| E shtune, 19.05.2012, 03:20 PM |
Si është dënuar dy herë poeti Faslli Haliti, njëherë në regjimin komunist njëherë në demokraci
ERA QË ZBULOI KOBUREN
Dielli i Partisë ndriçon dhe rrëkerat e
tiranisë vazhdojnë
36 vjet më parë, m? 16 dhjetor 1972, u botua
në gazetën «Zëri i Rinisë” poema “Dielli dhe rrëkerat” e poetit Faslli Haliti, për të cilën autori u dënua nga
diktatura me 10 vjet punë të detyruar: 4 vjet në kooperativ? bujqësore
dhe 6 vjet në Komunale, duke iu hequr njëkohësisht edhe e drejta e botimit.
Po japim p?r botim “kritik?n e
gjimnazist?ve” t? Lushnj?s, botuar m? 25 janar 1973, n? gazetën “Shk?ndija”, organ i KP t? rrethit; një
shkrim të U. Malit, botuar në vitin 1974, në revistën tremujore “Koha
e jonë” që dilte në Paris,
si edhe disa vlerësime kundër e pro t? disa shkrimtar?ve dhe
kritik?ve, p?r poemën “Dielli dhe
rrëkerat si dhe p?r poemat e
botuara vitet e fundit nga poetit Faslli Haliti, p?r t? treguar vazhdim?sin? e
inkonformizmit t? krijimtaris? s? poeti q? s’ka “ z?n? ende mend”.
P?r efekt vendi, poemën “Dielli dhe rrëkerat, nuk po e botojmë, por kush ?sht? i interesuar, mund ta gjej? at? t? botuar n? librat poetik?: S’di t? hesht, Kaq, Kujt t’i beso.j...
Poeti i Fatbardh Rustemi:
Nj? nga poet?t e rinj që mbrojti me guxim, me argumente e profesionalizëm në ato vite poemën «Dielli dhe rrëkerat» dhe që i shkroi letër Enver Hoxhës se dënimi i poetit Faslli Haliti nga Komiteti i Partisë, Lushnj?, posaçërisht nga Sekretari i Parë, Rrapi Gjermeni, jo vetëm ishte krejtësisht i padrejtë, por dhe kriminal, edhe sot pas 36 vitesh nga botimi i poemës, Fatbardh Rustemi, shkrimtar i njohur tashm?, autor dramash, komedish, romanesh e publicist, shprehet me bindje të palëkundur p?r poemën, si at?her? n? rini, se:
Poema “Dielli dhe rrëkerat shprehte një pakënaqësi të kudondodhur, por e artikuluar poetikisht në këtë poemë, ajo mori deri përmasat e një proteste. Kjo bëri që nomenklatura të tregohej shumë e ndjeshme ndaj saj duke i bërë një akuzë tepër të rëndë për kohën duke u shprehur hapur se në poemë bëhej thirrje që të goditej Pushteti Popullor me gurë, po të mungonin armët. Pra, kemi të bëjmë me një dëshmi të rrallë, ku publikisht, denoncohet rreziku serioz që i vinte shtetit prej letërsisë.
Dhe si hakmarrje ndaj saj Pushteti me levat e « e veta, bëri gjithçka për të zbutur poetin deri në atë farë feje sa të priste ndonjë elozh të radhës prej tij, por misioni i poemës u krye për derisa ajo u bë shprehëse e një pakënaqësie që në jetën e përditshme mërmëritej prej kohësh. E parë nga e tanishmja, pavarësisht për zgjyrën e terminologjisë, në thelb, poema dëshmon një guxim të lartë qytetar që kërkon një vlerësim të merituar.
Ia vlen të kujtohet që kjo frymë proteste nuk ishte vetëm te poema Dielli dhe rrëkerat, por ajo u parapri dhe u shoqërua me një sërë poezish si Njeriu me kobure, Djali i sekretarit, Çifligu, Unë dhe burokracia, Trembje, Zhurma, Dobësi, Thyrje, Edipi etj..., të cilat dëshmonin, për një predispozitë, bindje të autorit dhe jo një shkarjen të rastit të tij.
Studiuesi dhe publicisti M?rgim Korça:
Poema, «Ku, ku» duhet botuar në mijëra faqe
vëllimesh ! Me se tjetër e shoqëruar ? Me asgjë
! Vetëm ata vargje ... të përsëritur pa pushuar që frekuenca e tyre
duke u rritur e zmadhuar në progresion gjeometrik ta shurdhojë njerëzinë e
çmendur ! (Gazeta Drita, 20
korrik 2008)
Shkrimtari Roland Gjoza:
Po ajo qyqekama ( Ku ku ), për atë që po ndodh sot atje, për ata
horra që na nxinë faqen, një poemë që më tronditi fund e majë, ajo sikur është
shkruar me alfabetin e zi të
ulurimës. Sa kohë duhet ende
për të ndierë njëfarë normaliteti e për të mos thënë më se paskemi qenë të
mallkuar?
( Gazeta Agon, 12 shtator 2008)
Shkrimtari, Kujtim Dashi:
Poema Dielli dhe rr?kerat ishte nj? kulm i
prirjes tep?r spiktat?se t? poetit F. Haliti, p?r t? stigmatizuar
padrejt?sit? e shoq?ris? shqiptare t? koh?s q? kishin z?n? t? mahiseshin. Si e
till? ajo ?sht? pararendëse e poemës Pashallar?t
e kuq t? Kadares? e cila u
jetesua si jehone e guximit dhe kurajës s? poetit t? madh sesa si poem?, si nj?
vep?r arti e pabotuar, nd?rsa Delli
dhe rr?kerat u botua me
mij?ra kopje, u kopjua me dor? dhe shkoi te lexuesi i cili e mirëpriti dhe
autori p?soi at? q? tashm? dihet: persejkucionin. Pra, nga njera an? Faslli
Haliti, nisi kalvarin, por nga ana tjet?r , ai fitoi m? shum? simpatizant?,
adhurues, talente t? reja, ndjek?s t? antikonformizmit demokratik t? poezis?
s? tij, plot kumte e mesazhe; fitoi miq t? shumt?, kudo n? Shqip?ri
e m? gj?r?, siç ?sht? rasti i U.Mali n? Franc?,
q? shkroi n? 1974, p?r poemën Dielli
dhe rr?kerat dhe n? mbrojtje
t? auotorit t? saj si dhe p?r poezitëDjali i sekretarit, Çifliku dhe i botoi ato n? revistën Koha e jon?, n? Paris; siç
?sht? rasti tjet?r i Erenest Koliqit q? botoi poezinë Njeriu me kobure n? revistën Shejzat
1. ''DIELLI, DHE NJË POEMË QË SPEKULLON ME TE''
Nuk na e priste mendja se Faslli Haliti do të
shkruante një poemë të tillë si “Dielli dhe rrëkerat”. Ajo është frut i një çoroditje politike e ideologjike
dhe na jep një pasqyrë në themel të shtrembër të
realitetit tonë, të natyrës sëpushtetit popullor dhe të marrëdhënieve të partisë me
popullin. Ky karakter i
shtrembër ideologjikisht nis që me vargjet e para të poemës, në të cilat
thuhet:
“Ndërsa çatia e atdheut tim është e
kaltër, optimiste.
Çatia e shtëpisë time është
qaramane”.
Ç’kuptim kanë këto vargje? A nuk është “çatia
e atdheut” vetë çatia e popullit? Dhe, po ta zhveshim mendimin prej figurës, a
nuk ndërtohet socializmi në Shqipëri nga populli e për popullin, a nuk është
qielli ynë “i kaltër dhe optimist” për të gjithë ata që luftojnë e punojnë me
popullin e për popullin? Vështrimi i F. Halitit në këtë poemë është errësuar
dhe kërkon (bile jep edhe “urdhër”) që edhe në të tjerët të shikojmë një tabllo
të errët dhe t’i bëheshin shokë në pikëpamjet që ai shpreh në këtë poemë. Ai
mendon se nga tavani (i kujt: i vetë poetit apo nga tavani i popullit?) “lot
gjerbësh rrjedhin vu, vu… nat’ e ditë, rrjedhin me të madhe”. Sipas poemës të
gjithë qenkan keq dhe njerëzit e pushtetit flekan gjumë të rehatshëm, iu
mbyllkan dyert e zyrave punëtorëve, shtrëngokan buzët, strehokan “soj e
sorollopin” e tyre dhe paskan degjeneruar deri në atë shkallë sa për “një
cigare filtër, një rekomandim” u venë përpara të njohurve “një apartament”. Nga
e gjithë poema del se pushteti ynë qënka burokratizuar deri sa nuk mban më, se
askush nuk i qan hallet e popullit, se punëtorët duhet ta rregullojnë vetë
strehën e tyre dhe në poemë u jepet “urdhër” atyre që t’u thyejnë “dhëmballët
burokracisë” dhe po u munguan gurët të shkulin dhëmbët e nëpunsave. Si t’i
marrim të gjitha këto, si vargje figurash të bujëshme, apo si pikëpamje të
gabuara për realitetin tonë revolucionar? Jo, ato nuk tingëllojnë aspak drejtë
në luftën kundër burokratizmit, flamurin e sëcilës e mban kurdoherë partia, por
gumëzhijnë për anarshi dhe rebelizëm.
Që të kthehemi prap tek figurat artistike, në
poemë si përfaqësues të vetëm të pushtetit dalin shoku Koli dhe shoku Lili, të
cilët sikurse “uni i poetit” nuk mund të mos jenë përgjithësime artistike dhe
këto përgjithësime janë negative. Në poemë, për realitetin konkret për të cilin
flitet, autori nuk na jep asnjë të drejtë të mendojmë se ata janë “tipa të
rastit” dhe as përjashtime nga gjëndja e përgjithëshme, prandaj edhe mendon, se
“shkretëtira e kontradiktës” nuk mund të zgjidhet as me shokun Lili, as me
shokun Koli. Pa shihni se ç’rrugë propozohet?! Duke u nisur prej aksioneve
revolucionare për ndërtimin e banesave me kontribut vullnetar, autori i poemës,
duke injoruar të vërtetën, mendon këtu se asgjë nuk është bërë për punëtorët, se atyre u është
përvetësuar djersa. A nuk është shpifje me qitje të largët kjo? A nuk kalohet
prej luftës kundër burokratizmit nga pozitat e partisë në pozitat e kundërvënies ndaj pushtetit
popullor? Fundi i poemës
tingëllon pikërisht kështu.
Madhështia dhe forca e partisë sonë është se
ajo ka farkëtuar një unitet
të çeliktë me popullin. Në Shqipëri nuk ekziston një parti që rri e numuron
gjerbat, që trishtohet në mënyrë sentimentale për hallet e njerëzve dhe që rri
pa gjumë prej “melodisë diletante të pikave, po një parti luftëtare që udhëheq
popullin në revolucion dhe është kurdoherë në veprim për të mirën e masave
punon jëse. Çdo gjë tek ne është vepër e partisë, e shokut Enver dhe e gjithë
popullit. Partia realizon çdo ditë dhe kudo demokracinë socialiste dhe
drejtësinë për popullin, duke qëndruar pranë tij, duke qarë hallet me të, duke
e bërë atë të ndërgjegjshëm. Përballë kësaj të vërtete të madhe autori ka
mbyllur sytë dhe ka krijuar në poemë një përfytyrim subjektivist krejt të
dyshimtë mbi marrëdhëniet
parti-popull-pushtet, duke u
orvatur të krijojë të çara për të futur kontrabandë pikpamje anarshiste
mikroborgjeze. Sipas poemës askush nuk bën gjë, kështu që i mbetet “unit të
poetit” të japë “urdhërin”: “Thyejani dhëmbët burokracisë!” Ky është një shtrembërim flagrant i
së vërtetës, që e ka burimin në mentalitetin e vjetër e tërë të çara të
autorit, që ose shitet shumë “naiv” në politikë, ose është prej atyre që
shfrytëzon situatat revolucionare për të nxjerrë në shesh kundërshtimet e tij
prej mikroborgjezi. Pra,
ndërsa “fle shoku Lili… fle
shoku Koli”… në këtë situatë (autori është kontradiktor, në gjithë këtë
konfuzion ideologjik, poema nuk di cilës shpifje t’i hapë portën më parë) shoku Lili dhe shoku Koli prashitin si të duan dhe “qindra
këkesat” e punëtorëve “thyejnë kokat” se “nuk hyjnë dot” në zyrat e tyre.
A është kjo e vërteta e jetës sonë
socialiste? A mund të shkruhet kështu për partinë dhe klasën tonë punëtore? A kemi nevojë ne për një poezi që
të na gënjejë me lajka për
partinë, që të shikojmë me
dyshim realitetin dhe të na bëjë thirrje të ngrihemi kundër tij? Jo, për një poezi të tillë nuk kemi
nevojë. Ne e hedhim poshtë atë me përbuzje dhe jemi të bindur se vjersha të
kësaj natyre, të servirura me çfardo dredhirash e marifetesh stilistike, kurrë
nuk do të mund të spekullojnë dhe ta errësojnë diellin e jetës sonë.
Poema “Dielli dhe rrëkerat” botuar në gazetën
“Zëri i Rinisë” të datës 16 dhjetor 1972, na kujtoi se ky konfuzion ideologjik
ka pasë nxjerrë kokë edhe në krijime të mëparshme të F. Halitit, me të cilat ne
nuk kemi qënë dakord.Mjaft vjersha të
tij ideologjikisht të gabuara apo gjysëm
formaliste që
lexonin nëpër faqet e organeve letrare (duke u çuditur si botoheshin) ne na
revoltonin. Prandaj për këtë poemën e fundit, është kjo arësyeja që menduam
se do të gabonim sikur të heshtnim më gjatë.
Sa për mendimin që është hedhur se F. Haliti
në poezitë e tij shquhet për prirjen që shkrin në një të vetme personalen me
shoqëroren, do të mjaftonte dhe një ballafaqim fare i shpejtë i egocentrizmit
dominues në krijimtarinë e tij me faktet nga çështjet e tij personale, për të
hedhur poshtë këtë “prirjen e shkrirjes”. Përkundrazi, ai, me personalen i
kundërvihet shoqërores dhe pikërisht këndej fillon çoroditja, duke i vënë së
përgjithshmes revolucionare vulën e personales mikroborgjeze. Për këtë le të
marrim rastin e poemës që po
diskutojmë.
Ne të gjithë e dijmë që F. Haliti ka
trashëguar prej paraardhësve të tij një shtëpi të vjetër të madhe në qendër të
Lushnjës, të cilën deri para pak kohe dhe për disa vjet rrjesht nuk ka dashur
ta këmbeje me apartament modern. Siç tregojnë faktet, këtë nuk e ka bërë “për
sentimentalizëm”. Se “as babai, as mamaja nuk ishin sentimentalë”, po për t’ia
shitur pushtetit popullor me pare “mallin e trashëguar” Ai pengoi për dy vjet e
sa rrjesht ngritjen e një pallati të ri në vënd të karakatinës së tij përballë
kinoteatrit që po përfundon në qendër të qytetit. Nuk u tund e nuk pranoi asnjë
lloj strehimi për derisa futi në xhep shumën e parave me të cilën u vlerësua
shtëpia e tij. Jo vetëm kaq, por kundërshtimet e tij arritën deri aty sa të
pretendonte t’i jepej një vilë më vehte. Më në fund mezi pranoi të marrë një
apartament. Prandaj nëqoftëse pikënisja personale e poemës është kjo histori
prej xhambazësh, atëhere ne do të thoshnim se jo vetëm që nuk ka asgjë nga
“shkrirja e personales me shoqëroren”, por këtu shtrembërohet e vërteta, dhe
autori bën gabim kur e vë vehten në një radhë me traktoristin “që zbukuron
fushat me traktorin e tij”, me elektriçistin “që elektrifikoi disa fshatra”, dhe me muratorin që “ka zbukuruar qytetin me pallate”, se punëtorët as mendojnë as veprojnë
si F. Haliti dhe, qoftë edhe si personazhe, u vjen turp të vihen në shërbim të
egoizmit mikroborgjez, që shprehet në poemën “Dielli dhe rrëkerat” duke e
analizuar atë qoftë në planin e karakterit përgjithësues të figurës artistike
dhe të “unit të poetit”, qoftë në planin
e thjeshtë personales.
Pa u çliruar sa s’është vonë nga
individualizmi mikroborgjez F.
Haliti nuk mund të na japë poezi të shëndosha të realizmit socialist, por përkundrazi ashtu siç vihet re nga
ecuria e krijimtarisë së tij, ai
ka rrezik të thellohet në çoroditjen ideologjike
dhe atëhere do të jetë tepër
vonë.