| E merkure, 08.02.2012, 08:59 PM |
KËNGA E MIHANES – MË SHUMË SE DASHURI
Shkruan : Demir KRASNIQI
Folklori burimor i këngës popullore shqiptare , përveç cikleve tjera , pa dyshim se është shumë i pasur edhe me ciklin e këngëve të dashurisë . Gjeniu krijues popullor në mënyrat më besnike dhe më autoktone i ka kënduar me gjithë afsh dashurisë , qoftë asaj me motive fshatare , qoftë asaj me motive qytetare , të cilat në esencë dallojnë shumë me tiparet e tyre në mes veti .
Njëra ndër këngët më karakteristike dhe ndër më të popullarizuarat në ciklin e këngëve të dashurisë me motive fshatare , pa dyshim është kënga shumë e njohur dhe shumë e kënduar , që në opinion njihet me titullin:”Kënga e Mihanës “.
Ndonëse kjo këngë i takon ciklit të këngëve të dashurisë , për kah përmbajtja dhe karakteri i saj , dallon dukshëm nga këngët tjera të këtij cikli, nga se përmes kësaj kënge përveç etjes së një të riu për dashurinë e humbur dhe të pa fat , do të mësojmë edhe për shumë çka më tepër se sa dashuri !
Derisa gati në të gjitha këngët popullore të ciklit të dashurisë , këngëtari anonim, apo dashnori i djegur për dashurinë e pa arritshme, dashurinë e humbur, apo dashurinë e pa fat , zakonisht përmes vargjeve të këngës , i këndon vajzës për tiparet e bukurisë së saj fizike , duke filluar nga flokët e bukura, flokët e gjata, ballin sikur hëna, vetullat si gajtani, hundën si kalemi, qerpikun si krah dallëndysheje , syrin si filxhani, si rrushi, faqet si pjeshka e si molla , gojën si kutia , qafën si gastarja , shtatin si selvia , belin e hollë...etj. etj. tek “Kënga e Mhanës “ nuk do t’i gjejmë këto figura e krahasime .
Krijuesi anonim gjenial popullor , përmes vargjeve poetike do t’i këndojë dashurisë së humbur me Mihanën , të cilën e kishte dashur aq shumë dhe me të cilën kishin lidhur besën që të martohen , të jetojnë së bashku dhe të vdesin së bashku të dy qafë për qafe !
Në vargjet e “Këngës së Mihanës” , nuk do të gjejmë askund figura e krahasime përshkruese ndaj bukurisë së saj , por në këtë këngë do të gjejmë më tepër dashuri ndaj veshjes së Mihanës , e sidomos dashurinë e zjarrtë ndaj punës së saj !
Kështu që , këngëtari anonim përmes vargjeve të këngës , do t’ i këndojë më tepër mënyrës së veshjes së Mihanës , sidomos kur ajo vishet me këmishë të hollë, apo këmishë të bardhë !
Pas dashurisë së shkëputur në mes të dy të rinjve fshatarë , do të shkëputen edhe të gjitha rrugët e komunikimit dhe do të pamundësohet takimi i tyre në mes veti . Mundësia e vetme për t’ a parë të dashurën e vet – Mihanën , tani mbetet imagjinata dhe lutja e të dashurit , ndaj Zotit , që ai t’i jep krah dashnorit të djegur nga malli, për të fluturuar dhe për t’u fshehur nëpër degët e lisave dhe të pemëve , sa për ta parë së paku nga larg Mihanën , no momentet kur ajo nuk gjendet e mbyllur në shtëpi dhe në momentet kur ajo del për të punuar diçka në ambientet e hapura !
Këngëtari me krah të bylbylit , do të fluturoj mbi degët e mollës, dardhës , lisit , ftoit dhe kudo që do të gjendet e pranishme Mihanja , vetëm e vetëm sa për ta parë dhe sa për t’ia kënduar këngën me të cilën në vazhdimësi do ta pyeste :”Ku ma le , moj, besën – o, - Qafë për qafë do t’ vdesim – o ?!”
Këngëtari anonim popullor , përmes sakrificave të ndryshme , do të imagjinonte që të merrte krihet e bylbylit dhe të fluturonte mbi atë lis, ku zakonisht Mihanja po pushonte nën hijen e tij dhe po qëndiste oja me grep ! Për shuarjen e mallit ndaj dashurisë së humbur me Mihanën , do të mjaftonte edhe ky përgjim nga degët e lisit , prej ku dashnori i përvëluar nga malli, do të kënaqej me punën dhe qëndisjet e Mihanës !
Dashuria ndaj Mihanës dhe punës së saj të begatshme , do të nxiste këngëtarin krijues (Bylbylin) , që me krahët e tij , të fluturonte edhe mbi degët e plepit , prej ku më së miri do ta vëzhgonte Mihanën , sa herë që ajo po thurte pëlhura në vekun e saj !
Dashuria kaq e zjarrtë ndaj punës së Mihanës , nga ana e Bylbylit ( Dashnorit) të braktisur , tërthorazi shprehë edhe dëshirën e tij, që puna dhe çejzi i Mihanës të përgatiteshin për martesën me te !
Dashnori zemërdjegur , nuk do të pushojë së përpjekuri për të vënë kontakt me Mihanën , përmes fluturimeve me flatrat e bylbylit , i cili me shumë dëshirë do të fluturonte edhe përmbi degët e ftoit , sa për ta parë Mihanën se ai ajo gatuan dhe përgatitë ushqimet në magjen e saj . Këtu shprehet edhe malli, etja dhe uria për ta ngrënë së bashku bukën e gatuar nga duart e Mihanës !
Këngëtari anonim popullor , do të sakrifikonte çdo gjë në jetë për dashurinë ndaj Mihanëes , pa e kursyer as jetën dhe shëndetin e tij ! Kështu që ai do të pranonte me gjithë dëshirë sakrificën për t’u bërë edhe rrasë e gurit mbi ujin e kroit , ku Mihanja do të shkonte për ta larë çejzin dhe rrobat e saj dhe në vend të gurit , apo rrasës së kroit , i dashuri do të shtrohej dhe do t’ia linte në disponim trupin e tij , për t’i larë teshat dhe çejzin e saj , Mihanja – e dashura e tij e dikurshme !
Vlen për t’u theksuar , se kjo këngë kudo në trojet shqiptare , këndohet me dy variante melodike , të cilat dallojnë dukshëm si për nga melodia , ashtu edhe për nga ritmi, por teksti i saj është i njëjtë .
Në vazhdim të këtyre komenteve dhe analizave , po ua lëmë në disponim tekstin origjinal të kësaj kënge, në mënyrë që ta analizojmë dhe ta këndojmë së bashku , sa herë që na kaplon malli i dashurisë :
Oh, banëm Zot , bylbyl n’ atë mollë –
T’ shoh Mihanën , n’ këmishë të hollë !
Refreni:
Mihanjo ,
Oj dado , oj ,
Oh , ku ma le , moj , besën – o ,
Qafë për qafë do t’ vdesim – o ,
Mihanjo ?!
Oh, banëm Zot , bylbyl n’ atë dardhë –
T’ shoh Mihanën , n’ këmishë të bardhë !
Refreni:
Mihanjo ...etj.
Oh, banëm Zot , bylbyl n’ atë lis –
T’ shoh Mihanën , tuj qëndisë !
Refreni:
Mihanjo ...etj.
Oh, banëm Zot , bylbyl n’ atë plep –
T’ shoh Mihanën , tuj ba vek !
Refreni:
Mihanjo ...etj.
Oh, banëm Zot , bylbyl n’ atë ftu’ –
T’ shoh Mihanën , tuj gatu’ !
Refreni:
Mihanjo ...etj.
Oh, banëm Zot , rrasë n’ atë kru’ –
T’ vjen Mihanja - t’ lajnë mbi mu’ !
Refreni:
Mihanjo ...etj.
***** Mblodhi , shënoi, analizoi dhe përgatiti për botim: Demir Krasniqi , arsimtar i muzikës , në Gjilan . më 30.01.2012.