nuk do të lejojnë kalimin e Serbëve ne
territorin e tyre. Të gjithë këtyre burrave tallkinin, për së gjalli, ua këndoi
mulla Misim Doda nga Sfirca, që ishte imam i xhamisë në Tygjec prej vitit 1906.
Të gjithë
këta burra u nisën drejt kufirit dhe qëndruan te Kapija. Kur u erdhi lajmi nga
shqiptarët e Sfircës se ushtria serbe është nise nga Siarina për të dalë te
kufiri, ata vranë dy ushtar serb që ishin në karaoll (vrojtore) në kufi dhe
hynë dikund 700-800 metra thellë në territorin e Sfircës së mbrendshme (Serbi)
dhe zunë pozicionet. Këtë e bënë me qëllim që t’a befasojnë ushtrinë serbe e
t’u sjellin humbje më të mëdha, sepse e dinin që municion nuk kanë shumë. Me të
paraqitur të ushtrisë serbe në një lendinë të rreshtuar në marshim, me urdhin e
Arifit fillon qitja drejt tyre. Në ushtrinë serbe u krijua tollovi nga habia,
sepse ata kishin menduar se duhet ende kohë e rrugë për të dalur në kufi. Por,
edhe në radhet e tyre fillon zënia e pozicioneve, por pa komandë të duhur,
andaj nga rreshti u nxorën rreth 260 veta.
Pas kësaj
tollovie Arifi komandon që të mos çitet pa e parë cakun mirë, andaj nga ana e
mbrotjësve të kufirin bie intenziteti i qitjeve, ndërsa ushtria serbe fillon me
çitje të rrebeshme. do tentim për ta kapërcuer lendinën nga pozitata serbe
ndëshkohej me vrasje. Në ndërkohë me zhvillimin e luftimeve, ushtria serbe
zgjëroi pozicionet dhe doli edhe në krah të mbrojtësve shqiptar dhe kështu një
plumb nga anash e qëlloi edhe Arifin. Me vrasjen e Arifit, mbrojtësi tjerë, ata
që nuk ishin vrarë apo ishin plagosur u tërhoqën. Mulla Rama i Sfircës, thonë
më zorrë në duer shkoi deri te luadhet e Dodajve, ku vdiq, dhe në at vend edhe
sot i gjendet varri. Arifin e kanë varrosur, nja 10 metra afër vendit ku është
vrarë, antarët e familjes së Qazimit të Xhelës të Sfircës, të cilët kanë thënë
se ai në pushkë e kishte pasë vetëm edhe një plumb. Thuhet se ai është i
varrosur në një varr së bashku me mulla Misinin apo me Maliq Kurtin. Kjo luftë
zgjati vetëm tri orë. Pasi u thye kufiri, forcat serbe dolën ne vendin e
quajtur Novak, dhe prej aty me top gjuan Tygjecin dhe rrafshuan kullën.
Popullsia iku nga këtu dhe arriti deri në Koretin, ku u dolën përpara forcat
serbe, çetnikët e organizuar më heret në territorin e Vilajetit të Kosovës, dhe
i ktheyn. Kur u kthyen nëpër shtëpi, ato nuk ishin shkatërruar, por ishin
plaçkitur dhe çdo gjë e vlefshme ishte marrë.
Forcat tjera për mbrojtjen e kufirit thonë se kanë qenë të pozicionuara prej Sfirces e deri në Shurqel afër Lisockës, forca me të cilat ka udhëheq Idriz Seferi.
Literarura:
1.Fazli Hajrizi: Mbrojtja e
trojeve shqiptare nga shovinistët fqinj,
2.Dr.Milazim Krasniqi: Lufta e
armatosur shqiptare për Kosovën ka filluar në vitin 1912
3.Bogumil Hrabak: Orijentacija
kosovskih i debarskih albanaca u prvim mesecima 1912 godine
4.Bislim.B. Pireva: Dhuna
njëqindvjeçare serbe I (Tygjec,Sfircë, Zajçec dhe Gmicë), Prishtinë 2010
5. Xhemush Biçku:”Xhamitë e
Dardanës”
6. Sheradin Berisha: Kosova midis
çlirimit nga Turqia dhe pushtimit nga
7.Branisllav Millosavleviq:”Prvi
na Kosovu”
8. Prvi Balkanski rat-Fejton në
gazetën Veçernje novosti, Tetor 2012
9. Deklaratë e Shaban Mahmut Rama
(1926) dhënë autorit
10. Deklaratë e Halil Salih
Kosumit (1933) dhënë autorit
11.Ukshin Zajmi: Në mbrojtjen e
Kosovës u vranë më tepër se 25 mijë shqiptarë, Zëri, 13.XII.2008 faqe 31.