| E hene, 05.11.2012, 08:55 PM |
Daniel
Gàzulli
PORTRETI I SAJ
1. Poeti
Tanush
Martinin në qytezën e vogël të Blianës e quenin pothuej te gjithë “Poeti”. E
pra ai nuk kishte publikue kurrë një poezi. Të vetmet krijimi poetike ishin
disa tekste kangësh që ia kërkonin kompozitorët për në Festivalin e Rrethit apo
atë të Fëmijëve mbasi kishin kompozue muzikën. Thuhej se ishte i vetmi në
gjendje të shkruente poezi që t’i përshtatej muzikës.
Vërtetë
do ta gjeje gjithmonë në shoqni poetësh e prozatrorësh, muzikantësh e
piktorësh, por vështirë të thuesh përse quhej “Poeti” derisa nuk kishte
publikue asgja.
Fliste ma
pak se të tjerët, buzqëqeshte pothuej gjithmonë ndërsa dëgjonte me vëmendje ata
që nuk dinin të pushonin një herë, ndërhynte jo rrallë me ironi aq të hollë, sa
vështirë ta kuptoje nëse ishte një tallje, apo vlerësim i vërtetë.
Edhe
ecjen e ka poetike, thonin disa. Vërtetë, hapat e tij ishin aq harmonikë, të
lehtë e të rrafshët, sa dukej sikur ishte një lloj ecjeje sportive e veçantë
dhe i jepnin ma shumë hijeshi trupit të tij të zhdërvjelltë e të naltë.
Mbasi
kishte mbarue Fakultetin Ekonomik me të gjitha notat dhjeta, e kishin emnue
menjëherë në Seksionin e Financës, pa asnjë lloj përvoje pune. Kjo i jepte
mundësi të shkonte nga një ndërmarrje në tjetren, të takonte njerëz të
ndryshëm, të njihte karaktere, siç shprehej ai vetë.
Kurse në
kohën e lirë do ta gjeje pothuej gjithmonë në mes artistëve, zakonisht si
dëgjues i vëmendëshëm.
Jo të
gjithë ishin të kënaqun nga shoqnia e tij. Nëse poezia, apo piktura, apo kanga
nuk i pelqenin, me shumë takt e mirësjellje, por ai ua thonte autorëve mendimin
e tij e përpiqej edhe të analizonte përse nuk i kishte pelqye.
Ata që e
donin ma pak ishin piktorët. Ishte pothuej një mllef i mbrendëshëm ndaj tij,
sepse askush nuk ishte në gjendje t’i vlerësonte e t’i analizonte pikturat si
ai. Zakonsiht piktorët skuqeshin, kundërshtonin, justifikoheshin, por thellë në
vetvete e ndjenin se Tanushi kishte të drejtë.
Por këto
diheshin në rrethin e ngushtë të artistëve, kurse në qytet njihej thejshtë si
“Poeti”.
Në fakt
ai rrallë ua tragonte poezitë e tij qoftë edhe miqëve, përjashto ndonjë të
afërm, si vajza e tezës, Naiada. Ajo ishte dy vjet ma e madhe se Tanushi dhe
veçanarisht në vitin e parë në Universitet i ishte gjetë shumë, që nga lamja e
hekurosja e rrobave (atij i pëlqente të mbahej mirë), deri tek marrja në
mbramje vallëzimi apo veprimatri te tjera me shoqninë e saj.
Tashma
ajo po u afrohej te dyzetave pa u martue, por vazhdonte të lexonte poezi
dashunie dhe të dëgjonte kangë sentimentale.
Sidomos
që kur kishte fillue t’i shkruente poezitë me makinë shkrimi, një kopje do ta
bante doemos për Naiaden. Megjithëse e porosiste që poezitë janë vetëm për ty,
ishte ajo që i shpërndante apo ua lexonte të tjerëve.
Në
rrethet zyrtare, ekonomisti i ri, që po tregonte përditë e ma shumë me aftësitë
e tij profesionale, se dhjetat në
Fakultet nuk i kishte marrë kot, nuk shikohej me sy të mirë. Hija e parë e
dyshimit kishte ra me 11 prill 1985, kur ishte ndodh në Tiranë dhe thuhej se
bashkë me tre shokë të Fakultetit kishte pi aq shumë, sa ishin dehë. E kur, pikërisht
me 11 prill 1985!
Sekretari
i Partisë për ideologjine kishte thirrrë një herë në zyrë Lleshin, Poetin me
Mustaqe, siç e quanin në Blianë, komunist që në moshën 18-vjeçare, dhe e kishte
pyetë çfarë “nakatoste” në poezi ai ekonomisti i Seksionit të Financës. “Hiç –
i ishte përgjegjë Poeti me Mustaqe – poezi kot, psherëtima dhe fjalë pa kuptim,
që edhe ai vetë nuk e di çfarë ka dashtë me thanë”. “Pra nuk mendon se asht i
rrezikshëm”? – kishte kambëngulë Sekretari. “Jo, çfarë i rrezikshëm ai. As që
do të bahet kurrë poet”.
Në fillim
të viteve nandëdhjetë filloi të publikonte nëpër gazeta ndonjë poezi, dhe për
befasinë e të gjithëve, edhe proza të shkurta, që fare mirë mund t’i queje edhe
ato poezi. Askush deri atëherë nuk e dinte që Tanushi shkruente edhe në prozë.
Ishin të shumtë ata që e nxisnin të publikonte poezitë e tij në një vëllim të bukur, por ai buzëqeshte dhe u përgjegjej: “Unë vëllim poetik!? Jo jo, unë nuk jam poet”.
2. Lili
Tanushi,
si kreu punë në Ministri, u drejtue për tek stacioni i trenit.
Zuni vend
pranë dritares dhe filloi të shkruente shpejt e shpejt në një bllok të madh, që
e mbante gjithmonë në çantë. Mandej e grisi atë fletë dhe rishkroi pa u nxitue
rishtas poezinë. Grisi edhe faqen e dytë dhe e rishkroi për të tretën herë.
Po e lexonte
për të satën herë, kur dikush i tha: “A mund të ulem?”. Ai ngriti kryet dhe
sytë iu lëbyrën nga ajo bukuri marramendëse. Ishte Lili, e bija e një
hidrauliku të zellshëm, vajza ma e bukur
e Blianës.
“Mirëdita,
Lili”, i tha ai me ngrohtësi. (Në fakt ajo quhej Liliana e nuk i pëlqente ta
thërrisnin me emën të shkurtë, por kur e dëgjoi nga goja e Poetit, se si i
pushtoi gjithë trupin një valë fluturash).
Lilit i
shkoi syni menjëherë tek blloku i hapun, tek poezia.
“A mund
ta lexoj pak?”, i foli ajo porsa u ul dhe fytyra i mori një shkëlqim që edhe pa
të ishte trollosëse.
Tanushi
buzëqeshi dhe i zgjati bllokun pa folë.
Ajo lexoi
poezinë një herë, dy herë, tri, kushedi sa herë dhe një ngjyrë e purpurt i
mbuloi jo vetëm fytyrën, por edhe qafën e saj të gjatë llastar.
“A mund
ta kopjoj në një fletore timen?”, foli përsëri ajo me një za të dridhëshëm.
“Shkëpute
fletën, merre kështu siç asht, origjinalin, me shkrimin tim. Ta kam falë. Ta
kesh kujtim prej meje”
Vajza u
skuq edhe ma shumë, po sytë e saj moren
një shkelqim gjithë dritë.
“Nesër,
po deshe të takohemi, do të jap një poezi tjetër. E kam shkrue dy vjet ma parë,
kur ti ndiqje vitin e tretë të gjimnazit”.
Asaj iu
ba fytyra gjithë pulla – pulla të kuqe dhe sytë ma të ndritshëm.
“Ta kam
kushtue ty” – foli Tanushi me qetësi, por një dridhje e lehtë e zanit e
tradhëtoi.
Vajza
ngriti kryet dhe e shikoi drejt në sy.
Tanushi
besoi fort se me atë shikim ajo po i thonte gjithçka.
“Të
kalojmë në vagonin tjetër?” – i tha ai përsëri zadridhun.
Ajo u
ngrit pa folë.
Në
hapsinën në mes vagonave ai i kapi të dyja duart. Lili mbylli sytë dhe Tanushi
e puthi porsa në buzët që digjnin .... digjnin ....
Kishin
kalue tetë vjet që atëherë. Ishin ndër të paktët të rijë që as e fshihnin
dashuninë, as banin një fejesë tradicionale. Ai shkonte përherë në shtëpinë e
saj, ajo tek e tija, por kurrë nuk nuk folën për fejesë apo për martesë.
Zakonisht
vajzat e asaj moshe fillojnë e flasin për martesë (tashma ajo ishte
njëzetegjashtëvjeçare). Po Lili nuk ia kishte zanë kurrë në gojë.
Mësuesja
e rreptë e matematikës në gjimnazin e vetëm të qytetit, me bukurinë e saj
tunduese, që kishte ba të përplaseshin pa dashje sa djem, sidomos kur shëtisnin
buzë deti verës, tek shtangeshin e harroheshin tue e shikue, për të tjerët,
sidomos prindët e sertë të nxanësve të saj, thuhej se nuk ishte një shembull i
mirë: Tetë vjet që duhen e nuk martohen?!
Rrallë
herë ngecte biseda e tyne gjithmonë e ngrohtë, si atë ditën e parë në tren,
rrallë, shumë rrallë. Kjo ndodhte vetëm kur Lili e nxiste Tansuhin të linte
nëpunësinë e të merrej me një punë ma të leverdisëshme. I shikon si po
pasunohen të tjerët, nga mëngjesi deri në darkë? Ty të kërkojnë mend të gjithë,
kurse për vete me një rrogë nëpunësi .....
Po edhe kjo
ndodhte rrallë, sepse Tanushi linte të kuptonte haptas se nuk i pëlqente të
flisnin për këte temë.
Poeti dhe vajza ma i bukur e Blianës nuk ishin vetëm çifti ma simpatik i qytetit, por edhe çifti misterioz: Përse nuk martohen, vallë? Ai nuk asht fare i ri, tridhjetegjashtëvjeçar. Ajo gjithashtu ....
3. Nudoja
Si çdo të
shtunë paradreke artistët e qytetit ishin mbledhë në Barin e Palaltit të
Kulturës. Ditët tjera aty vinin shumë njerëz, që kishin punë në Bashki apo
Prefekturë, kurse të shtunave e të djelave Bari sihte pronë e artistëve.
Porsa
hyni, Tanushit i doli para piktori Agron Dylgjeri dhe e ftoi të uleshin në një
tryezë krejt në qoshe, larg të tjerëve, artistëve të rrëmujshëm.
Praktik
siç ishte, nuk humbi kohë t’i thonte përse e kishte thirrë mënjëanë.
“Tanush,
do të doja t’i baja një portret nudo Lilit. Ajo asht kryevepër e natyrës e unë
do të përpiqesha të baja një kryevepër të pikturës. Jo një nudo në kambë, po
vetëm trungu, deri aty ku zbresin flokët e saj të gjatë.”
Tanushi
buzëqeshi.
“Ide interesante,
po nuk kuptoj përse ma thua mue e jo asaj?”
Agroni u
tendos, lëvizi pak nga vendi, mori gotën e wiskit dhe priti që ta tokte me të.
“Ajo asht
e fejuemja jote. Pa lejen tande as që mund të bahet gja. Joqë për t’ia mbushë
mendjen, kush do t’ia mbushte ma mirë se ti që je artist dhe një prej njohësëve
ma të mirë të pikturës?”
Tanushi u
mendue pak, ndërsa kujtonte peizazhet e shumta të Agronit me kooperativiste apo
“natura morta” me vazo lulesh gjithmonë të verdha në të kuq. Portrete ai bante
rrallë. I kujtohej, si nuk i kujtohej ekspozita e tij e parë që kishte vizitue
Tanushi, atëherë nxanës në gjimnaz, ndoshta jo ma shumë se
gjashtëmbëdhejtëvjeçar. I kujtohej se si lëvizte Agroni, truplidhun e pak i
shëndoshë, kryqëzue duart mbi gjoks, nëpër sallën e madhe të ekspozitës dhe
herë i afrohej një grupi, herë një tjetri e u spjegonte diçka. Dukej si një
artist në kulmin e lavdisë, kranar, i vetëkënaqun, i bindun se kishte arrijtë
majat me pikturat e tij. Ishte ajo ndjesia tipike e të patalentuemëve, apo atyne
me pak talent, sepse artistët e vërtetë jetojnë gjithmonë me dyshimin për
vlerën e veprës së vet. Atë lloj dyshimi Agroni e njihte pak e ndoshta aspak.
Portrete?
Me sa mbante mend ai nga të gjitha ekspozitat e Agronit portrete kishte pak dhe
pothuej të gjithë ishin pleq pa shprehje. Bante përjashtim një fshatare me
dajre në një ditë feste, sepse edhe në sfond ishte shkrue “Rroftë 29 Nandori”.
Ngjante ma shumë me një pllakatë se me një kompozim.
“Si thua,
do të më ndihmosh?” – e shkëputi nga mendimet Agroni.
“Dëgjo,
miku im. Një gja asht e sigurtë: Që unë nuk do ta pengoj, përkundrazi. Por
duhet të bisedosh vetë me te, unë nuk mund t’i transmetoj një propozim të
tillë.”
Agroni nuk e zgjati, e dinte se Tanushit nuk i pëlqente të fliste dy herë për një gja.
Nuk
kaluen pak ditë dhe filluen seancat e pozimit për Lilin.
Kur
largohej nga studio e Agronit, ajo dukej mjaft e bezdisun, por ishin marrë
vesht të mos flisnin për këte.
Agroni
ishte ba i pasun në pak vite. Tashma kishte ndërtue edhe një vilë në shpat të
kodres mbi rrugën nacionale, një vilë-hangar, si e quente Tanushi. Mirë ai
arkitekt i patalentuem, po një piktor, si mund ta pranonte një projekt të tillë
pa pikë shije? Kur donte të shkonte me ndonjë mik tek studio e Agronit, ai i
thonte: Si thua, të shkojmë pak tek hangari i piktorit e të shohim çfarë ka
njollosë?
Agroni
punonte çdo mbasdite me Lilin, sepse donte ta përfshinte nudon në ekspoziten që
do gtë hapte mbas dy javësh.
Edhe kur
e mbaroi, Tanushi nuk e pyeti Lilin nëse ishte e kënaqun. Edhe ajo u shpreh
shkurt, se e njihte shijen e hollë të Tansuhit për pikturën: “Do ta shohish në
ekspozitë”.
Ekspozita
u hap me 12 Nandor. Nuk shkuan as njeni e as tjetri në ceremoninë e zhurmëshme,
as Lili e as Tanushi. Nxorën si pretekst se kishin planifikue me kohë të
shkonin në Tiranë për të pa baletin “Arrëthyesi”.
Mbas
rreth një jave, kur kishte ra numuri i vizituesëve e në një orar kur të tjerët
ishin në punë, Tanushi vendosi të shkonte vetëm të shikonte ekspozitën, ma
saktë, nudon e Lilit.
Iu afrue
ngadalë portretit në madhësi natyrale. Shumë ngadalë.
Kushdo ta
kishte vërejtë atë çast fytyrën e tij, do të kishte dallue një ngërç që i
kishte mbërthye çdo muskul.
Torsoja,
siç u pelqen piktorëve të thonë, për nga struktura ishte pikërisht ashtu si e
kishte parafytyrue Tanushi: Ulun në karrike, mbështetë njenin krah në shpinore,
flokët e gjatë (po vetëm një pjesë e vogël, sa për efekt) që rrëshqisnin anash
gjinjëve të plotë e kryeneçë e zbrisnin deri pak poshtë kërthizës. Aty ishte
edhe baza e portretit.
Sfondi
ishte një ngjyrë tullë e çeltë, ma mirë të thuesh e zbardhemtë, si të ishte
pluhun i ngritun nga stuhia në një ditë zagushie nga një dhé i kuq. Po ajri,
ajri që thithim ne me gjithë mushknitë kur puthemi, ku asht? – po mendonte
Tanushi me vete. Si mund të jetë një vëllim pa ajër? Ku asht era që i merr
flokët dhe ban ç’të dojë me ta? Ai sfond shkretinor ishte tronditës.
Ah, hije
gri. Hije gri pikërisht aty ku bashkoheshin gjijtë me brinjët. Aty duhej të
ishte një e purpërt lëvizëse, siç i bahet kur bajmë dashuni dhe unë i përkëdhel
gjinin nga poshtë – nalt.
Përse nuk
dallohet gjaku që i rrjedh nëpër arterie kur ajo bahet prush? Këto penelata të
rrafshta, si pllaka. Vallë nuk i asht dridhë asnjëherë dora që mbante penelin?
Nuk ka ndje atë vibrimin e telit të parë të violinës tek pikturonte thithkat
kokërrizvogla, po i ka ba si të ishin prej plastike?
Iu kujtua
një poezi që Poeti me Mustaqe ia kishte kushtue të dashunes, natyrisht, tashti
mbas vitit 90, kur mund të shkruhej edhe për gjana të tilla, që ai, thonte, i
kishte pasë gjithmonë në zemër. Ishte një poezi ky gjymtyrët e fjalisë ishin në
rend të përsosun, por pa jetë, si të flitej për një kapistel të stilit barok
mbi godinen e vjetër të teatrit.
Asnjë
penelatë e purpërt. Ku ishte zjarri që prej trimijë viteve ia rrëmbejnë
Prometeut poetët, piktorët, muzikantët? Ç’kishte pasë për modele piktori i
pasun, një trup të mermertë përendeshe të nxjerrë nga thellësitë e
mijëvjeçarëve, apo Lilin që digjej në duart e tij kur e shtërngonte në ijë?
Sytë
ishin pikturue si në një fotografi të cilsisë ma të naltë. Po vështrimi?
Ç’vlejnë sytë para vështrimit? Ato qerpikë të ngrimë që nuk lëvizin, nuk
përpëliten nga emocionet …. Buzët e saj
mbulue me një të kuq të trashë, si shtresë verniku mbi një kornizë të harkueme
dritareje …. A nuk duhej të pulsonin buzët e saj?
I ktheu
shpinën portretit. Mbylli sytë. Parafytyroi Lilin e tij, buzët pak të hapuna,
sikur nuk i mjaftonte ajri, pikërisht ajri që mungonte në atë portret. Unë nuk
rri dot në këte kornizë të trashë e të prarueme, sikur i thonte. Kam ftohtë. Ja
përse i kam kërrusë supet përpara. Kam ftohtë. Më ngroh pak, Tanush.
Ai nuk e
ktheu ma kryet nga portreti, megjithëse qendroi edhe pak në Galeri dhe u hodhi
një shikim të shpejtë punimeve të tjera.
Duhet të
dal, tha me vehte. Të shkoj ta takoj. Ta mbërthej në krahë. T’i marr kryet e
bukur në gjoks. Ta ngroh.
Zot,
ç’dit të vështira do të kenë qenë për te gjatë pozimit!